تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 12
به‌تازگی نشریه امور خارجه‌ی آمریکا، مطلبی را در خصوص توان سایبری ایران در آینده، منتشر کرد و در آن به ایران هراسی سایبری پرداخت.


توان سایبری ایران بعد از برجام، از منظر آمریکا

آمریکا بعد از مسئله‌ی هسته‌ای، این بار در تلاش است تا به دنیا القا کند، ایران در حوزه‌ی آفند سایبری در حال رشد است و اگر برجام اجرایی شود، سرمایه‌های خود را در این راستا به کار می‌گیرد. به همین دلیل نشریه‌ی امور خارجه آمریکا (Foreign Affaairs)، مقاله‌ای در این باره منتشر کرد که به شرح زیر است:
«جنگجویان سایبری ایران در صحنه‌ی فعالیت‌های این کشور، عمل می‌کنند. در اواخر پاییز سال گذشته، نیویورک‌تایمز نوشت هکرهای ایرانی، حمله‌ی سنگینی را علیه وزارت خارجه‌ی آمریکا راه انداختند. در میان کارمندان قربانی این حمله، دیپلمات‌هایی بودند که در خاورمیانه و خصوصاً ایران فعالیت داشتند. ایمیل‌ها و حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی این اشخاص، مورد نفوذ هکرها واقع شدند. این حمله، از تلاش‌های ایران برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص سیاست‌های آمریکا، درباره‌ی توافق هسته‌ای بود.
جنگ سایبری ایران، چیز جدیدی نیست. چندین سال قبل نیز تعداد زیادی از توانایی‌های حملات سایبری ایران علیه منافع غرب و متحدان غرب را دیده‌ایم. چنین حملاتی از لحاظ شدت، بسامد و برجستگی، همزمان با سرعت گرفتن دیپلماسی هسته‌ای ایران، کاهش پیدا کرده است. در این میان، تهران، به‌صورت بی سر و صدا در حال تقویت توانایی و ظرفیت ارتش سایبری خود است.
همچنین هکرهای ایرانی در سال 2013، به شبکه‌های محرمانه‌ی رایانه‌ای نیروی دریایی آمریکا نفوذ کردند. آن‌ها در این حمله به شبکه‌ها دسترسی پیدا کرده و ایمیل‌ها و سایر ارتباطات امن این نیرو را در معرض خطر قرار دادند. سه ماه بعد از حمله به کازینوی سندز، شرکت جمع‌آوری اطلاعات سایبری آی سایت (iSighat) اعلام کرد ایرانی‌ها، عملیاتی برای فیشینگ به نام «Newscaster» دارند که برای ضربه زدن به اشخاص برجسته‌ی سیاسی مانند جان بولتن (John Bolton)، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، استفاده کرده‌اند. همچنین گروه هکری ایرانی به نام «Ajax Security»، به شرکت‌های دفاعی آمریکا حمله کرده است. این حمله از طریق نرم‌افزار آلوده به بدافزار برای دسترسی به رایانه‌ها، بود به‌طورکلی ایرانی‌ها متوجه زیرساخت‌های آمریکا مانند شبکه‌های برق، قطار، پالایشگاه و خطوط هوایی هستند. آنچه متخصصان سایبری را نگران کرده، سناریوهای آینده‌ی ایران در مواقع کشمکش با آمریکا است.
ایران در زمان تلاش برای توافق هسته‌ای با آمریکا، حملات سایبری خود را کاهش داده بود اما اکنون در پی توافق امسال، در حال افزایش توانایی‌های آفندی سایبری است؛ هم به دلایل سیاسی هم به دلایل راهبردی. برداشتن گام‌هایی روبه‌جلو در فعالیت‌های سایبری، بخشی از فعالیت‌های اکتیویستی است. رهبران ایران، طرح توسعه‌ی توانایی سایبری ایران را به‌عنوان اولویت این کشور قرار داده‌اند.
مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند، تهدید سایبری ایران، هنوز هم در حال ظهور است. توانایی سایبری این کشور کم‌تر از روسیه و چین است، اما حمله‌ی اخیر به وزارت خارجه نشان داد، مهارت‌های این کشور در آفند سایبری، در حال رشد است. اگر پول‌های ایران توسط آمریکا بازگردانده شود، آن‌ها این سرمایه را در تقویت ظرفیت‌های سایبری به کار می‌گیرند. این نکته را باید تأکید کرد رهبران ایران در جایگاه تخریب فضای سایبر هستند. تلاقی اولویت‌های سیاسی و این سرمایه‌ها، نشان می‌دهد ایران در راه تبدیل‌شدن به یک قدرت سایبری نیرومند در آینده‌ای نه‌چندان دور، است. در این فرآیند، جنگ سایبری ایران، مشکل بزرگ و فزاینده‌ی آمریکا است. سیاست‌مداران آمریکا باید به فکر این مسئله باشند.»
در این مقاله می‌بینیم آمریکا از هیچ‌یک از حملات و جاسوسی‌های سایبری خود علیه دیگر کشورها نامی به میان نیاورده است؛ مانند حمله‌ی استاکس‌نت به ایران، جاسوسی از شرکت هوآوی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا.

منبع: سایبربان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار