کد خبر: ۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 20
اخیرا محققان علم ریاضی موفق شدند بزرگترین عدد اول تاریخ ریاضیات را کشف و محاسبه کنند. این عدد اول جدید حدود 5 میلیون رقم بیشتر از بزرگترین عدد اولی است که پیش از این شناخته شده بود.

اخیرا دانشمندان موفق شدند بزرگترین عدد اول تاریخ ریاضیات را کشف و محاسبه کنند. این عدد اول جدید حدود 5 میلیون رقم بیشتر از بزرگترین عدد اولی است که پیش از این شناخته شده بود.

اعداد اول همانگونه که میدانید اعدادی هستند که تنها قابل تقسیم به خود بوده و احتمالا بی نهایت هستند. اما نکته این است که هر چقدر عدد اول کشف کنید، برای پیدا کردن عدد اول بعدی به ارقام بزرگتر و فاصله های عددی بیشتری نیاز دارید.

بزرگترین عدد اولی که پیش از این کشف شده بود توانست سه سال این رکورد را به نام خود ثبت کند. در 25 ژانویه 2013 عدد 2 به توان 57885161 منهای یک که 17 میلیون و 425 هزار و 170 رقم طول داشت به عنوان بزرگترین عدد اول شناخته شد. این عدد توسط موسسه Great Internet Mersenne Prime Search یا (GIMPS) معرفی شد.

این موسسه در جشن 20 امین سالگرد افتتاح خود اقدام به معرفی کی عدد اول جدید کرده است. اکنون بزرگترین عدد اول شناخته شده این عدد است: 2 به توان 74207281 منهای 1 که 22 میلیون و 338 هزار و 618 رقم دارد. میتوانید فایل Zip این عدد را که 10.2 مگابایت حجم دارد از اینجا دانلود کنید.

پروفسور «کریس کوپر» از دانشگاه میزوری به عنوان داوطلب بر فرایند کشف و محاسبه این عدد نظارت داشته است و البته «اسکات کورووسکی» و «آرون بلاسر» نیز از GIMPS در این فرایند و کشف این عدد همکاری داشته اند. این سومین رکورد پروفسور کوپر در کشف اعداد اول است.

برای کشف این عدد 31 روز محاسبه رایانه ای بر روی کی رایانه با پردازشگر اینتل I7-4790 CPU زمان صرف شده است و این رایانه برای کشف این عدد، عدد 2 را 74 میلیون و 207 هزار و 281 بار در خود ضرب کرده و سپس 1 را از آن کم کرده است. در نهایت نتیجه به دست آمده به عنوان یک عدد اول تایید شده است.

این فرایند این عدد اول جدید را نه تنها به عنوان بزرگترین عدد اول معرفی کرده بلکه همچنین یک عدد اول از نوع Mersenne نیز هست. یعنی عدد اولی که از توان 2 یکی کمتر است. تا کنون 16 نوع از این اعداد اول توسط موسسه GIMPS کشف شده اند.

این موسسه هدف بعدی خود را کشف بزرگترین عدد اول با 100 میلیون رقم و دریافت جایزه 150 هزار دلاری بنیاد Electronic Frontier قرار داده است. پس قلم های خود را به دست بگیرید و ماشین حساب خود را آماده کنید!


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار