کد خبر: ۱۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 17
درک خواص الکتریکی لایه‌ بیرونی ذرات و نسبت آن‌‌ها با یکدیگر ابعاد علمی گوناگونی را به روی محققان و پژوهشگران می‌گشاید و خدمات آزمایشگاهی ارائه شده از سوی یکی از شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی این کار را آسان‌تر و دقیق‌تر کرده است.

به گزارش آی تابناک : نصب و راه‌اندازی دستگاه DLS در یکی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زمینه‌ای شد تا با برخی از ویژگی‌ها این دستگاه آشنا شویم.

سلول‌ها در محلول به علت وجود خاصیت‌های یونی، همچنین ترکیبات سازنده لایه بیرونی خود مانند پروتتین‌ها، چربی‌ها و قندها و پخش دارای یک بار الکتریکی در سطح غشاء هستند. این ویژگی با عنوان پتانسیل یا ظرفیت زتا، می‌تواند به پژوهشگران در شناخت خواص و نسبت میان ذرات کمک کند.

از پتانسیل زتا می‌توان به عنوان ابزاری برای مطالعه دقیق توزیع پتانسیل در فصل مشترک استفاده کرد. این بررسی در حضور یون‌های ساده و سیستم‌های پیچیده‌تر مانند مواد فعال سطحی، یون‌های چند ظرفیتی، پلیمرها و حتی پروتئین‌ها نیز قابل انجام است. همچنین پتانسیل زتای نمونه، در تعیین تمایل ذرات درون مایع برای اتصال به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، دستگاه DLS در آزمایشگاه مرکزی موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش ر آزمایشگاه مرکزی موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش نصب و راه‌اندازی شده و آماده ارائه خدمات به پژوهشگران ارائه می‌کند.

دستگاه DLS ابزاری قوی در آنالیز خواص فیزیکی ذرات بسیار ریز، در حد نانومتر است. بسته به نوع پیکربندی و کاربری این مدل، این دستگاه می‌تواند یک آنالایزر اندازه ذرات، پتانسیل زتا، وزن مولکولی و ضریب مولکولی دوم باشد. 






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار