تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 20
مدت‌ها بود علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت خیابانی منتظر نمایشی از فورد فوکوس RS بودند. این خودرو که پرقدرت‌ترین خودروی تولید شرکت فورد زیر این عنوان به شمار می‌ِِآید، در حقیقت نوادۀ یکی از مشهورترین مدل‌های مسابقه‌ای فورد است که سال‌ها در مسابقات رالی مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم می‌شود. اکنون پس از مدت‌ها انتظار، بالأخره نتایج آزمایش جادۀ این خودروی محبوب و جزئیات فنی آن عرضه شده است.


مدت‌ها بود علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت خیابانی منتظر نمایشی از فورد فوکوس RS بودند. این خودرو که پرقدرت‌ترین خودروی تولید شرکت فورد زیر این عنوان به شمار می‌ِِآید، در حقیقت نوادۀ یکی از مشهورترین مدل‌های مسابقه‌ای فورد است که سال‌ها در مسابقات رالی مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم می‌شود. اکنون پس از مدت‌ها انتظار، بالأخره نتایج آزمایش جادۀ این خودروی محبوب و جزئیات فنی آن عرضه شده است.

فورد فوکوس RS از یک موتور پرقدرت 2.3 لیتری استفاده می‌کند که توانی معادل با 350 اسب بخار به آن می‌بخشد. در مقایسه با همتایان ژاپنی و اروپایی، هوندا سیویک ردۀ R و فولکس واگن گلف R، این پیشرانۀ قدرتمند توانایی بسیار بیشتری به فورد فوکوس می‌دهد و در نتیجه، با رکورد صفر تا 100 کیلومتر در 4.7 ثانیه، هردوی این خودروها را به صورت نقطه‌هایی در افق باقی گذاشته و وارد محدوده‌ای می‌شود که تا پیش از این در کنترل پورشه 911 بوده است.

در مقایسه با موتور، ظاهر فورد فوکوس جدید طرح محافظه‌کارانه‌تری دارد، حتی نسبت به سری قبل این مدل که از ظاهر متفاوت تری برخوردار بود. مدل جدید تنها از اجزائی در بدنه استفاده کرده که به گفتۀ سازندگان به عملکرد آیرودینامیک و خنک نگه داشتن موتور کمک می‌کند. البته تجهیزاتی مانند کیت بدنه، بادشکن عقب و جلوپنجره‌ای بزرگ به آن اضافه شده است، اما احتمالاًطرفداران فوکوس این‌ها را محافظه‌کارانه خواهند دانست.

یکی از انتقاداتی که نسبت به مدل قبلی فورد فوکوس می‌شد کنترل پذیری آن بود. آن مدل در زمان شتاب گیریِ سریع و زیر فشار گشتاورهای بسیار بالا، چرخ‌های جلو اغلب به سختی با سطح زمین درگیر شده و در نتیجه ماشین مانند یک اسب چموش غیرقابل پیش بینی و کنترل می‌شد. در مدل جدید، فورد با جایگزینی سیستم دیفرانسیل جلو با یک سیستم چهارچرخ این عیب را برطرف کرده است. این یک پیشرفت مهم برای فوکوس به شمار می‌آید. سیستم انتقال نیروی جدید این قابلیت را دارد که برحسب موقعیت تا 70 درصد از توان موتور را به چرخ‌های عقب انتقال دهد و علاوه بر آن، به نسبت وضعیت هر چرخ به طور جداگانه نیروی محرکۀ کمتر یا بیشتری را به آن اختصاص دهد. این به آن معناست که راننده می‌تواند با آسوگی خیال پدال گاز را فشار دهد بدون اینکه نگران باشد چرخ‌های جلو که فرمان خودرو به آن‌ها متصل است در اثر لرزش شدید از کنترل خارج شود.

نتایج تست جادۀ فورد فوکوس جدید

فورد فوکوسRS بر روی جاده خونسرد‌تر و آرام تر به نظر می‌رسد که این ناشی از ارتقاء چسبندگی و ثبات مرکزی بیشتر است. کنترل‌پذیری آن بیشتر شبیه به یک خودروی دیفرانسیل عقب شده است که با توجه به مختصات سیستم انتقال قدرت آن تعجبی هم ندارد و این به راننده کمک میکند تا درک بهتری از وضعیت لحظه‌ای خودرو و محدودیت‌های چسبندگی آن داشته باشد.

پیشرانۀ چهارسیلندر 2.3 لیتری این خودرو منحصر به این مدل نبوده است و در واقع نسخۀ تعدیل شدۀ پیشرانۀ چهارسیلندری است که برای مدل ماستانگ اکوبوست (EcoBoost Mustang) ارائه شد ولی اقبالی پیدا نکرد. اما در مورد فوکوس جدید، عملکرد این پیشرانه بهبود بسیار قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و قدرت و گشتاور بسیار بیشتری تولید می کند. فورد گفته است که این پیشرانه 440 نیوتون بر متر نیرو در 2000 دور دقیقه تولید می‌کند؛ اما زمانی که پشت فرمان این خودرو می‌نشینید حس می کنید نیروی آن بسیار بیشتر از این است. در زمان تعویض هر دنده به صندلی ماشین دوخته می‌شوید و صدایی رام نشده را از اگزوز دوقلوی آن می‌شنوید.

فورد فوکوس RS به شکل بی‌رحمانه‌ای سریع است؛ اما همچنان قابل کنترل باقی می‌ماند. مهندسانِ فورد مدل Escort Cosworth 1990 را به عنوان معیاری برای قدرت و کنترل‌پذیری در نظر گرفته‌اند و حاصل آن هم کاملاً مشهود است. فوکوس جدید اوج گشتاور و چسبندگی است، به طوری که به شما اجازه می‌دهد تا آخرین لحظات رسیدن به پیچ بدون ترمز گرفتن به پیش بروید و پس از خروج از آن با سرعت شتاب بگیرید بدون اینکه چرخ‌ها هرز بگردد و یا فرمان خودرو دچار لرزش شود.

بر خلاف رقیبان، فورد فوکوس RS در جعبه دندۀ اتوماتیک عرضه نمی‌شود. اما به جعبه دندۀ دستی 6 سرعتۀ آن کاملاً کافی به نظر می‌رسد و با سرعت بالای تعویض دنده، کاملاًپاسخگوی گشتاور بالای تولید شده توسط پیش‌رانۀ این خودرو است. اما سختی کمک فنرهای آن گاهی اوقات آزار دهنده است و به ویژه در مسیرهای ناهموار، چندان خوشایند نیست.

همچنین، طراحی داخلی این خودرو هم ناامید کنند است و نسبت به رقیبان دیگر از جمله گلف R حرف چندانی برای گفتن ندارد. در واقع داخل فوکوس جدید تفاوت چندانی با فوکوس ST ندارد. با وجود اینکه باید گفت همه چیز این خودرو نیرومند به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان کتمان کرد که در حقیقت تمام رقیبان فوکوس RS طراحی داخلی بهتری نسبت به آن دارند.

به جز این موارد، زمانی که از موتور و سواری صحبت می‌کنید میتوانید با اطمینان بگویید که فوکوس RS یک شاهکار مهندسی است و هرکسی که طالب یک خودروی هاچ‌بک اسپرت تند و تیز و مطمئن باشد، بایستی حتماً به آن فکر کند. البته قیمت آن نیز مسئله است و هرچند توانایی رقابت با رقیبان را در این حوزه دارد، اما چندان هم پایین نیست: 29,995 پوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار