کد خبر: ۱۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 August 30
عضو شورای راهبری ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت گاز و ذغال سنگ با اشاره به اینکه ایران مناسب‌ترین و بیشترین ظرفیت‎های سرمایه‌گذاری نفتی در جهان را دارد گفت: ایران می تواند به‌عنوان مرکزی برای مبادلات انرژی در جهان مطرح شود.
به گزارش آی تابناک : نرسی قربان بابیان اینکه افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت و گاز کشور به سرمایه و فنّاوری پیشرفته نیاز دارد گفت: در شرایط حاضر ارتقای ضریب بازیافت از میدان‎های نفتی کشور و استفاده از فناوری‎های روزآمد در این زمینه ازجمله مسائلی است که مورد توجه صنعت نفت است. ایران مناسب‌ترین و بیشترین ظرفیت‎های سرمایه‌گذاری نفتی در جهان و امکان صادرات گاز را دارد و می‌تواند به‌عنوان مرکزی برای مبادلات انرژی در جهان مطرح شود.
عضو شورای راهبری ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت گاز و ذغال سنگ در ادامه افزود: بهبود محیط کسب‌وکار برای شرکت‌های داخلی و خارجی و ایجاد جذابیت کافی در قراردادها می‌تواند نظر شرکت‌های صاحب فناوری را که فعالیت در ایران را به خاطر فشار لابی های امریکا، عربستان و اسرائیل کنار گذاشته‌اند تغییر دهد.
قربان اظهار کرد: کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تعامل و مشارکت مالی با دیگر شرکت‌های کوچک و بزرگ صاحب فناوری می‌توانند در دراز مدت انتقال فناوری را میسر کند، که در این مسیر فقط جذب بهترین شرکت‌های صاحب فناوری و یا آن‌هایی که مدیریت دسترسی به این فناوری‌ها رادارند حاضرند در این راه سرمایه خود را نیز بکار گیرند که آن‌هم با ارائه قراردادهایی امکان‌پذیر است و می‌تواند سود خوبی برای این شرکت‌ها به همراه آورد. 
قربان بابیان اینکه توسعه ایران با صنعت نفت گره‌خورده است گفت: اگرچه شاهد تحولات سریع در بخش انرژی مثل انرژی خورشیدی هستیم، اما همچنان شاهد رشد استفاده از منابع هیدروکربوری ازجمله نفت و به‌ویژه گاز خواهیم بود.
وی در ادامه افزود: تمایل برای کاهش شدت انرژی در ایران بارها توسط مقامات مختلف ابرازشده است و درصد بالایی از این هدر رفت انرژی به عدم تولید، انتقال و پخش بهینه حامل‌های انرژی در دست دولت و از طرفی عدم مصرف بهینه در دستگاه‌های دولتی که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند مربوط می‌شوند. 
عضو شورای راهبردی ستاد بابیان اینکه کاهش مصرف انرژی می‌بایست به‌صورت یک فرهنگ برای بخش دولتی و خصوصی در تمام ابعاد آن شکل گیرد گفت: اصل 49 قانون اساسی کشور، در خصوصی‌سازی و عدم تأسیس شرکت‌های دولتی برای انجام کارهایی که توسط بخش خصوصی می‌تواند شکل گیرد به‌روشنی تأکید کرده است. متأسفانه در پاره‌ای موارد یا قانون اجرانشده و یا آن را با تأسیس شرکت‌هایی که نه خصوصی هستند نه دولتی (خصولتی) دور زده‌اند. می‌توان گفت کمبود قانون نداریم ولی قانون به نحو احسن اجرانشده است. 
قربان در پایان بابیان اینکه حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعت نفت موردنظر است گفت: چون دولت منابع مالی کافی برای پرداخت به این مهم را در اختیار ندارد اگر اجازه داده شود که ایرانی‌ها در حوزه‌های نفت و گاز مستقیماً به ریال و یا ارزهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند و از سود طرح هم علاوه بر سود سرمایه‌گذاری به مقدار کمی بهره‌مند شوند، بخش خصوصی هم می‌تواند در چنین بازار سرمایه‌ای رشد بیشتری داشته باشد و شریک شرکت‌های بین‌المللی شود.





منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار