کد خبر: ۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 06
پژوهشگران موفق به ساخت مبدل پلاسمونیک الکترونیکی شدند که می‌تواند الکترون را به پلاسمون تبدیل کند. 4 پتنت از خروجی این پروژه به‌دست آمده که در حال طی مراحل ثبت است.
به گزارش آی تابناک : محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مبدلی بسازند که مسیر ساخت تراشه‌های نانومقیاس قدرتمند را هموار می‌کند. این فناوری می‌تواند نیاز رو به رشد صنعت نانوالکترونیک را برای کاهش ابعاد تراشه و بهبود عملکرد، پاسخ دهد.

ادوات الکترونیکی پیشرفته از فتونیک بهره‌مند هستند که در آن از فوتون برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. اما ابعاد فوتون بسیار بزرگ بوده و برای استفاده در نانوالکترونیک مناسب نیست. پلاسمون به امواج الکترونی گفته می‌شود که در سطح فلزات ایجاد می‌شود، امواجی که در اثر تابش فوتون به سطح فلز به‌وجود می‌آید. از پلاسمون می‌توان برای توسعه نانوالکترونیک استفاده کرد. پلاسمون‌ها با سرعت نور حرکت می‌کنند و در عین حال ابعاد بسیار کوچکی نیز دارند، این ویژگی‌ها موجب شده تا گزینه مناسبی برای استفاده در نانوالکترونیک باشند. هر چند تلاش‌های انجام شده تا کنون با موفقیت‌های کمی توام بوده است.
برای حل این مشکل محققان مبدلی اختراع کردند که می‌تواند از پلاسمون‌ها برای پردازش اطلاعات و انتقال داده‌ها در نانوالکترونیک استفاده کند. نتایج این پژوهش محققان در نشریه Nature Photonics به چاپ رسیده است.
معمولا پلاسمون‌ها در دو حالت برانگیخته می‌شوند، برای این که بتوان سیگنال‌های الکتریکی را در یک مرحله به سیگنال‌های پلاسمونیک تبدیل کرد و بالعکس، محققان این پروژه از روشی به نام تونل‌زنی استفاده کردند که در آن الکترون‌ها از یک الکترود به الکترود دیگر مهاجرت می‌کنند. محققان در این روش تنها در یک مرحله و بی‌نیاز از منبع نور، موفق به تبدیل الکترون به پلاسمون در محیط آزمایشگاهی شدند. کارایی این تبدیل بسیار بیشتر از روش‌های پیشین است. این مبدل پلاسمونیک-الکترونیک تقریبا 10 هزار برابر کوچکتر از قطعات نوری است به طوری که می‌تواند در ادوات مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این گروه تحقیقاتی پتنت‌های مربوط به این مبدل را آماده کرده به طوری که قرار است 4 پتنت از نتایج این پروژه به‌دست آمده و به‌ثبت برسد.
فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار