تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 22
در روزهای گذشته به دفعات شاهد انتشار خبرهایی از سوی وزارت ارتباطات، شخص وزیر و معاونین وی درباره طرح جدید این وزارتخانه برای الگوی مصرف اینترنت بودیم. بر اساس توضیحات ارائه شده ظاهرا قرار بود با توجه به اینکه امروز کاربران به دنبال مصرف محتواهای ویدئویی در اینترنت هستند و این نوع محتوا نیز باعث تسریع در پایان یافتن بسته های حجمی اینترنت می گردد، سیستم فروش اینترنت حجمی از سوی اپراتورها متوقف شده و در عوض بسته های اینترنتی نامحدود جایگزین آنها شوند.
به گزارش آی تابناک : از همان ابتدای انتشار این خبر نگرانی های زیادی در بین کاربران ایجاد شد. می توان با قطعیت نسبتا بالایی گفت تقریبا همه کاربران نگرشی منفی به این اظهار نظرها داشتند و سابقه فروش غیر منصفانه اینترنت در کشور از سوی اپراتورها و عدم رعایت حقوق مصرف کنندگان باعث شده بود دیدگاه نه چندان مناسبی به طرح جدید شکل بگیرد. با این حال وزیر ارتباطات هفته گذشته اعلام کرد مراحل تغییر سیستم فروش اینترنت در حال نهایی شدن هستند و این وزارتخانه در حال بررسی شرایط برای ایجاد فضایی است که هیچ کاربری در آن دچار ضرر نشود. در حالی که همه انتظار داشتند یک خبر خوش برای کاربران اینترنت در هفته جاری منتشر شود، اولین اظهار نظر از سوی معاون وزیر ارتباطات می تواند به معنی پایان یافتن اندک تفکرات مثبت باقی مانده در بین کاربران باشد.

معاون وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران عنوان کرد "در مصوبه جدید نحوه فروش اینترنت از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت از مدل اینترنت حجمی به مدل اینترنت سرعتی تغییر می‌کند، اما این به معنی آن نیست که مصرف اینترنت برای کاربر بی‌نهایت باشد؛ بلکه برای آن نیز یک سقف در نظر خواهیم گرفت". البته وجود یک سقف برای مصرف اینترنت به خودی خود چندان غیر منطقی به نظر نمی رسد و در بسیاری از کشورهای جهان نیز همین طرح در حال اجراست. اما یک تفاوت عمده وجود دارد و آن اینکه در کشورهایی به جز ایران، زمانی که حجم مجاز کاربران به پایان می رسد، سرعت اینترنت آنها پس از اعمال محدودیت به میزانی خواهد رسید که ما در ایران از آن به عنوان اینترنت پر سرعت یاد می کنیم! در واقع اینترنتی که در اختیار کاربران ایرانی قرار داده می شود در مقیاس جهانی به هیچ عنوان "پرسرعت" شناخته نمی شود که حال قرار بر اعمال قوانین منطبق با استانداردهای جهانی برای آن باشد. مضاف بر این، در حال حاضر نیز برخی از سرویس دهنده های اینترنت ثابت در کشور به ارائه بسته های نامحدود ماهانه می پردازند اما سقف در نظر گرفته شده برای این بسته ها در مقایسه با قیمت پرداختی کاربران و سرعتی که پس از اعمال محدودیت عبور از حجم مجاز ترافیک در نظر گرفته می شود به قدری نا امید کننده است که کمتر کاربری را به استفاده از این سرویس ها تشویق می کند.

به نظر می رسد بدبینی های کاربران نسبت به قیمت گذاری غیر منصفانه و سیاست های ضدکاربری شرکت های ارائه دهنده اینترنت و از سوی حمایت های پشت پرده وزارت ارتباطات و دامن زدن به این نوع سیستم معیوب فروش بی جهت نبوده و قرار نیست تغییری در راستای بهبود وضعیت کاربران اینترنتی در ایران صورت گیرد.





منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار