کد خبر: ۱۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 August 25
محققان دانشگاه ساری در انگلیس فناوری جدیدی موسوم به Media Device Orchestration تولید کردند که با استفاده از تمام تجهیزات و وسایل موجود در اتاق نشیمن، از جمله لپ‌تاپ، گوشی هوشمند یا بلندگوهای کوچک بی‌سیم، امکان پخش صدای سه‌بعدی و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای کاربر فراهم می‌کند.
به گزارش آی تابناک : این فناوری جدید از طریق تفکیک اجزای مختلف محتوای صوتی و اتصال آن‌ها به بلندگوهای مختلف موجود در محیط کار می‌کند. 
در حال حاضر کاربران با استفاده از بلندگوهایی که در فواصل خاصی از هم قرار می‌گیرند، امکان شنیدن صدای سه بعدی را دارند، اما این کار نیازمند بهره‌گیری از چندین بلندگو با یک چیدمان پیچیده است. به همین علت دسترسی به این چیدمان برای کاربران عادی و خانگی امری دشوار است و به سینماها محدود می‌شود.
بخش عمده امواج صوتی که مخابره می‌شوند، در قالب استریو دو کانالی هستند که بر اساس اصول قدیمی متعلق به 130 سال قبل کار می‌کنند و تاکنون از تکنیک‌های صوتی چندکانالی برای بهبود کیفیت صدای پخش شده برای عموم استفاده نشده است. 
این در حالی است که فناوری‌های پیشرفته سینمای خانگی مانند تلویزیون‌های سه‌بعدی و توسعه فناوری واقعیت مجازی برای بازی‌های ویدیویی نیاز جدیدی را به ظهور فناوری‌های پیشرفته صوتی متناسب با فناوری‌های تصویری ایجاد کرده است. 
در حال حاضر پخش صدای سه‌بعدی در خانه مستلزم خرید و نصب سیستم‌های ویژه‌ای است؛ اما هدف محققان از توسعه این فناوری جدید، خارج کردن صدای سه‌بعدی از لابراتوار و آوردن آن به خانه مردم است تا تجربه حضور در قلب وقایع در اتاق نشیمن آن‌ها شبیه سازی شود. 





منبع : ساینس دیلی 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار