تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 January 21
گوشی آیفون خود را برای اینکه از دسترس هکرها دور کنید به روزرسانی نمایید. اخیراً عیبی در این دستگاه‌ها آشکار شده که به هکرها اجازۀ نفوذ و سرقت اطلاعات از گوشی شما را می‌دهد. به عبارت دیگر ممکن است آیفون‌تان در حال تماشای‌ شما باشد.

گوشی آیفون خود را برای اینکه از دسترس هکرها دور کنید به روزرسانی نمایید. اخیراً عیبی در این دستگاه‌ها آشکار شده که به هکرها اجازۀ نفوذ و سرقت اطلاعات از گوشی شما را می‌دهد. به عبارت دیگر ممکن است آیفون‌تان در حال تماشای‌ شما باشد.

اپل در روز چهارشنبه وصله‌ای برای این نقص امنیتی ارائه کرده است. اگر این به روز رسانی را انجام ندهید هکرها میتوانند آنچه را شما تایپ می کنید کپی کنند و یا بدون اطلاع شما خرید نماید. هکرها برای این کار یک شبکۀ WiFi تقلبی ایجاد می‌کنند و پس از اینکه تلفن شما به آن متصل شد، اطلاعات شما در دسترس آن‌هاست.

در طول یک دهۀ اخیر، تلفن‌های ما از ابزارهایی جیبی برای ارتباط به مرکز دنیای ما تبدیل شده اند. ما از طریق تلفن‌هایمان میخریم، میفروشیم، مالیات پرداخت میکنیم، حساب بانکی خودمان را چک می کنیم و بسیاری کارهای دیگر. در حقیقت اکنون تلفن همراه ما تبدیل به اثرانگشت ما شده است.

در حقیقت، هرچند بسیاری ممکن است تصور کنند به روزرسانی iOS 9.2.1 یک به روز رسانی جزئی است، اما در هر حال به دلایلی که در بالا توضیح داده شد این به روزرسانی جزئی هم اهمیت بسیار دارد.

اپل از نظر دادن راجع به این نقص که در ماه ژوئن توسط گروه امنیت سایبریِ Skycure گزارش شده است، خودداری کرده است.

پژوهشگر این شرکت، آدی شربانی (Adi Sharabani) گفته است که مهاجمان همچنین می‌توانند زمانی که شما به شبکۀ وای فای تقلبی وصل می شوید، کوکی‌های شمارا که حاوی اطلاعات مرورگر شما هستند، سرقت کنند. اغلب اوقات کوکی‌های شما حاوی گذرواژه‌هایتان نیز هستند. توجه داشته باشید که حتی اگر از این طریق فقط گذرواژۀ ایمیلتان هم سرقت شود، هکر میتواند از طریق آن تمام گذرواژه های دیگر حساب‌های کاربری‌تان را هم عوض کرده و مورد استفاده قرار دهد.

اپل تنها شرکتی نیست که با این مشکل مواجه است. گوشی‌های اندروید نیز مسئلۀ مشابهی دارند. با استفاده از این نقص، هکر می‌تواند به مرکز دستگاه شما متصل شود و از این مسیر، نرم‌افزارهای شما را بازنویسی کرده اطلاعات شما را سرقت نماید. متأسفانه بر خلاف اپل که به روزرسانی‌ها آن تنها در کنترل خودش است و می‌تواند در زمان‌های اینچنین بلافاصله به روز رسانی مربوطه را ارائه نماید، اندروید در دستگاه‌ایی با برندهای مختلف کار می‌کند و مدتی طول می‌کشد تا همۀ آن دستگاه‌ها به روزرسانی شوند و مشکل مربوطه را وصله کنند.

سیستم عامل اندروید هم‌اکنون بر روی بیش از 83 درصد از تلفن‌های هوشمند ارائه می‌شود، در حالی که iOS نتها 14 درصد از این حوزه را به خود اختصاص داده است و این امر، در کنار پراکندگی شرکت‌های ارائه دهندۀ گوشی‌های اندروید، مشکل بزرگی برای وضعیت‌هایی از این دست است.

اکنون که گوشی‌های تلفن همراه ما مرکز دنیای ماست، لزوم توجه به امنیت آن بیش از هر زمان دیگری آشکار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار