کد خبر: ۱۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 August 29
با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، کتاب روندهای فناوری دریایی جهانی، باهدف کمک به ذینفعان دریا، برای درک فرصت‌های بلندمدتی که با این تغییرات فناوری به وجود می‌آید، ترجمه و منتشر شد.

به گزارش آی تابناک : کتاب روندهای فناوری دریایی جهانی  توسط  Lloyd’s Register, QinetiQ و دانشگاه ساوت¬همپتون، نوشته‌شده است و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با توجه به نقش صنایع و فناوری‌های دریایی در آینده بشریت و جایگاه آن در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اقدام به ترجمه کتاب "روند فناوری‌های دریایی جهانی "کرده است.

 با توجه به رشد و توسعه فناوری‌ها در سال‌های اخیر، هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف روند توسعه فناوری‌ها طی 15 سال آینده و یا گرایشی برای معکوس شدن ماهیت فزاینده و یکپارچه برنامه‌های کاربردی فناوری وجود ندارد. با توجه به گستردگی انقلاب فناوری، نقش این موضوع در کشتیرانی تجاری، نیروی دریایی و فضای اقیانوس متفاوت‌تر است، کتاب روندهای فناوری دریایی جهانی یک فراخوان برای اقدام در مورد کشتیرانی جهانی، نیروی دریایی و صنایع مرتبط با فضای اقیانوسی است. 

امید است که این موضوع انگیزه‌ای برای کسانی باشد که در کارآفرینی و ایجاد ثروت، نقش مهمی را در اقتصاد رو به رشد جهان ایفا می‌کنند. فناوری‌های مرتبط در این سه بخش می‌توانند آینده‌ای مرفه، امن، پایدار و مطمئن را برای بشر فراهم آورند. در این کتاب سعی شده، روند فناوری‌های دریایی طی 15 سال آینده تحلیل و بررسی شود. 

آینده‌نگاری فناوری دریا 

بیش از  56 فناوری اصلی که پیش‌بینی می‌شود طی 15سال آینده توسط کشتیرانی تجاری، نیروی دریایی و فضای اقیانوس توسعه یابند، موردبررسی قرارگرفته است. از این تعداد، 18 فناوری که بالاترین امتیاز را بر اساس تجاری بودن، قابلیت عرضه در بازار و مهم‌تر از همه، تأثیر تحول‌آفرینی آن‌ها در بخش‌های مربوطه، کسب کرده‌اند، برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر انتخاب‌شده است. 

این 18 فناوری شامل رباتیک‌ها، حسگرها، تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ، نیروی محرکه و سیستم رانش، مواد پیشرفته، کشتی‌های هوشمند، دستگاه‌های هوشمند، تولید پیشرفته، تولید انرژی پایدار، کشتی‌سازی، جذب و ذخیره‌سازی کربن، مدیریت انرژی، جنگ سایبری و الکترونیک، بیوتکنولوژی دریایی، تعامل انسان و کامپیوتر، استخراج معادن از اقیانوس‌ها، افزایش تواناسازی و ارتباطات است

در هر بخش، هشت فناوری برای بررسی تأثیرات تحول‌آفرینی آن‌ها، چه به‌صورت جداگانه و چه ترکیبی انتخاب‌شده‌اند. هر فناوری از چهار دیدگاه توضیح مختصر توسط ارائه‌دهنده فناوری که مایل به فروش آن به یک خریدار بالقوه است و توضیح کسب‌وکار توسط یک خریدار که مایل به افزایش سرمایه از سوی یک سرمایه‌گذار است، همچنین  ارزیابی توسط یک سرمایه‌گذار در مورد ریسک و عدم قطعیت و  بررسی تأثیرات تحول‌آفرین فناوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 

 بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با توجه به نقش صنایع و فناوری‌های دریایی در آینده بشریت و جایگاه آن در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اقدام به ترجمه کتاب "روند فناوری‌های دریایی جهانی "کرده است. امید است که مطالب ارائه‌شده در این کتاب برای جامعه دریایی کشور مفید واقع شود و بسترسازی مناسب در جهت بالفعل کردن پتانسیل عظیم فناوری‌های دریایی در کشور را فراهم کند. 

 




منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار