کد خبر: ۱۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 26
محققان دانشگاه ساسکس یک صفحه‌ نمایش لمسی ارزان قیمت ساختند که قابلیت انعطاف‌ پذیری بالایی دارد.
به گزارش آی تابناک : صفحات لمسی موجود در بازار از جنس اکسید قلع ایندیوم با پوششی از جنس شیشه ساخته می‌شوند و به همین علت شکننده هستند. علاوه بر این به دلیل دشواری استخراج مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این صفحات لمسی، قیمت تمام شده آن‌ها بالا است و هزینه تعمیر سنگینی را به کاربر تحمیل می‌کند. 
اما صفحه لمسی جدید از جنس نانونوارهای نقره و گرافین ساخته شده است و قیمت بسیار پایینی دارد. این فناوری به دلیل انعطاف‌پذیری بالا نیازی به پوشش محافظ شیشه‌ای ندارد و به همین علت می‌توان لایه بیرونی آن را از جنس موادی انعطاف‌پذیر مانند اکریلیک ساخت. 
با وجود این که نقره نیز مانند ایندیوم یک ماده کمیاب است، هنگامی که در فرآیند ساخت صفحه لمسی با گرافین ادغام می‌شود، مقدار بسیار کمی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که گرافیت یک ماده کم بها و در دسترس است و در نتیجه گرافین تهیه شده از آن با هزینه بسیار پایینی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. این واقعیت منجر به کاهش چشمگیر هزینه تولید صفحه لمسی جدید می‌شود. 
محققان دریافتند که می‌توان ذرات گرافین را روی سطح آب شناور کرده و با استفاده از یک نوار لاستیکی این ذرات را بردارند. سپس با استفاده از شیوه مشابه ذرات گرافین با الگوی موردنظر روی فیلمی از جنس نانوارهای نقره قرار می‌گیرد. به گفته محققان به سادگی می‌توان با استفاده از این شیوه گرافین و نانونوارهای نقره را در مقیاس بزرگ و با الگوی دلخواه با هم ادغام کرد. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه انجمن آمریکایی شیمی، موسوم به Langmuir منتشر شده است.





منبع : ایرنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار