کد خبر: ۱۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 26
شرکت اپل در جریان رویداد 12 سپتامبر خود محصولات مختلفی را معرفی کرد. محصولاتی که می‌توان به آیفون 8، 8 پلاس، 10، اپل واچ سری 3 و اپل تی وی 4K اشاره داشت. در این میان به برخی از قابلیت‌های جدید iOS 11 نیز پرداخته شد، با این حال همیشه وقت ویژگی‌هایی هستند که صرفا با گشت و گزار و موشکافی می‌توان آن‌ها را کشف کرد.

به گزارش آی تابناک : بعد از ماه‌ها انتظار و عرضه‌ نسخه‌های متعدد آزمایشی، سرانجام اپل نسخه‌ی نهایی iOS 11 را عرضه کرد و حالا قشر عظیمی از کاربران آیفون و آی‌پد می‌توانند از این سیستم‌عامل جدید استفاده کنند. در این مطلب تصمیم داریم که به‌صورت مختصر و  مفید کمتر شناخته شده ترین قابلیت‌های این نسخه از پلتفرم موبایلی اپل را مرور کنیم.

پیش از پرداختن به اصل مطلب بایستی به این نکته اشاره کنیم که iOS 11 با تمامی محصولات این شرکت سازگاری نداشته و تنها مدل‌های ذیل می‌توانند آن را دریافت نمایند:

آیفون‌ها

  • آیفون X
  • آیفون 8
  • آیفون 8 پلاس
  • آیفون 7
  • آیفون 7 پلاس
  • آیفون 6 اس
  • آیفون 6 اس پلاس
  • آیفون 6
  • آیفون 6 پلاس
  • آیفون SE
  • آیفون 5 اس

آی پدها

  • آی‌پد پرو 12.9 اینچی نسل دومی
  • آی‌پد پرو 12.9 اینچی نسل اولی
  • آی‌پد پرو 10.5 اینچی
  • آی‌پد پرو 9.7 اینچی
  • آی‌پد ایر 2
  • آی‌پد ایر
  • آی‌پد نسل پنجمی
  • آی‌پد مینی 4
  • آی‌پد مینی 3
  • آی‌پد مینی 2

آی‌پاد

  • آی‌پاد تاچ نسل ششمی

تم تیره

تم تیره

همان‌طور که از نام این قابلیت پیداست، invert colors با جابجایی رنگ‌ها در آی او اس 11 باعث تاریک سازی فضای رابط کاربری می‌شود. البته این ویژگی در iOS 10 نیز وجود داشت، اما امکانات آن بسیار محدود بود. برای فعال کردن این قابلیت، آیفون خود را به کامپیوتر متصل کنید و در آیتونز وارد قسمت مربوط به دیوایس خود شوید. در انتهای تب Summary در دسته Options یک دکمه وجود دارد که روی آن نوشته شده Configure Universal Access. اکثر تنظیمات Accessibility در همین بخش قابل پیکربندی است. البته راه دیگری بدین منظور وجود دارد، به طوری که ابتدا بخش Settings آیفون را باز کنید و به سربرگ General و سپس Accessibility بروید. در صفحه باز شده می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را پیکربندی کنید.

ویژگی‌های جدید اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین نیز نسبت به نسخه تعبیه شده در iOS 10 پیشرفت‌های قابل توجهی یافته است. این قسمت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی عکس‌هایی باکیفیت بهتر و تا حدود 50 درصد حجم کمتر تهیه می‌کند. همچنین فرمت تصاویر از JPEG به HEIF تغییر خواهد کرد. فرمت فایل‌های ویدئویی نیز به هنگام ذخیره شدن تغییر می‌کند تا حجم کمتری را اشغال کند. به‌طور کلی برای دوربین iOS 11 در به‌روزرسانی جدید تنظیمات بهتری در نظر گرفته شده و با امکان لرزش گیری، کیفیت عکس‌ها بسیار بهتر خواهد شد؛ اما یکی دیگر از این به‌روزرسانی‌ها، قابلیت اسکن QR کد بدون نیاز به اپلیکیشن جداگانه است. برای فعال کردن آن می‌توانید در بخش تنظیمات به قسمت Camera بروید و در آنجا گزینه‌ مربوط به این موضوع را فعال کنید.

امکان به اشتراک گذاشتن رمز وای فای

امکان به اشتراک گذاشتن رمز وای فای

شاید برایتان پیش آماده باشد که در هنگام تایپ رمز عبور با مشکلاتی مواجه شده باشید، این معضل زمانی افزایش پیدا می‌کند که تعداد کاراکترهای پسورد زیاد باشد. خوشبختانه در جدیدترین نسخه iOS قابلیتی تعبیه شده که امکان اشتراک گذاری رمز وای فای با دیگر گجت‌های نزدیک را فراهم میکند.

اپلیکیشن Drag and Drop

در به‌روزرسانی جدید iOS 11 ، آی‌پد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب که داک آی‌پد بسیار شبیه مک شده و کاربران این امکان را دارند که تعداد اپلیکیشن‌های بیشتری را به آن اضافه کنند. با وجود امکان Drag and Drop نیز فرآیند انتقال داده‌ها و اطلاعات بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. این امکان به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعات از دو پنجره‌ای که کنار هم باز شده‌اند سریع‌تر به یکدیگر منتقل شود.

امکان ویرایش سریع اسکرین شات

کنترل سنتر

در این نسخه از پلتفرم موبایلی اپل، پس از تهیه اسکرین شات یک تصویر کوچک بندانگشتی در قسمت پایین نمایشگر قرار می‌گیرد که با لمس آن می‌توانید تغییرات موردنظر خود را اعمال کرده و یا حتی با استفاده از قلم روی آن یادداشت کنید. درصورتی‌که این تصویر کوچک را تا چند لحظه پس از ثبت اسکرین شات لمس نکنید، محو خواهد شد.

انتقال پول از طریق پیام

یکی دیگر از تغییرات جالب در iOS 11، همکاری بین Apple Pay و اپلیکیشن Messages است. فقط کافی است که در هنگام پیام دادن، مقدار مبلغی را ذکر کنید تا گزینه‌ای برای پرداخت آن مبلغ برای طرف دریافت کننده پیام نشان داده شود. البته توجه داشته باشید که برای بهره‌مندی از این قابلیت، حتما بایستی اپل پی در کشوری که شما در آن زندگی می‌کنید فعال  باشد.

کنترل سنتر باز طراحی شده

کنترل سنتر

شاید بتوان محسوس ترین قسمت باز طراحی شده iOS 11 را کنترل سنتر دانست. ردیف اول کنترل سنتر iOS 11 غیرقابل تغییر است اما می‌توانید با رفتن به بخش Control Center در قسمت Settings، دکمه‌های جدیدی به سه ردیف بعدی اضافه کنید. هرچند هنوز هم برای دسترسی به این قسمت بایستی انگشت خود را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید (سوایپ) کنید، اما نحوه چینش کنترل سنتر iOS 11 به کلی تغییر پیدا کرده و به عنوان مثال ویجتی در آن تعبیه شده که امکان کنترل موزیک در حال پخش را در اختیارتان قرار خواهد داد.

ارتقا سیستم ناوبری

در این به روز رسانی، اپلیکیشن نقشه iOS 11 نیز قابلیت‌های ریز و درشتی را دریافت کرده است. یکی از این ویژگی‌های جدید راهنمای تقاطع‌ها و لاین حرکت است که در تقاطع‌ها به کاربر نشان می‌دهد برای رسیدن به مقصد بهتر است در کدام لاین حرکت کند. ارائه‌ نقشه‌ داخلی صدها فرودگاه و مرکز خرید هم ازجمله‌ی این ویژگی‌های جدید است.

پیشنهاد کلمات مرتبط در هنگام تایپ

پیشنهاد کلمات مرتبط در هنگام تایپ

زمانی که در iOS 11 با استفاده از کیبورد مجازی در حال تایپ هستید، کیبورد کلماتی را پیشنهاد می‌کند که به تازگی از آن‌ها در آیفون استفاده کرده‌اید. همچنین حالت استفاده تک دست هم به کیبورد مجازی iOS 11 اضافه شده است. هر دو ویژگی نام برده شده برای کاربران دستگاه‌های اندرویدی آشناست، اما در هر حال از ویژگی‌های جالب، کاربردی و جدید iOS 11 محسوب می‌شوند. برای فعال کردن این حالت باید انگشت خود را بر روی گزینه اموجی قرار دهید و سپس گزینه One-Handed Typing را انتخاب کنید. به همین راحتی حالت تک دست کیبورد مجازی آیفون فعال می‌شود.

فرمت‌های جدید ضبط ویدئو

پیش‌ازاین اپل از فرمت JPEG برای ثبت تصاویر و از H.264 برای ضبط ویدیوها استفاده می‌کرد اما در نسخه جدید آی او اس اپل از فرمت‌هایی برای این منظور استفاده کرده است که با حفظ کیفیت حجم حافظه اشغال‌شده را به نصف کاهش خواهد داد. فرمت جدید HEIF جایگزین JPEG شده است و برای ضبط ویدیو نیز از H.265 پشتیبانی خواهد شد. البته شما می‌توانید از طریق صفحه تنظیمات دوربین این مورد را تغییر دهید.

ارتقا قابلیت‌های سیری

ارتقا قابلیت‌های سیری

شاخص‌ترین تغییر در سیری، بهبود کیفیت صدای آن در هنگام پاسخگویی به کاربر است. به علاوه سیری از این پس می‌تواند از انگلیسی به زبان‌های چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی ترجمه کند. گذشته از این‌ها دستیار صوتی اپل کمی  هوشمندتر شده و قادر است پیشنهاد‌هایی به کاربر ارائه دهد، کارهای روزانه او را پیش‌بینی کند و یا به عنوان مثال برای او مقالاتی از اینترنت پیدا کند.

انتقال اطلاعات به آیفون جدید به روشی ساده!

یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران در هنگام خرید یک گوشی جدید، انتقال اطلاعات مهمی همچون فهرست مخاطبین، یادداشت‌های روزانه، تصاویر و ... است. در iOS 111 دیگر نیاز به طی کردن مراحل راه اندازی اولین دستگاه و رستور اطلاعات نخواهید داشت. فقط کافی است دستگاه قدیمی خود را در کنار آیفون جدیدتان قرار دهید و شاهد انتقال تمام تنظیمات و اطلاعات دستگاه قدیمی به جدید باشید.

کنترل بیشتر بر روی نوتیفیکیشن‌ها

کنترل سنتر IOS 11

در iOS 11 نحوه نمایش نوتیفیکیشن یا اعلان‌های اخیر یا از دست رفته تغییر یافته و به صورت یکجا نمایش داده می‌شود؛ بنابراین هیچ تب‌ جداگانه‌ای برای هر یک از این دو دسته اعلان‌ها ارائه نخواهد شد. برای دسترسی به لیست اعلان‌ها فقط کافی است که انگشت خود را از بالای صفحه به سمت پایین بکشید (سوایپ کنید). در سوی دیگر با مراجعه به تنظیمات اعلان‌ها می‌توانید به گزینه‌ای دسترسی داشته باشید که با فعال کردن آن در زمانی که نمایشگر قفل است اعلان‌ها نمایش داده نشوند.

افزایش هوشمند حافظه داخلی

در صفحه مربوط به حافظه دستگاه می‌توانید پیشنهادهایی دریافت کنید که در صورت استفاده از آن‌ها فضای آزاد بیشتری در حافظه دستگاه خواهید داشت. همچنین از طریق این صفحه می‌توانید گزینه Offload Unused Apps را فعال کنید تا در مواقعی که به حافظه بیشتری نیاز دارید به‌صورت خودکار اپلیکیشن‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید حذف شوند.

حالت رانندگی

کنترل بیشتر بر روی نوتیفیکیشن‌ها

Don't Disturb While Driving یکی دیگر از قابلیت‌های جدید و کاربردی جدیدترین نسخه از پلتفرم موبایلی اپل محسوب  می‌شود که قادر است خطرات استفاده از موبایل در هنگام رانندگی را کاهش دهد. در هنگام فعال بودن این قابلیت، زمانی که کاربر در حین رانندگی باشد، نمایش اعلان‌ها بر روی صفحه نمایش دستگاه متوقف می‌شود. یعنی اگر شما تماس، پیامک یا هر چیز دیگری دریافت کنید، آیفونتان نوتیفیکیشنی را نمایش نخواهد داد و حتی می‌تواند به صورت خودکار به مخاطب شما اطلاع رسانی کند که شما در حین رانندگی هستید و فعلا قادر به پاسخگویی نخواهید بود. البته ناگفته نماند که این قابلیت امکان شخصی سازی داشته و کاربر قادر خواهد بود برای شماره تماس یا فهرستی از مخاطبین خود تفاوت قائل شود.

ضبط ویدئو از نمایشگر

یکی از ویژگی‌های کوچک اما بسیار کاربردی که بسیاری از کاربران منتظر آن بودند، امکان تهیه فایل ویدئویی در هنگام کار با نمایشگر گوشی است. هرچند این قابلیت به واسطه برنامه‌های شخص ثالث، پیش از این نیز قابل دسترس بود، با این حال اپل در iOS 11 یک برنامه داخلی طراحی کرده که امکان ضبط ویدئو از نمایشگر را بسیار راحت می‌کند. برای فعال کردن این ویژگی تنها کافی است گزینه‌ Screen Recording را در کنترل سنتر قرار دهید و برای ضبط روی آن ضربه بزنید.







منبع : شهر فافا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار