کد خبر: ۱۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 30
تجارت الکترونیک، از سال های نخست دهه 60 ظهور کرد و اکنون اهالی داد و ستد در جای جای جهان از جمله ایران از آن به مثابه راهکار بسیار مطلوبی برای انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر بهره می گیرند .
به دلیل سهولت در بهره گیری از تجارت سیار، یعنی انجام معاملات توسط گوشی های همراه، در طول سال های اخیر، بازار موبایل یکی از سریعترین بازارهای رشد را در جهان به خود اختصاص داده است. اشباع رشد مشترکین موبایل، منجر به این امر شد که اپراتورهای سیار به دنبال روش های جایگزین برای کسب درآمد باشند.
استفاده از پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه کسب و کار موجب ایجاد فناوری نوینی به نام تجارت الکترونیکی و همچنین پیشرفت در زمینه فناوری های بیسیم باعث ایجاد فن وری تجارت سیار شد. با ظهور و گسترش سریع دستگاه های تلفن همراه موقعیت‌ها و چالش‌های بسیاری برای موسسات مالی و اعتباری در ارائه خدمت ایجاد شده است. چندسالی است که تجارت سیار به دلیل مزایایی، از جمله عدم محدودیت مکانی، حداقل امکانات، اجتناب از حمل پول، ضریب نفوذ به نسبت بالای تلفن موبایل و شخصی بودن آن در قسمتهای مختلف جهان با موفقیت بسیار زیادی همراه بوده است. بررسی این آمارها نشان می دهد که قدرت نفوذ این پدیده در بین مردم حتی از اینترنت هم بیشتر بوده و در حال افزایش میزان محبوبیت خود در بین کاربران است، در ایران نیز بالغ بر 50 میلیون نفر، یعنی حدود 70 درصد از مردم از تلفن همراه استفاده می کنند، در این راستا اپراتورهای تلفن همراه تلاش کرده اند، ارائه خدمات سیار از طریق تلفن همراه متناسب با گسترش تلفن همراه پیشرفت کند و پرداخت سیار به یکی از مهم ترین کاربردهای تجارت سیار تبدیل شود، در این مسیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و اپراتورها همگام با یکدیگر حرکت کرده اند تا بهترین نتیجه حاصل گردد. بررسی‌های صورت گرفته در این حوزه، حاکی از آن است که اپراتور همراه اول بیش از سایر اپراتورها پیشگام بوده و در جذب حداکثری مخاطب استفاده از تجارت سیار موفق عمل کرده است.

یکی از گام‌های بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند سال اخیر بهبود وضعیت پوشش باند پهن سیار و ارتقا باند پهن سیار به تکنولوژی‌های به روز و حمایت از اپراتورهای تلفن همراه با برداشتن انحصار در بخش دسترسی نسل سوم و چهارم سیار بود که باعث شد تا نسل سوم در ایران به صورت گسترده پیاده سازی و در اختیار مشترکان قرار گیرد.

همچنین شبکه 3G از سال 1393 به بهره برداری رسید که باعث شد تا تغییر بسیار بزرگی در شبکه و سرعت اتصال برای کاربران ایجاد شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ابتدای دولت یازدهم تنها 943 سایت نسل سوم و چهارم تلفن همراه وجود داشت که تا پایان خرداد ماه 96 این میزان به بیش از 43 هزار و 500 سایت نسل 3 و 4 تلفن همراه افزایش پیدا کرده است. این اطلاعات بیان می‌کند که شبکه 3G در ابتدای دولت یازدهم با پوشش جمعیتی %42 دارای ضریب نفوذ 0/8% بوده است اما تا پایان خرداد 96 این میزان به پوشش جمعیتی 63.3% و ضریب نفوذ 43/2% ارتقا یافته است. گفتنی است که شبکه 4G نیز که در ابتدای دولت یازدهم وجود نداشت، با همت و تلاش اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه تا پایان خرداد ماه 1396در 693 شهر پیاده سازی شد و به پوشش جمعیتی 34.4% با 6.4 میلیون مشترک یعنی ضریب نفوذ 8% رسیده است.

همراه اول؛ بیشترین سهم و تعداد مشترکان پهن‌باند و دیتای کشور
 
شهرهای تحت پوشش اینترنت تسل سه و نسل چهار

بزرگترین اپراتور دیتا کیست و چگونه به تجارت الکترونیک کمک می کند؟

تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه 3G تا پایان خرداد ماه 96 مبین این حقیقت است که همراه اول با سهم پوشش 1057 شهر (94 درصد از مناطق تحت پوشش اینترنت نسل سوم)، بیشترین اقبال را در میان جامعه مخاطب فعالیت های تلفن همراه و نیز تجارت سیار دارد. بعد از همراه اول، ایرانسل با پوشش 894 شهر و رایتل با پوشش 491 شهر در مقام های بعدی هستند. در خصوص تعداد شهرهای تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه 4G به تفکیک اپراتورهای تلفن همراه نیز همراه اول با پوشش 693 شهر و ایرانسل با پوشش 598 شهر برترین ها به شمار می آیند و رایتل در این حوزه سهمی دارا نیست.

 
تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت در ایران 
بزرگترین اپراتور دیتا کیست و چگونه به تجارت الکترونیک کمک می کند؟

تعداد مشترکان باند پهن سیار نیز نشانگر این مساله است که اپراتور همراه اول23.6 میلیون مشترک باند پهن سیار 3Gو 4G برتری میزان مشترک نسل سوم و نسل چهارم داراست و ایرانسل با سهم 15.8 میلیون مشترک باند پهن سیار 3G و 4G و رایتل با سهم 1.7 میلیون مشترک باند پهن سیار 3G و 4G سه رتبه را تعیین کرده اند. جان کلام این که سهم نخست بازار مشترکان باند پهن سیار به همراه اول با تخمین 57.4%می رسد، ایرانسل سهم 38.6% و رایتل سهم 4% را به خود اختصاص داده اند.

در نهایت با توجه به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان خرداد ماه 1396، باید گفت که همراه اول، اپراتور اول ایران دارای بیشترین میزان مشترک اینترنت باند پهن سیار (اینترنت تلفن همراه) و بیشترین پوشش اینترنت نسل سوم و نسل چهارم به ترتیب با 1057 و 693 شهر تحت پوشش است و از این رو همراه اول سهم جدی و اصلی مخاطبان بهره گیری از تجارت سیار را به خود اختصاص داده است.

چشم انداز پیش روی رشد و گسترش تجارت سیار بسیار روشن و درخشان است، اما نباید از نظر دور داشت که سازو کارهای این شیوه ی تجارت، متناسب با نیاز جامعه در حال تغییر است و اپراتورهای تلفن همراه فعال در کشورمان برای همگامی با نیاز علاقمندان تجارت سیار ملزم به توسعه بیشتر زیرساخت‌ها و بسترهای کارآمد جهت ادامه حیات خود با هدف ارائه بهترین خدمات هستند.

منبع : ترابرد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار