تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 19
رنو، شرکت خودروسازی فرانسوی برای معاینه و رفع عیب بیش از 15000 دستگاه خودروی تولیدی این شرکت فراخوان داده است. این فراخوان پس از آن صورت گرفت که آزمایش‌ها مشخص کرد که تولید گازهای گلخانه‌ای توسط برخی از خودروهای مدل دیزل این شرکت بیش از حد زیاد است.

رنو، شرکت خودروسازی فرانسوی برای معاینه و رفع عیب بیش از 15000 دستگاه خودروی تولیدی این شرکت فراخوان داده است. این فراخوان پس از آن صورت گرفت که آزمایش‌ها مشخص کرد که تولید گازهای گلخانه‌ای توسط برخی از خودروهای مدل دیزل این شرکت بیش از حد زیاد است.

هفتۀ گذشته، تعدادی از پژوهشگران دولتی به برخی از مقام‌های رنو در فرانسه یورش بردند و این مسئله بر قیمت سهام این شرکت تأثیر منفی گذاشت.

مسؤول فروش شرکت رنو، تییری کوسکاس (Thierry Koskas) که در مورد اختلاف میان میزان آلایندگی در آزمایشگاه و تست‌های جاده‌ای صحبت می‌کرد، ادامه داد: شرکت [رنو] نه تقلب کرده است، نه استفادۀ خاصی از هیچ نرم افزاری کرده است و نه از «هیچ روش دیگری» برای تغییر نتایج آزمایش‌های آلایندگی استفاده کرده است.

به گزارش بی بی سی، وزیر انرژی فرانسه، خانم «سگولن رویال» (Segolene Royal) پیش از این گفته بود رنو تنها یکی از چند شرکت داخلی است که قوانین دولتی در مورد انتشار گازهای دی اکسید کربن و نیتروژن را نقض کرده است؛ هرچند وی نام دیگر شرکت‌ها را خاطرنشان نکرد.

این اتفاق آخرین موردی است که شرکت‌های خودروساز اروپایی را به چالش کشیده و با مشکل مواجه کرده است. پیش از این هم شرکت‌ فولکس واگن با یکی از بزرگترین رسوایی ها در حوزه آلایندگی خودروها رو به رو شده بود و ضرر هنگفتی بابت جریمه دولت ایالات متحده و ضربۀ حیثیتی و مالی ناشی از آن را متحمل شد. اشارۀ مدیر شرکت رنو به اینکه از «نرم افزار... یا هیچ روش دیگری» برای تغییر نتایج استفاده نکرده است نیز طعنه‌ای به همین موضوع بوده است.

در هر حال، با وجود تمام این خبرهایی که برای مردم و شرکت‌های اروپایی «رسوایی» به حساب می‌آید، می‌توان لااقل یک نکتۀ مثبت نیز در اینگونه اخبار مشاهده کرد و آن این است که در موارد اینچنینی، شرکت‌های معتبر دنیا علاوه بر آن‌که انتقادات را پذیرفته و مورد توجه و بررسی قرار می‌دهند، ضرر مالی ناشی از اشتباه خودشان را نیز به گردن می‌گیرند و با فراخوان ده‌ها هزار دستگاه از خودروهایشان، ایرادیابی و رفع اشکال آن‌ها را به صورت رایگان و با تسهیلات جانبی برای جبران زمان از دست رفتۀ مشتری خود انجام می‌دهند؛ امری که می‌تواند سرمشق‌ خوبی برای برخی از خودروسازهای ایرانی باشد که در اینگونه موارد سیاست انکار را در پیش می‌گیرند؛ و البته برای مردم ایران تا به حقوق خودشان در قبال پولی که بابت خرید یک کالا می دهند آگاه‌تر شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار