کد خبر: ۱۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 06
فاصله‌یاب لیزری ابزاری است بسیار کارآمد و دقیق که به‌منظور اندازه‌گیری فاصله ، ترازیابی و تطابق فاصله‌ی مناسب هواپیمای بدون سرنشین را برای خواندن دقیق نمونه هدف تعیین می‌کند.
به گزارش آی تابناک : به کمک فاصله‌یاب لیزری، هواپیمای بدون سرنشین SpectroDrone (پهباد طیف‌سنج)، مواد منفجره از راه دور، تشخیص داده می‌شود که این فناوری با آرایه‌ای از مجموعه‌های الکترو‌اپتیکی و پرتوهای لیزر با طول‌موج‌های مختلف انجام می‌شود. در بسته ابزار، یک دوربین برای تمرکز روی هدف وجود دارد. سپس یک فاصله‌یاب لیزری، فاصله‌ی مناسب هواپیمای بدون سرنشین  را برای خواندن دقیق نمونه هدف تعیین می‌کند. سپس پرتو لیزر به سمت هدف پرتاب می‌شود تا مواد خطرناک را جستجو کند.

ربات‌ها به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا جهان را برای انسان‌ها ایمن سازد. آن‌ها می‌توانند به ساخت و ساز کمک کنند، و مواد منفجره و سایر مواد خطرناک را شناسایی کنند. در حال حاضر، یک شرکت به نام Laser Detect Systems این مأموریت را به هوا می‌برد.

بر اساس این گزارش، شایع‌ترین روش‌های جستجوی مواد منفجره هنوز به سگ‌ها (از راه بوی ترکیبات شیمیایی) یا دستگاه‌هایی (که از طریق طیف‌سنجی عمل می‌کنند) وابسته هستند. به‌طورکلی، طیف‌سنجی بهترین راه برای فهمیدن ترکیبات یک ماده است. درحالی‌که درگذشته لازم بود دستگاه‌های تشخیص لیزری در فاصله‌ی چند میلی‌متری نمونه جای‌گیرند، اکنون پهباد طیف‌سنج همین روش را از راه خیلی دور به‌کار گرفته است.

پهباد طیف‌سنج می‌تواند علاوه بر مواد منفجره مواد دیگری مانند مواد مخدر، مواد معدنی خاص و حتی برخی از ترکیبات بیولوژیکی را  تشخیص دهد. مهم نیست که مواد جامد، مایع یا گاز باشد که ادعای بزرگی است زمانی که در مورد چند متر فاصله از هدف صحبت می‌شود. چالش این روش، غلبه بر تداخل نور محیط و جو به‌عنوان یک مانع جدی است.

این سیستم در کنفرانس پهبادهای Airobotics Optimus  در اسرائیل به نمایش گذاشته شده و به محدوده عملیاتی 3 کیلومتر (1.8 مایل) رسیده است. این دستگاه را می‌توان در هر هواپیمای بدون سرنشین یا دیوار در یک ایست بازرسی امنیتی در فرودگاه سوار کرد






منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار