کد خبر: ۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 19
اپل، دل، اچ پی، لنوو، هوآوی، مایکروسافت، ال جی، سونی، سامسونگ و وودافون همه به شکل غیر مستقیم مسئول موضوع حساسیت برانگیز کودکان کار در آفریاقا و کشور کنگو هستند. کودکانی که در معادن کوبالت مشغول کار هستند تا مواد لازم برای ساخت باتری های لیتیومی را فراهم کنند.

اپل، دل، اچ پی، لنوو، هوآوی، مایکروسافت، ال جی، سونی، سامسونگ و وودافون همه به شکل غیر مستقیم مسئول موضوع حساسیت برانگیز کودکان کار در آفریاقا و کشور کنگو هستند. کودکانی که در معادن کوبالت مشغول کار هستند تا مواد لازم برای ساخت باتری های لیتیومی را فراهم کنند.

بر اساس گزارشی که نهاد Amnesty International منتشر کرده است فعالیت معدنی شدید در معادن کوبالت توسط کودکان کشور کنگو و بدون در نظر گرفتن سن و سال و شرایط بهداشتی و سلامت آنها، مسئولیت غیر مستقیم غول های تکنولوژی که برای ساخت باتری های لیتیوم یونی به این ماده معدنی نیازمند هستند را مطرح کرده است. کودکانی که توسط این نهاد مورد پژوهش قرار گرفته اند اشاره کرده اند که روزانه 1 تا 2 دلار دستمزد دریافت میکنند.

یکی از شرکت هایی که در زمینه استحصال و تولید کوبالت در این کشور فعال است شرکت Congo Dongfang Mining International یا CDM است که شرکت تابعه Huayou Cobalt میباشد. شرکت های تکنولوژیک ارتباط و داد و ستد غیر مستقیمی با این نهادها دارند و آنگونه که در گزارش این نهاد ذکر شده:

شرکت CDM که از سال 2006 در کنگو فعالیت میکند کوبالت را از تجاری میخرد که آن را از طریق معدن کاران به دست آورده اند. سپس این شرکت قبل از صادر کردن این کوبالت به چین آن را ذوب میکند و در چین شرکت Huayou مجددا طی فرایند ذوب این کوبالت را به سازندگان تجهیزات باتری در چین و کره جنوبی میفروشد. در نهایت این تجهیزات به سازندگان نهایی باتری فروخته میشود که این باتری ها نیز در اختیار برندهای معروف قرار میگیرند.

آنگونه که به نظر میرسد و در گزارش ذکر شده به احتمال بسیار زیاد نوع دسترسی به کوبالت در زنجیره تامین مواد و قطعات سازندگان بزرگ تکنولوژی موضوعی است که از این به بعد و در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. این گزارش از شرکت های بزرگی که در این زنجیره تامین قرار گرفته اند خواسته است وظیفه خود را انجام داده و اطلاعات مربوط به استفاده از کوبالت و گدازکار خود را منتشر کنند.

البته شرکت های نام برده شده در گزارش پاسخ های متفاوتی ارائه کرده اند. برای مثال اپل گفته است:

ما در حال حاضر در حال بررسی مواد مختلف همچون کوبالت هستیم تا ریسک محیط زیستی و کاری آن ها را شناسایی و همینطور فرصت هایی را که برای اپل در راستای ایجاد تغییرات موثر و قابل انجام قرار میدهند، بررسی کنیم. اگر درک بهتری از مسائل مربوط به کوبالت بدست آوریم، فکر میکنیم نحوه عمل ما در آفریقا و اندونزی راهنمای خوبی برای بدست دادن راه حل های بلند مدت خواهد بود.

همچنین مایکروسافت نیز پاسخ داده است:

رصد کردن آلیاژهایی نظیر کوبالت در بین لایه های مختلف زنجیره تامین فرآیندی پیچیده است.... همچنین دنبال کردن نقطه اصلی آلیاژ کوبالت که به شکل ترکیبات مختلف در محصولات مایکروسافت استفاده میشود برای تعیین محل دقیق معدن آن بسیار دشوار است. بر اساس این مسائل نمیتوانیم با اطمینان کامل بگوییم که هیچ یا هیچ کدام از منابع کوبالت ما به معادن کاتانگا بر میگردد. ساخت یک چنین مکانیزمی برای رصد، نیازمند همکاری عمودی و افقی در این صنعت است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار