کد خبر: ۱۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 14
کنسول بهتر است یا یک کامپیوتر گیمینگ رومیزی؟ این رایج ترین سوال در بین کاربرانی است که احتمالا تازه میخواهند وارد دنیای پر از هیجان بازی های کامپیوتری شوند و برای یافتن پاسخ این سوال، بسیار مشتاقند. شاید از نظر برخی کاربران این موضوع دیگر تکراری شده باشد اما مشخصا هیچ جواب قاطعی برای این سوال وجود ندارد.

به گزارش آی تابناک : کنسول ها نسل به نسل تغییرات زیادی کرده اند و پا را از یک کنسول بازی پیش پا افتاده فراتر گذاشته اند. در عین حال سخت افزار کامپیوترهای شخصی با  سرعتی بیش از پیش، دچار پیشرفت شده اند و اکنون دارای قدرت پردازشی فوق العاده بالایی هستند. با ورود کنسول های جدید شرکت های مایکروسافت و سونی، اکنون این مقایسه میتواند ابعاد جدیدی را به خود ببیند و نکات تازه ای وجود دارند که کاربران باید به آنها توجه داشته باشند. در این مطلب به بحثی قدیمی اما همیشه داغ خواهیم پرداخت که به این زودی ها تمام نمیشود. در یک سوی میدان کاربران سیستم های گران قیمت، قدرتمند و چند کاره و قابل شخصی سازی حضور دارند و در سمت دیگر، کاربرانی که طرفدار کنسول های ارزان قیمت تر با بازی های انحصاری زیبا قرار گرفته اند. البته جنبه های مقایسه بیشتر از آنچه هست هستند که در ادامه به آنها میپردازیم. با شهر فافا همراه باشید. 

پی سی
 

هر دو دستگاه هایی که قرار است در این مطلب مقایسه شوند طرفداران سفت و سخت بسیاری دارند اما گروهی از آنها که منطقی هستند، با این موضوع موافقند که چه کنسول ها و چه PC ها، دارای نقاط قوت و ضعف بخصوصی هستند. چیزی که در انتخاب بین این دو بسیار تاثیر گذار است، مقدار بودجه ی کاربر و نوع بازی های مورد علاقه ی کاربر است. در صورتی که قصد خرید یک دستگاه جدید برای بازی دارید، پیشنهاد میکنیم نکاتی که در ادامه به آنها اشاره شده است را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید در اینجا منظور از کنسول ها، دو کنسول Xbox و پلی استیشن هستند که نسبت به دیگر کنسول ها  محبوبیت بیشتری دارند هر چند میتوانید نینتندو سوئیچ را نیز در نظر داشته باشید. 

Xbox One X
 

قیمت

صادقانه بگوئیم، پی سی گیمینگ گران است و بخصوص در کشور ما این موضوع کاملا قابل درک است. مسلما شما میتوانید یک سیستم نسبتا ارزان قیمت جمع کنید اما سخت افزار چنین سیستمی اصلا نمیتواند شما را به وجد بیآورد. برای تهیه ی یک سیستم شخصی مخصوص بازی، معمولا شما چند میلیون تومانی را باید صرف خرید کارت گرافیک، پردازنده ی قدرتمند و حجم زیادی رم بکنید و در نهایت این قطعات باید درون یک کیس مناسب قرار بگیرند که گاها قیمت یک کیس خالی، برابر با قیمت یک کنسول میشود. به عبارت دیگر، با قیمت یک کنسول (PS4 پرو را با قیمت تقریبا 1.500.000 تومان در نظر بگیرید) محال است بتوانید یک کامپیوتر گیمینگ خوب تهیه کنید.  

برای اینکه حساب کار دقیق تر دستتان بیاید میتوانیم بگوئیم یک کامپیوتر گیمینگ معقول برای شما حدودا 4 میلیون تومان هزینه دارد و در صورتی که خواهان یک سیستم عالی و خاص هستید، 6 میلیون تومان به بالا باید هزینه کنید. پیش از اینکه بعد از شنیدن این هزینه ها از خرید کامپیوتر صرف نظر کنید باید بگوئیم که اینجا ضرب المثل "هر چقدر پول دهی همان قدر آش میخوری" کاربردی است. در صورت خریداری یک سیستم گیمینگ عالی با هزینه ای که عنوان شد، شما کیفیت بالاتری را نسبت به کنسول ها در بازی ها شاهد خواهید بود. 
در سمت دیگر قیمت کنسول ها به مراتب به صرفه تر هستند. با هزینه ای بسیار کمتر از یک سیستم گیمینگ مناسب، شما میتوانید بروزترین کنسول بازار (چه اکس باکس و چه پلی استیشن) را با یک کنترلر اضافه و چند بازی تهیه کنید. PS4 و  Xbox One S اکنون قیمتی بین 1 میلیون تا 1 میلیون 200 هزار تومان دارند و اگر خواهان مدل های 4K یعنی PS4 Pro باشید حدودا یک میلیون و 500 هزار تومان باید هزینه کنید. Xbox One X، نیز به زودی با قیمت کمی بیشتر نسبت به PS4 Pro به بازار عرضه خواهد شد. اما ما در این بخش فقط هزینه ها را مقایسه کردیم. زمانی که صحبت در مورد بازی ها شود، کامپیوترهای شخصی برتری عظیمی نسبت به کنسول ها پیدا میکنند. در اینجا لازم است به پلتفرم های Steam و Origin اشاره کنیم که دارای انبوهی از بازی های مختلف هستند که هر مدت یک بار، بعضی بازی های قدیمی تر را به طور رایگان در اختیار پی سی گیمرها قرار میدهند و همچنین به مناسبت های مختلف (مانند تعطیلات کریمس و غیره)، بازی های جدید با تخفیفات بسیار ویژه به فروش میرسند و کاربران میتوانند در طول تخفیفات، چندین بازی را با قیمت یک بازی تهیه کنند. در حالی که قیمت بازی های کنسول ها برای مدت طولانی تری دست نخورده باقی میمانند. تعداد بازی های مورد نیاز هر گیمر متفاوت است و در این مورد نمیتوان نظری داد، اما میتوان گفت که خرید یک بازی اورجینال در یک PC، کم هزینه تر است.

استیم
 

تنوع در انتخاب بازی

همان طور که گفته شد پلتفرم هایی مانند Steam، بسیار عظیم تر از استورهای اکس باکس و پلی استیشن هستند. در Steam شما میتوانید بعضا به بازی های بسیار قدیمی ( دهه ی 90 میلادی و حتی قبل تر) دست پیدا کنید. عناوین مختلف را مرور کنید. خرید کنید و از همان جا به اجرای آنها بپردازید. ضمن اینکه تخفیفات شگفت انگیزی در پلتفرم های PC ارائه میشوند که در هزینه بسیار صرفه جویی میشود. در حالی که در استورهای کنسول های مایکروسافت و سونی نمیتوانید عناوین نسبتا قدیمی را به راحتی پیدا کنید. شما میتوانید برخی از بازی های PS3 را از طریق Playstation Now یا برخی از عناوین Xbox 360 را به لطف سازگاری با مدل های جدید اجرا کنید اما به طور کلی، بازی های چند سال گذشته در اختیار شما قرار داده میشوند. بسیاری از استودیوهای بازی ساز متوسط نیز به خاطر هزینه ی بالا، از پورت بازی های خود برای کنسول ها صرف نظر میکنند و پلتفرم PC و موبایل را معمولا ترجیح میدهند.


اما در سمت دیگر کنسول ها در این بخش یکی از مهم ترین نقاط قوت خود را دارا هستند. "عناوین انحصاری". بازی هایی مانند عنوان فوق العاده ی God of War یا The Last Of Us که در انحصار پلی استیشن های سونی هستند و همچنین برای مثال عنوان Halo که برای اجرای آن به کنسول Xbox نیاز دارید. خاطر نشان است مایکروسافت پس از عرضه ی ویندوز 10، مدتی است تصمیم گرفته تا بازی های انحصاری اکس باکس را برای ویندوز 10 نیز منتشر کند و عناوینی مانند Forza Motorsport یا Gears of War که در انحصار کنسول مایکروسافت بودند، قابل بازی بر روی ویندوز 10 نیز هستند.  

ویچر 3
 

مقایسه ی عملکرد گرافیکی

قطعا در صورتی که شما صاحب یک کامپیوتر شخصی قدرتمند باشید، میتوانید بازی ها را با کیفیت بالاتری نسبت به کنسول ها انجام دهید. در تصویر بالا بازی ویچر 3 برای مثال آورده شده است که همان طور که میبینید، نسخه ی PC جزئیات به مراتب بیشتری را به نمایش میگذارد. البته کنسول های جدید که PS4 Pro و Xbox One X باشند، توانایی اجرای بازی ها با رزولوشن 4K را دارند و از فناوری HDR پشتیبانی میکنند که بسیار عالی است اما پی سی گیمرها سالهاست که گزینه های مشابه با امکان شخصی سازی بیشتر را در اختیار دارند. تنظیم تکسچر ها، میزان روشنایی و سایه ها و حتی تنظیمات حالت موی کاراکترها در PC نیز برای کاربر امکان پذیر است. پس از نظر گرافیکی، یک PC قدرتمند به راحتی میتواند یک کنسول را شکست دهد.

 

سیستم بازی
 

میزان دانش کامپیوتری

یکی از سوالهایی که باید پیش از انتخاب بین کنسول و PC برای خود مطرح کنید این است که دانش کامیپوتری شما در چه حد است. با اینکه کنسول ها امروزه بیش از گذشته شبیه به کامپیوترها شده اند اما هنوز هم کار کردن با آنها بسیار ساده تر است. برای اجرای یک بازی در کنسول، کافیست دیسک را داخل آن قرار دهید یا آن را از فروشگاه های دیجیتالی دانلود کنید و سپس به سادگی به اجرای بازی بپردازید. همچنین شما میتوانید تعدادی برنامه ی سرگرم کننده را دانلود کنید و به مرور اینترنت بپردازید. اگر مشکلی در هر کدامیک از این کارها پیش بیاید، حل آنها بر روی کنسول معمولا کار بسیار ساده ای است. مثلا نصب مجدد یک نرم افزار یا پاک کردن حافظه ی پنهان دستگاه میتواند حلال بسیاری از مشکلات باشد. بازگرداندن تنظیمات کنسول به حالت کارخانه نیز میتواند بسیاری از مشکلات را رفع کند. 
اما در PC اوضاع کاملا متفاوت است و هر چیزی ممکن است باعث بوجود آمدن مشکل در سیستم شود. برای اجرای یک نرم افزار یا نصب یک بازی ممکن است گاهی مجبور به نصب چندین نرم افزار دیگر شوید و با هر کدام از آنها، مشکلات جدیدی را تجربه کنید. ارورهای مختلفی سر راه شما ممکن است سبز شوند. همان موقع است که اگر اطلاعات کامپیوتری و نرم افزاری شما و صد البته تسلط شما به زبان انگلیسی کم باشد، به مشکل خواهید خورد. ساده ترین روش برای حل خطاها، جستجوی آنها در اینترنت و استفاده از تجریبات دیگر کاربران است که باز هم اینجا باید  سطح زبان شما نسبتا خوب باشد. اکثر مشکلاتی که پیش میآیند قابل حل هستند اما شما باید اطلاعات نسبتا خوبی داشته باشید و همچنین به اندازه ی کافی حوصله به خرج دهید. گاهی ممکن است برای اجرای یک بازی و رفع مشکلات آن، چند ساعتی وقت صرف کنید که البته لذت اجرای بازی بعد از حل مشکلات قطعا دو چندان خواهد شد. 

 

پلی استیشن پلاس
 

بازی های آنلاین و چند نفره

صنعت بازی های کامپیوتری در سال های اخیر به سمتی رفته است که اکثر بازی های مهم، آنلاین هستند و شما در آنها به رقابت با دیگر بازی کنندگان میپردازید. در این بخش برتری نسبی با PC است. نه اینکه نمیشود با کنسول ها آنلاین بازی کرد اما برای این کار شما باید سرویس های پریمیوم مایکروسافت یا سونی را خریداری کنید. این سرویس ها که با عناورین پلاس و گلد شناخته میشوند مقداری هزینه را به طور سالانه بر روی دست کنسول گیمرها میگذارند. البته در کنار قابلیت اجرای آنلاین بازی ها، امکانات دیگری مانند فضای ابری نیز در اختیار کاربران قرار داده میشود اما با این حال، این هزینه ی اضافه برای پی سی گیمرها کاملا بیگانه است. 

کنسول بازی
 

کاربردهای دیگر

در گذشته کنسول ها فقط برای اجرای بازی کاربرد داشتند اما اکنون آنها تبدیل به دستگاه های چند رسانه ای ایده آلی شده اند که امکان تماشای فیلم و سریال و شنیدن موسیقی از طریق سرویس هایی همچون اسپاتیفای را در اختیار کاربران قرار میدهند. یا با آنها میتوانید اینترنت را کند و کاو کنید. اما در مقایسه با کامپیوترها، کنسول ها حرف زیادی برای گفتن ندارند. یک کامپیوتر قدرتمند نه تنها برای بازی، بلکه برای اجرای هر نرم افزار سنگین مانند نرم افزارهای رندرینگ قدرتمند و یا ساخت انیمیشن و کاربردهای دیگری مانند برنامه نویسی کاربرد دارد. در واقع کامپیوتر میتواند وسیله ی درآمد زدایی شما نیز باشد اما کنسول ها فقط و فقط برای سرگرمی هستند. 

کامپیوتر بازی

جمع بندی

شما میتوانید با توجه به این نکات مهم، بین کنسول و کامپیوتر شخصی انتخاب کنید. کنسول ها ارزان تر هستند و استفاده از آنها ساده تر است. اما کاربردهای آنها بسیار محدود است. کامپیوترها از بازی های بسیار متنوع تری برخوردارند اما رفع مشکلات اجرای بازی ها میتواند کاری وقت گیر باشد. کنسول ها نیز دارای بازی های انحصاری فوق العاده زیبایی هستند. هزینه ی تهیه ی بازی اورجینال در پی سی کمتر است. یک کامیپوتر گیمینگ قدرتمند بازی ها را با کیفیت بالاتر اجرا میکند و همچنین طول عمر چنین سیستمی بیشتر از یک کنسول است. قابلیت ارتقای کامپیوترهای شخصی نیز چیزیست که باید به آن توجه کرد. در پایان باید گفت که انتظارات و بودجه ی شما تعیین کننده ترین ملاک ها هستند. 

 





منبع : شهر فافا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار