کد خبر: ۱۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 08
رکن اقتصاد مقاومتی، ارتقای اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان است زیرا اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر کالای دانش‌بنیانی است که از درون صنایع دانش‌بنیان حاصل شده است.

به گزارش آی تابناک : سعید سرکار دبیر ستاد نانو معاونت علمی، در جشنواره برترین شرکت‌های فناوری نانو در موردتاثیر شگرف علوم نانویی در اقتصاد مقاومتی گفت: اصلی‌ترین تمرکز ما باید رسوخ فناوری نانو در صنایع موجود باشد و اگر اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم باید در توانمندسازی اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کنیم. 

وی بیان کرد: فناوری نانو به‌دلیل شرایط خاص در تمام محصولات و عرصه‌ها بکار گرفته می‌شود و صنعت و کالایی بدون تاثیرگذاری فناوری نانو نداریم، در همین راستا پیام ما به صنعت‌گران این است که اگر به فناوری نانو توجه نکنند در آینده نزدیک بازار خود را از دست خواهند داد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه عمده تحریم‌ها در زمینه محصولات کلیدی های‌تک بوده است، در مورد گستردگی علوم نانویی در صنایع مختلف گفت: در حال حاضر علوم نانویی در ده صنعت موجود مانند بهداشت و سلامت،دارو، لوازم بهداشتی، ساختمان، خودرو، نساجی، نفت و پتروشیمی، آب و محیط زیست و کشاورزی ورود کرده است و هر سال میزان مشارکت واحدهای صنعتی با فناوری نانو پر رنگ‌تر می‌شود.

سرکار ستاد فناوری نانو را حلقه ارتباط صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: دانشگاه و صنعت نیازمند یک نهاد رابط برای همسانی ادبیات گفتمان است و تمرکز ستاد نانو نیز بیشتر بر تجاری‌سازی با اولویت بازارهای بین‌المللی است تا حجم صادرات به کشور‌های دیگر افزایش یابد زیرا بازار ۸۰ میلیونی داخل جوابگوی محصولات آینده فناوری نانو نخواهد بود و به‌زودی اشباع می‌شود و اگر نتوانیم به بازارهای بین‌المللی ورود کنیم عمده‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکل مواجه خواهند شد. 

وی افزود: برهمین اساس نیاز داریم تا شرکت‌هایی برای صادرات و بازاریابی محصولات های‌تک تربیت کرده یا از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو معاونت علمی در ادامه بیان کرد: با وجود اینکه در حال حاضر به ۲۰ کشور محصولات نانویی صادر می‌کنیم اما باید جغرافیای صادرات و کمیت صادرات ارتقا یابد و این امکان در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد.امروز تلاش کنیم که کالای ساخت ایران  یک برند معتبر بین‌المللی شود.

 

امضای 4 قرارداد مشارکت بین شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی و صنعتی

یکی از برنامه‌های جشنواره‌ی برترین شرکت‌های نانو امضای 4 قرارداد مشارکت بین شرکت‌های نانویی و صنعتی در راستای تجاری‌سازی فناوری نانو و ورود به بازارهای محصولات نانویی است. برآورد کل حجم بازار این قراردادها 500 میلیارد ریال خواهد بود.

قرارداد بین شرکت رایمون اکسیر و گروه صنعتی گلرنگ برای تولید ۳۰ تن نانوهیدروکسی آپاتیت برای کاربرد بهداشت دهان و دندان که سالانه حدود 240 میلیارد ریال ظرفیت در بازار خواهد داشت و کابرد آن در تولید آدامس، بهداشت دهان و دندان و مکمل‌های استخوان است.

قرارداد بین شرکت رادسیس پوشش و شرکت جمع‌ساز برای راه‌اندازی خط توسعه‌ی چراغ خودرو پوشش‌داده‌شده با نانورزین UV پخت با حجم ۱۰ تن ماده در دو سال است که انتظار می‌رود با انعقاد این قرارداد سالانه صد میلیارد ریال چراغ خودرو با پوشش نانو تولید شود. این محصول منجر به افزایش شفافیت چراغ خودرو و در عین حال جلوگیری از خش برداشتن چراغ در مقابل ریز‌گردها می‌شود. 

قرارداد فروش ماهیانه ده تن آمیزه نانو کامپوزیت نروپلاست بین شرکت رامو آلیبرت و شرکت مهرساز گستر برای تولید سینی فن خودرو مستحکم و جایگزینی ترموست با ترموپلاست قابل بازیافت است که منجر به کاهش وزن آن از 11 کیلو به 7 کیلو می شود؛ این در حالی است که رقم فروش بازار آن نیز حدود ده میلیارد ریال در سال برآورد می‌شود.

قرارداد خرید دو دستگاه پلاسمای سرد بین شرکت آدیکو و شرکت باند و گاز کاوه برای افزایش دوبرابری سرعت جذب پارچه‌ی باند و گاز است. طبق این قرارداد سالیانه ۱۴.۴۰۰ هزار مترمربع پارچه تحت عملیات پلاسما قرار گرفته و ظرفیت بازار این محصول در حدود ۱۵0 میلیارد ریال در سال خواهد بود.

انتظار می‌رود با انعقاد این قرارداد‌ها بازاری به ارزش 500 میلیارد ریال در صنعت نانوی ایران ایجاد شود.

 

برگزیدگان جشنواره برترین شرکت‌های فناوری نانو معرفی شدند

جشنواره برترین‌های فناوری نانو، شرکت‌هایی که فعالیت قابل توجهی در عرصه‌ی تولید، فروش و صادرات محصولات با فناوری نانو را دارند ارزیابی و رتبه بندی می‌کند. با توجه به رصد بازار محصولات نانویی شرکت‌های فعال در این زمینه در سال 95 توانستند بازاری با حجم 7 هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص دهند که از این مقدار بیش از 1200 میلیارد ریال معادل 35 میلیون دلار به بیش از 20 کشور جهان صادرات داشته‌اند.

بر این اساس 80 شرکت در جشنواره برترین‌های شرکت‌های فناوری نانو و مراکز رشد کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند که 15 شرکت در 5 بخش شرکت‌های فناور، شرکت‌های صنعتی، شرکت‌های صادر کننده، مراکز رشد برتر و مراکز رشد جوان برتر تقدیر شد.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره برترین‌های شرکت‌های فناوری نانو با حضور مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی، حجت‌الاسلام احمد مازنی و محمدمهدی زاهدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شد.

سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه فناوری نانو گفت: فناوری نانو یک فناوری کلیدی است که تاثیر شگرفی در اقتصاد مقاومتی دارد و پیام ما به صنعتگران این است که اگر به علوم نانویی توجه نکنند در آینده‌ای نزدیک بازار خود را از دست می‌دهند. رکن اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است.

محمدمهدی زاهدی رییس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید از حوزه علم به سمت بازارسازی و بازاریابی حرکت کنیم و در حال حاضر تولید محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی 39 درصد است که دولت را در برنامه ششم توسعه مکلف کردیم در سال 1400 این میزان را به 50 درصد رساند. نانو می‌تواند جایگاه کشور را در مقاله در مقوله صادرات محصولات های-تک بالا برد، بنابراین رویکرد باید حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

بر این اساس شرکت‌های برگزیده در بخش شرکت‌های فناور شامل رتبه اول شرکت پارسا پلیمر شریف و رتبه دوم اکسیر نانو سینا و رتبه سوم آرتاش کامپوزیت بود و در بخش شرکت‌های صنعتی از شرکت‌های فراپیشتاز هونام، گرانیت بهسرام و صنایع الکترواپتیک صا ایران (صاپا) و در بخش شرکت‌های صادرکننده از 5 شرکت فناوران نانو مقیاس، پردیس شیمی باختر، پوشاک نانو مهیار، فرش فرهی(نساجی فرخ سپهر کاشان) و گروه صنعتی شیشه کاوه تقدیر شد.

در بخش مراکز رشد برتر از رتبه اول به مراکز رشد واحدهای فناور شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رتبه دوم مرکز رشد واحدهای علمی و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و رتبه سوم به مرکز رشد فناوری پلیمر اختصاص داشت و در نهایت بخش مراکز رشد جوان برتر از مرکز رشد علم و فناوری خلیج فارس تقدیر شد.

 

 

پنج شرکت برتر صادرکننده‌ی نانویی ایران در سال 95 کدام شرکت‌ها هستند؟

 

شرکت‌های فناوران نانومقیاس، پردیس شیمی باختر، پوشاک نانو مهیار، فرش فرهی و گروه صنعتی شیشه کاوه برترین شرکت‌های صادرکننده‌ی محصولات نانویی در سال 95 لقب گرفتند. بازار نانوی ایران در سال 95 حجمی بالغ بر 7000 میلیارد ریال بوده است که از این مقدار 35 میلیون دلار مربوط به صادرات بوده است. محصولات نانویی ایرانی در سال 95 به 20 کشور دنیا صادر شده است.

جشنواره‌ی برترین‌های فناوری نانو هر سال به ارزیابی و رتبه‌بندی دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری نانو می‌پردازد و از شرکت‌های برتر هم‌زمان با جشنواره فناوری نانو در مهرماه، با اهداء جوایز تقدیر به عمل می‌آید. این جشنواره دستاوردهای شرکت‌ها را در سه بخش بررسی می‌کند. در این دوره، با توجه به لزوم بازنگری در مدل جایزه، تغییرات قابل‌توجهی در نحوه ارزیابی ایجاد شده و مدل جدید در سه بخش، شرکت‌های صنعتی برتر، شرکت‌های فناور برتر و شرکت‌های صادرکننده به‌روزرسانی شده است. 

شرکت‌های فناوران نانومقیاس تولیدکننده‌ی تجهیزات صنعتی الکتروریسی است که موفق شده است در سال 95 خط تولید این تجهیزات را به کشورهای دیگر صادر کند.

نام پردیس شیمی باختر، تولید و صادرکننده‌ی انواع نانوروانکارها و روغن‌های موتور و صنعتی در بین اسامی برترین شرکت‌های صادرکننده دیده می‌شود.

شرکت‌های فرش فرهی (نساجی فرخ سپهر کاشان) و پوشاک نانو مهیار نیز از دیگر برترین شرکت‌های صادرکننده‌ی محصولات نانویی در سال 95 است. این شرکت‌ها به ترتیب فرش و پوشاک آنتی‌باکتریال را به کشورهای جهان صادر کرده‌اند.

گروه صنعتی شیشه کاوه انواع شیشه‌های جام فلوت را با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید کرده و بخشی از صادرات نانویی ایراندر سال 95 را بر عهده داشته است.

 

معرفی برترین شرکت‌های فناور

برترین شرکت‌های فناور در حوزه‌ی فناوری نانو طی مراسمی در دومین روز دهمین نمایشگاه فناوری نانو معرفی و از آن‌ها تقدیر شد. پارسا پلیمر شریف، اکسیر نانوسینا و آرتاش کامپوزیت به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌ی برترین‌های فناری نانو در بخش شرکت های فناور شدند.

جشنواره‌ی برترین‌های فناوری نانو هر سال به ارزیابی و رتبه بندی دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری نانو می‌پردازد و از شرکت‌های برتر همزمان با جشنواره فناوری نانو در مهرماه، با اهداء جوایز تقدیر به عمل می‌آید. 

این جشنواره دستاوردهای شرکت‌ها را در سه بخش بررسی می‌کند. در این دوره، با توجه به لزوم بازنگری در مدل جایزه، تغییرات قابل توجهی در نحوه ارزیابی ایجاد شده و مدل جدید در سه بخش، شرکت های صنعتی برتر، شرکت های فناور برتر و شرکت های صادر کننده به روزرسانی شده است.

در بخش معرفی برترین شرکت های فناور، شرکت پارسا پلیمر شریف حائز رتبه‌ی نخست شد. این شرکت در سال 1386 تاسیس شده و هم‌اکنون در حوزه‌ی پلیمر مشغول به فعالیت است. پارسا پلیمر با بهره‌گیری از فناوری نانو موفق به تولید محصول ترکیبات پیشرفته‌ی پلیمر نانویی و دوست‌دار محیط زیست شده است.

شرکت اکسیر نانوسینا حائز رتبه‌ی دوم جشنواره‌ی برترین شرکت‌های فناور در سال 1388 تاسیس شده و با حمایت ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو و با همکاری شرکت سبحان آنکولوژی موفق به تولید صنعتی نانودارو های ضدسرطان شده است. 

شرکت آرتاش کامپوزیت نیز موفق به کسب رتبه‌ی سوم جشنواره‌ی برترین‌های فناوری نانو در بخش معرفی شرکت‌های فناور شد. این شرکت در سال 1389 تاسیس شده و در حال حاضر در حوزه‌ی تولید انواع سره جوش نانوکامپوزیتی فعالیت می‌کند.

در حاشیه‌ی دهمین نمایشگاه فناوری نانو، دوازدهمین جشنواره‌ی برترین‌های فناوری نانو برگزار شد و شرکت‌های برتر در هر بخش معرفی شدند. پیش‌ازاین، 11 دوره از این جشنواره برگزار شده‌ و نهادهای برتر فناوری نانو در سال‌های 1384 تا 1394 مشخص شده بودند.

دهمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  ۱۴ الی ۱۷ مهرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن خلیج‌فارس برگزار می‌شود.





منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار