کد خبر: ۱۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 20
در سال هایی که بازار خودروهای وارداتی در انحصار کره ها بود، اگر می خواستید سدانی نیمه لوکس انتخاب کنید که قیمت نجومی خودروهای آلمانی را هم نداشته باشد، می توانستید از میان هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یکی را انتخاب کنید.
به گزارش آی تابناک : اگر هم علاقه فراوانی به آپشن های متنوع و زرق و برق های متداول خودروهای کره ای نداشتید، حتما تویوتا کمری یا هوندا آکورد را انتخاب می کردید. اما حالا با متنوع شدن بازار خودروهای وارداتی و حضور برندهایی که پیش از این در بازار خودرو کشور عرض اندام نکرده بودند، می توانید انتخاب های خاص تر و دلچسب تری داشته باشید.

در اینجا می خواهیم گزینه های آسیایی را فراموش کنیم و با بودجه حدود 200 میلیون تومانی چرخی در بازار سدان های نیمه لوکس اروپایی بزنیم. در این میان مدتی از عرضه رنو تلیسمان و DS5LS می گذرد و به قول معروف، تا حدی امتحان خود را پس داده اند. پژو 508 نیز در آستانه تحویل به مشتریان اش و مدتی از آغاز فروش آن می گذرد. عجله نکنید، این رقابت یک پایه چهارم نیز دارد. فولکس واگن پاسات، که احتمال ورود آن به بازار ایران، پس از بحث هایی که پیرامون قرارداد میان فولکس واگن و خودروساز وطنی شکل گرفته، قوت یافته است.

DS5 LS

تنوع سبد محصولات زیرشاخه لوکس PSA در ایران روز به روز در حال افزایش است. DS به عنوان خودروسازی در رده پریمیوم، ابتدا با هاچ بکی لوکس به اسم DS5 خودش را در ایران مطرح کرد. سپس DS6 به بازار آمد و DS5LS یا همان DS5 صندوق دار به عنوان سومین مهره DS در بازار خودروهای لوکس وارداتی وارد بازی شد. حالا کلاس سدان های متوسط و نیمه لوکس در رنج قیمت حدود 200 میلیون تومان آن قدر عضو دارد که خریدار را کاملا گیج کند.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

DS5LS حجم واردات کم تری نسبت به رقبای کره ای دارد. اما به لطف وارد شدن توسط نمایندگی رسمی و مستقیم، خیال خریدار را از خدمات پس از فروش و گارانتی راحت می کند و از این نظر  چیزی از رقبای اش کم ندارد. DS5LS یکی از لوکس ترین سدان های فرانسوی است و این را می توان از ظاهر خاص و سنگین اش فهمید. در ظاهر DS علاوه بر اصالت قابل توجه، تمرکز زیادی روی وجهه لوکس خودرو شده است. این المان های کلاسیک در دکوارتیو کابین به اوج خود می رسد به طوری که نمی توانید از جزییات کابین این سدان پریمیوم چشم بردارید!
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

پوشش خاص صندلی ها، تریم چوبی فوق العاده ظریف، استفاده از چرم ناپا در سراسر کابین و رنگ بندی هاینا، به شما گوشزد می کند که با یک سدان معمولی طرف نیستید. البته کابین DS5LS کمی از کابین تلیسمان کوچکتر است اما به لطف ارتفاع مناسب، در سوار و پیاده شدن از آن مشکلی وجود ندارد. طراحی نوآورانه DS در صفحه نمایش گر پشت فرمان و فرم خاص غربیلک فرمان خودش را نشان می دهد. جالب است بدانید DS5LS در شهر شن زن چین مونتاژ می شود، اما تدابیر سخت گیرانه DS در مراحل تولیدش باعث شده تا هیچ تفاوتی با محصولاتی تولیدی این برند پریمیوم در قلب فرانسه نداشته باشد. DS5LS همچون رقبای اروپایی اش و برخلاف رقبای آسیایی (داخل کشور) از یک ییشرانه مجهز به سیستم پرخوران بهره می برد.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

پیشرانه 1.6 توربو این فرزند فرانسوی می تواند 164 اسب بخار قدرت تولید کند. این یعنی از نظر توان خروجی با پژو 508 در یک سطح قرار می گیرد و نسبت به تلیسمان و پاسات اندکی ضعیف تر است. حجم کم پیشرانه مصرف و آلایندگی کم تری را برای DS5LS به ارمغان می آورد. هم چنین استفاده از توربو شارژر باعث شده تا گشتاور 240 نیوتن متری، در دورهای پایین تر در اختیار راننده قرار بگیرد و حس متفاوتی از شتاب گیری را به راننده منتقل کند. DS5LS هم چون 508 و پاسات از یک گیرباکس 6 سرعته برخوردار است. این یعنی تقسیم قدرت در این خودروها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.
 


پژو 508

از 508 می توان به عنوان یکی از جدیدترین سدان های نیمه لوکس بازار ایران نام برد. قرارداد ایران خودرو با پژو شرکت مشترک ایکاپ) تنها محدود به جوینت ونچر نمی شود و خودروهای گران قیمت و لوکس پژو قرار است به صورت کاملا وارداتی در ایران عرضه شوند. پژو 508 نیز جزو همین خودروهاست که آینده روشنی برای آن پیش بینی می شود و به نظر می رسد کار را برای رقبا حسابی سخت کند.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

در سال 90 قرار بود 508 جایگزین پژوه 407 شود. اما این جایگزینی چند سالی عقب افتاد تا این که در اواخر سال 95 تعدادی 508 وارد کشور شد. ایران خودرو نسخه جی تی لاین 508 را وارد ایران می کند. پژو 508 روی پلت فرم EP6 و در شهر رن فرانسه ساخته می شود. مشخصه طراحی 508 خطوط پویا روی بدنه این خودرو است که در ترکیب با گرافیک جذاب چراغ ها و فرم زیبای سپرها ظاهری متناسب و چشم گیر را برای این لوکس فرانسوی رقم می زند.

آینه ها توسط پایه هایی روی بدنه نصب شده اند. این ویژگی علاوه بر بهبود وضعیت آیرودینامیک، دید آینه ها را نیز بهتر می کند. پژو 508 در بدون تولید عناوین متعددی از جمله خودرو سال اسپانیا (سال 2011) و بهترین خودرو وارداتی به آلمان (سال 2011) را به دست آورد. در سال 2014 اما پژو تصمیم گرفت تا ظاهر 508 را دست خوش تغییراتی کند که بسیار هم در افزایش جذابیت این سدان نیمه لوکس موثر بود. در این تغییر چهره، سپرهای جلو و عقب، چراغ ها و کاپوت از نو طراحی شدند و جلوپنجره جای خود را به نمونه جدید با طراحی فعلی داد.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

فضای کابین 508 به لطف فاصله محوری 2817 میلی متری جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد و 5 سرنشین می توانند راحتی مناسبی را داخل 508 تجربه کنند. سیستم تهویه اتوماتیک برای هر 4 سرنشین کابین به صورت مجزا قابل تنظیم است و سرنشینان عقب نیز از دریچه های اختصاصی بهره می برند. در نسخه جی تی لاین صندلی ها با چرم ناپا ترامونتان پوشیده شده اند و دوخت قرمز رنگ کابین حال و هوایی اسپرت را تداعی می کند و می تواند مورد توجه قشر جوان جامعه قرار بگیرد. تریم براق پیانون بلکه نیز بر ماهیت لوکس 508 تاکید دارد. در نسخه فول آپشن صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و تنظیمات شان به لطف سیستم حافظه قابل ذخیره است. هم چنین صندلی های جلو به گرمکن و ماساژور نیز مجهز شده اند تا 508 در راحتی چیزی از رقبا کم نداشته باشد و طعم یک پژو لوکس را به مالک خود بچشاند.

نمایش گر 7 اینچی لمس قرار گرفته روی کنسول  جلو، توسط یک اهرم جوی استیکی نیز تنظیم می شود. سیستم صوتی نیز به 8 بلندگو مجهز شده و کیفیت صدای مناسبی دارد. پشت فرمان 508 بدون چشم برداشتن از جاده می توانید اطلاعات خودرو را توسط سیستم هدآپ دیسپلی روی شیشه جلو مشاهده کنید. از میان طیف گسترده پیشرانه های در نظر گرفته شده برای 508، نسخه مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر برای عرضه در بازار ایران انتخاب شده است. این پیشرانه کم حجم در عین مصرف سوخت مناسب می تواند 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می شود که برای رانندگی اسپرت تر می توانید در حالت تیپ ترونیک دنده ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

این سدان حدودا 1.5 تنی تنها 8.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و سقف سرعت اش عدد 210 کیلومتر را نشان می دهد. ترمز پارک 508 به صورت برقی عمل می کند و باید گفت این خودرو معجونی از انواع سامانه های الکترونیکی کمک رانندگی و ایمنی است.

508 به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل لغزش و کنترل پایداری دینامیک مجهز شده. هم چنین سیستم هشداردهنده نقطه کور نیز در رانندگی با این خودرو بسیار کاربردی است و دوربین دید عقب پارک کردن با این سدان درشت هیکل را آسان می کند.
508 به 6 کیسه هوا مجهز شده و از نظر ایمنی و ساختار شاسی حرف های زیادی برای گفتن دارد و توانسته 5 ستاره موسسه ایمنی EuroNCAP را در کارنامه خود ثبت کند. یکی از مهم ترین نکاتی که خیال خریداران 508 را راحت می کند، نظارت و حمایت پژو فرانسه در تامین قطعات و لوازم یدکی است.

هم چنین این خودرو 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی دارد و شبکه نمایندگی های ایران خودرو به آن سرویس می دهند. که خود از آن نقاط قوتی است که نمی توان ساده از کنارش گذشت. فروش 508 به تازگی توسط ایران خودرو آغاز شده و خریداران منتظر تحویل خودروهایشان هستند. با توجه به قیمت کمتر 508 نسبت به 3 رقیب دیگر، پیش بینی می شود استقبال مناسبی از این سدان نیمه لوکس فرانسوی به عمل بیاید. خصوصا که بازخورد طرح های جدید و زبان جدید طراحی این کمپانی فرانسوی در نمایشگاه های گوشه و کنار کشور مثبت بوده و به نظر می رسد اقبال بسیاری در میان جوانان و خانواده های جوان ایرانی داشته باشد.
 


رنو تلیسمان

تلیسمان در لغت سحر و جادو معنی می شود و با توجه به سبک جدید طراحی رنو در این خودرو، باید گفت این اسم کاملا بامسما بوده و ظاهر جذاب تلیسمان هر بیننده ای را جادو می کند. این سبک طراحی در نسل جدید رنو کولئوس و رنو مگان نیز به چشم می خورد و از جزییات آن می توان به جلوپنجره بزرگ، چراغ های روز روشن عمودی کشیده عقب اشاره کرد. تلیسمان آنقدر زیرکانه طراحی شده که برای ایراد گرفتن از ظاهرش حسابی به دردسر بیافتید. تلیسمان بر پایه پلت فلرم مشترک رنو.نیسان CMF. CD شکل گرفته و در نگاه اول این طور به نظر می رسد که هیکل درشت تری از رقبایش دارد.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

فضای کابین تلیسمان نیز از مهر و محبت رنو بی نصیب نمانده و موقع قرار گرفتن روی صندلی ها با یک مجموعه کسل کننده فرانسوی روبرو نیستید. کابین تلیسمان آنقدر خوش ترکیب و مرغوب است که به سختی از آن دل می کنید. نورپردازی ملایم در کنار چرم مرغوب به کاررفته در تزیین صندلی ها با طراحی ارگونومیک و آرامش بخش ترکیب می شود و حس متفاوتی از سواری با یک خودرو فرانسوی را برای سرنشینان رقم می زند. البته با تمام این تفاسیر نمی توان گفت که کابین تلیسمان به اندازه DS لوکس است اما در این زمینه چیزی از 508 کم ندارد.

درهای بزرگ سوار و پیاده شدن از کابین را آسان می کنند و عایق بندی مناسب و شیشه های چندلایه باعث شده اند تا هیچ صدای اضافه ای داخل کابین به گوش نرسد. به لطف ابعاد مشابه هیوندای سوناتا و فاصله بین دو محور 2810 میلی متر، مشکلی از نظر تنگی و ناراحتی فضای کابین وجود ندارد و صندوق بار 608 لیتری تلیسمان که از صندوق پاسات نیز بزرگ تر است، همان چیزی است که خانواده های چندنفره در سفرهای دست جمع به دنبال آن هستند. تنظیمات صندلی های جلو در نسخه فول آپشن مشکل پسندان را راضی می کند. گرمکن، ماساژور و تنظیمات برقی مواردی هستند که رنو برای صندلی های جلوی تلیسمان در نظر گرفته.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

عملکرد سیستم صوتی BOSE با 11 بلندگو و 2 ساب ووفر نیز قابل توجه است و تنظیمات آن از طریق مانیتور 8.7 اینچی تبلت مانند روی کنسول مرکزی انجام می شود که نظیر آن را نمی توانید داخل کابین 3 رقیب دیگر ببینید. گرافیک صفحه کیلومتر شمار نیز جذابیت خاص خاص خود را دارد و با تغییر حالات رانندگی، رنگبندی آن نیز تغییر پیدا می کند و در کنار سامانه هدآپ دیسپلی، تجربه ای جالب از رانندگی با تلیسمان رقم می زند. سیستم اطلاعات و سرگرمی تلیسمان با نام R.LINK شناخته می شود. این سامانه سرعت عمل مناسبی دارد و کارکردن با آن راحت است. تلیسمان برخلاف هیکل بزرگش، همچون رقبای فرانسوی اش یک پیشرانه کوچک 4 سیلندر را در دل خود جای داده که تنها 1.6 لیتر حجم دارد.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

اما بهره گیری از سیستم توربو توانایی تولید 190 اسب بخار را برای تلیسمان به ارمغان آورده که از هر 3 رقیب دیگر بیشتر است. نکته جالب اینجاست که در دور 1500 بیش از نیوتن متر گشتاور تولید می شود و ماکزیمم گشتاور 260 نیوتن متری در دور 2500 تا 500 در اختیار راننده قرار می گیرد. این سدان 1444 کیلویی کمتر از 8 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون خودش را به سرعت 100 کیلومتر برساند. پیشرانه تلیسمان با یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه جفت می شود که عملکرد بهتری از دیگر رقبایش دارد و جای هیچ ایرادی را باقی نمی گذارد. البته سیستم توربو در موتور تلیسمان خریداران را از کیفیت پایین بنزین داخلی و عدم مطابقت آن با توربوشارژر حساس نگران می کند. اما به گفته مسئولان نگین خودرو هیچ گونه نگرانی با توربو تلیسمان نیست چرا که موتور این خودرو اختصاصی برای شرایط ایران تنظیم شده. همچنین تلیسمان در اروپا با سیستم فرمان پذیری هر چهار چرخ نیز عرضه می شود که متاسفانه تلیسمان های عرضه شده در ایران از این سیستم بی بهره اند.
 


فولکس واگن پاسات

اکثر هموطنان فولکس واگن را با بیتل یا همان فولکس قورباغه ای معروف می شناسند. دلیل این تصویر ذهنی را می توان در حضور کمرنگ فولکس واگن در بازار ایران جست و جو کرد. پس از برجام و اوج گرفتن قراردادهای برندهای معتبر خارجی با خودروسازان وطنی، پای فولکس واگن نیز به میان آمد. در بین خودروسازان داخلی، گروه صنعتی ماموت به مذاکره با فولکس واگن نشست و با نهایی شدن این قرارداد، زمزمه بازگشت فولکس واگن به ایران قوت گرفت. اما موضوع اصلی این قرارداد، یعنی تولید خودروهای فولکس واگن در ایران هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و در حالی مساله واردات محصولات فولکس واگن به ایران مطرح شده که معاون وزیر صنعت پیشتر خبر داده بود ماموت اجازه واردات خودرو ندارد و باید قرارداد تولید امضا کند.
 
 حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات
 
در صورتی که مسیر این اتفاقات به واردات محصولات فولکس واگن منتهی شود، پاسات از اولین نماینده های خودروساز کهنه کار آلمانی در ایران خواهدبود. تاکنون 8 نسل مختلف از پاسات تولید شده که آخرین مدل آن سال 2015 به بازار آمد. پاسات در بعضی کشورها با نام های مختلف شناخته می شود و به تازگی ظاهر آن دستخوش تغییراتی شده که پیش بینی می شود مدل فیس لیفت شده به ایران راه پیدا کند. از مهمترین این تغییرات به جلوپنجره و چراغ های جلو جدید اشاره کرد. فرم چراغ های عقب نیز شباهت زیادی به محصولات آئودی دارد. پاسات بر پایه پلت فرم MQB فولکس واگن شکل گرفته و ابعاد بزرگ تری نسبت به مدل های قبلی دارد.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 
 
به لطف فاصله محوری 2791 میلی متری مشکل از نظر فضای کابین حس نمی شود. همچنین صندوق بار 586 لیتر گنجایش دارد که برای مسافرت های خانوادگی مناسب به نظر می رسد. برخلاف طراحی ساده بدنه، فضای کابین طرحی آینده نگرانه و چشمنواز دارد. فولکس واگن پاسات در نسخه فول آپشن امکانات مناسبی دارد. اما فراموش نکنید که از آن دسته خودروهایی است که اکثر آپشن هایش انتخابی بوده و هزینه بیشتری از قیمت پایه به خریدار تحمیل می کند. این یعنی پاسات در نسخه های پایه در مقابل رقبای گردن کلفتش حرف زیادی برای گفتن ندارد. در میان پیشرانه های متنوعی که برای پاسات در نظر گرفته شده، پیشرانه 1.8 لیتری توربو محتمل ترین گزینه برای نسخه ای که قرار است به ایران وارد شود، به شمار می رود. این پیشرانه مجهز به سیستم پرخوران توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد و از این نظر در مقابل رقبایش از وضعیت مناسبی برخوردار است.
 
حمله فرانسوی ها به فولکس واگن پاسات 

از آنجایی که خودروهای آلمانی هزینه نگهداری بالاتری دارند و پیچیدگی های فنی آن ها بیشتر و قطعات جانبی شان گران قیمت است، یکی از مهم ترین بحث ها در صورت عرضه پاسات در بازار ایران، خدمات پس از فروش آن به شمار می رود.
این در حالی است که رقبای دیگر پاسات در ایران از نظر وضعیت خدمات پس از فروش وضعیت مطلوبی دارند و این موضوع کار را برای پاسات سخت می کند.

پیشنهاد نهایی

با تند شدن آتش رقابت میان سدان های نیمه لوکس بازار، انحصار معروف خودروهای کره ای شکسته شده و حالا فضا رقابتی تر از هر زمان دیگری است. در این رقابت تنها مشخصات فنی و فهرست امکانات و تجهیزات نیست که برنده را تعیین می کند. شرایط فروش متنوع و قیمت گذاری منطقی و خدمات پس از فروش مناسب نیز عوامل مهمی هستند که اگر تا پیش از این اهمیتشان کم رنگ بود، در این شرایط به پارامترهایی تعیین کننده تبدیل شده اند.

اما همچنان، رونق بازار خرید و فروش سدان های نیمه لوکس کره ای به این سدان های اروپایی تازه وارد می چربد. اما رنو تلیسمان، پژو 508، DS5LS و فولکس واگن پاسات علاوه بر مشخصات فنی جذاب و امکانات مناسب و به روز، محصولاتی از برندهای با اسم و رسم هستند که می توانند حتی علاقه مندان به خودروهای پرزرق و برق کره ای را نیز وسوسه کنند.





منبع : گزارش بازار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار