کد خبر: ۳۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 25
هارد دیسک یکی از قدیمی ترین قطعات کامپیوتر است که همچنان جایگاه خود را در سیستم های امروزی کمابیش حفظ کرده و تاکنون در برابر هجمه اس اس دی مقاومت خوبی از خود نشان داده است.
به گزارش آی تابناک : هارد دیسک یکی از قدیمی ترین قطعات کامپیوتر است که همچنان جایگاه خود را در سیستم های امروزی کمابیش حفظ کرده و تاکنون در برابر هجمه اس اس دی مقاومت خوبی از خود نشان داده است. هنوز بسیاری از دستگاه ها مانند ذخیره سازهای تحت شبکه و سیستم های نظارتی به هارد دیسک نیازمند هستند. همچنین افزایش نرخ ارز باعث افزایش عجیب غریب قیمت اس اس دی ها و رو آوردن مجدد کاربران به هارد دیسک شده است. از این رو بر آن شدیم تا راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال را پس از یک سال به روز رسانی کنیم. هارد دیسک‌ها از نظر ظاهری به دو نوع اینترنال و اکسترنال تقسیم بندی می شوند.

هارد دیسک‌های اینترنال:

هارد دیسک اینترنال رده‌های مختلف کاربری دارند:

دوستان توجه داشته باشند رده بندی و گروه بندی هارد دیسک کار آسانی نیست و به راحتی می توان هر نوع هارد دیسکی را برای هر نوع کاربری مورد استفاده قرار داد. اما استفاده هر هارد دیسکی برای هر کاری بدان معنی نیست که آن هارد دیسک برای آن منظور خاص دارای عملکردی بهینه باشد و یا مناسب آن کار ساخته شده باشد. بنابراین ما سعی می کنیم رده بندی را بر اساس عملکرد بهینه انجام دهیم. ابتدا به ساکن، برخی از خصوصیات مهم هارد دیسک را با هم مرور می کنیم.

سازگاری بالای هارد دیسک

هارد دیسک اصولا قطعه ی بسازی است، با همه نوع دستگاهی که درگاه SATA داشته باشد به راحتی مچ می شود و اصولا اذیت و دردسری ندارد. هارد دیسک‌ها معمولا طول عمر طولانی دارند و به غیر از آسیب فیزیکی، تنها در صورتی که منبع تغذیه سیستم دچار مشکل باشد آسیب می بینند. آسیب هارد دیسک معمولا به شکل Error Smart در نرم افزار های HD Sentinel و HD Tune قابل مشاهده است و همیشه سعی کنید هر از گاهی هارد دیسک خود را از نظر سلامتی المان های SMART تحت نظارت دوره ای قرار دهید.

سرعت RPM هارد دیسک چیست؟

به تعداد چرخش دیسک داخل هارد در دقیقه، RPM گویند. برای مثال 5400RPM بدین معناست که در دقیقه 5400 دور دیسک می چرخد تا انتقال اطلاعات صورت پذیرد. هرچه میزان این سرعت بالاتر باشد، عملکرد هارد دیسک سریعتر و سرعت انتقال اطلاعات بیشتر خواهد بود.

کش Cache هارد دیسک چیست؟

کش هارد دیسک یا Buffer، به میزان حافظه موقت موجود در هارد دیسک گفته می شود که واسط انتقال اطلاعات از/به دیسک سخت است و جابه جایی و خوانش اطلاعات، تا جایی که امکان پذیر باشد از داخل این حافظه کش صورت می پذیرد. هرچه میزان کش هارد دیسک بیشتر باشد، حجم بیشتری از اطلاعات درون آن جای می گیرد و سرعت جابه جایی اطلاعات بیشتر می شود. بنابراین هرچه حجم حافظه کش بیشتر باشد، هارد دیسک عملکرد سریعتری دارد.  

هارد دیسک هیبریدی SSHD چیست؟

هارد دیسک هیبریدی که به صورت اختصار، HHD یا SSHD نامیده می شود، به نوعی از هارد دیسک گفته می شود که حجم قابل توجهی مثلا 8 گیگابایت از حافظه های NAND را درون خود جای داده است تا به عنوان یک کش قدرتمند، عملکرد کلی هارد دیسک را افزایش دهند و سرعت Boot کامپیوتر را به مانند SSD سریعتر کنند. هارد دیسک‌های هیبریدی به سختی یافت می‌شوند و کمی گران قیمت تر هستند.

با این مقدمه به سراغ معرفی هارد دیسک‌های اینترنال می­‌رویم.

1. هارد دیسک اینترنال کاربری عمومی (اقتصادی)

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک‌های اقتصادی از برند های مختلف شامل سری Barracuda از شرکت سیگیت، سری P300 از شرکت توشیبا، و سری Blue از شرکت وسترن دیجیتال می‌شوند. این هارد دیسک‌ها برای انواع کاربرد ها می توانند عملکرد کمابیش مطلوبی از خود نشان دهند. برخی از مدلها مانند مدل 1 ترابایتی وسترن بلو از نظر سرعت چرخ RPM برابر 7200 دور در دقیقه است که نسبت به هارد دیسک‌های 5400 دور در این رده، پر سرعت تر است. در زمینه کش هارد هم اغلب این هارد دیسک‌ها 64 مگ کش هستند. بدیهی است هرچه حافظه کش بیشتر باشد و هرچه سرعت چرخش موتور آن بالاتر باشد، هارد دیسک عملکرد مطلوب تری از خود نشان می‌دهد. برای مقایسه قدرت و مدلها، همچنین بررسی پارت نامبر ها، دیتا شیت هر سه دسته از این هارد دیسک‌ها از هر سه برند را به همراه مدلها در این بخش در دسترس شما قرار می­‌دهیم.

مدلهای 3.5 اینچی دسکتاپ:

مدلهای 2.5 اینچی لپتاپ:

دوستانی که کاربری عادی و عمومی از سیستم دارند می توانند حجم مورد نظر خود را از میان مدلهای موجود در بازار ایران انتخاب و تهیه کنند. دقت کنید برای کامپیوتر دسکتاپ هارد سایز 3.5 اینچی و برای لپتاپ هارد سایز 2.5 اینچی را انتخاب کنید.

2. هارد دیسک اینترنال پر سرعت برای گیمینگ

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

در زمینه گیمینگ از دیرباز شرکت های تولید کننده هارد دیسک در تلاش بوده اند تا با افزایش سرعت موتور و همچنین کاهش Latency، سرعت عمل هارد دیسک را برای عملکرد گیمینگ بهبود بخشند. در سالهای اخیر نیز با ورود هارد دیسک‌های هیبریدی SSHD، شاهد ترکیبی از حافظه های NAND در هارد دیسک به صورت محدود هستیم تا با افزایش سرعت بوت و بهبود عملکرد کلی هارد دیسک، عملکرد این قطعه حیاتی در سیستم به ایدآل مورد نظر کاربران گیمینگ نزدیک تر شود. هارد دیسک‌های هیبریدی Firecuda تولید شرکت سیگیت پیشنهاد اصلی ما به دوستاران گیمینگ است. شرکت وسترن دیجیتال نیز از قدیم الایام هارد دیسک‌های پر سرعت 10K از سری Velociraptor را در کنار هارد دیسک‌های پر سرعت سری Black، برای استفاده در عملکرد گیمینگ عرضه می‌کند. ما که هیچ وقت رنگ و روی هارد دیسک‌های Velociraptor وسترن را در ایران ندیدیم، اما سری Black همیشه حضوری ادامه دار در بازار ایران داشته است.

شرکت سیگیت اما، برای مصارف گیمینگ، هارد دیسک‌های سری Ironwolf را نیز برای مصارف گیمینگ توصیه کرده است، البته این هارد دیسک‌ها گران قیمت هستند، اما به لحاظ عملکرد بسیار خوبشان، شرکت سیگیت آنها را هم در دسته گیمینگ پیشنهاد می‌دهد.

شرکت توشیبا سری X300 را در زمینه گیمینگ عرضه کرده است که هنوز در ایران اثری از آنها یافت می نشود. به هر صورت در صورتی که در زمینه گیمینگ به دنبال هارد دیسک مناسب هستید، می توانید از میان این رده از هارد دیسک‌ها، مدل مورد نیاز خود را بر اساس سلیقه و موجودی بازار تهیه کنید.

مدلهای 3.5 اینچی دسکتاپ:

مدلهای 2.5 اینچی لپتاپ:

3. هارد دیسک اینترنال مخصوص دیتا سنتر ها

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک‌های مناسب برای عملکرد های سروری و دیتا سنتر، می‌بایستی از نظر فنی بهترین در نوع خود باشند و با احتمال خرابی بسیار پایین، عملکرد سنگین 24/7 را برای سالیان متمادی بتوانند تحمل کنند. این دسته از هارد دیسک‌ها سرعت خوبی دارند اما، در زمینه نویز و سرو صدا، اغلب غیر قابل تحمل در کامپیوتر های خانگی و سیستم های معمولی هستند. متخصصین در این زمینه، ضمن داشتن آگاهی نسبت به تفاوت ها و عملکرد های هارد دیسک‌های دیتا سنتری، می‌بایستی به فکر خنک کننده های مناسب برای حفظ شرایط ایدآل عملکردی برای این هارد دیسک‌ها در فضای سروری باشند.

تفاوت درگاه SAS و SATA

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

برخی از هارد دیسک‌های مورد استفاده در زمینه دیتا سنتر، سرعت های بسیار بالای 15K دارند و به درگاه های SAS مجهز هستند. تفاوت درگاه SAS با SATA را در تصویر فوق می توان دریافت.

 هارد دیسک‌های طلایی و مدلهای Ultrastar شرکت وسترن دیجیتال، هارد دیسک‌های EXOS شرکت سیگیت، و سری Enterprise شرکت توشیبا، از جمله هارد دیسک‌های مناسب فضاهای دیتا سنتری به شمار می روند.

4. هارد دیسک اینترنال مخصوص ذخیره سازهای شبکه

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک‌های مخصوص استفاده در سیستم های ذخیره ساز شبکه، از جمله با کیفیت ترین و با دوام ترین هارد دیسک‌های دنیا به شمار می روند. این هارد دیسک‌ها بر اساس نوع کاربری خود طوری ساخته شده اند که بتوانند به صورت 24/7 روشن باشند و نقل و انتقال داده ها را به صورت چند کاربری و بارگذاری چند باره انجام دهند. از جمله دیگر ویژگی های مهم این دسته از هارد دیسک‌ها مصرف بسیار پایین آنهاست. به قول گفتنی، مرگ ندارند. سازگاری بسیار مناسب در انواع کانفیگ های RAID و همچنین پشتیبانی از فیرمورهای مخصوص NAS از جمله خصوصیات برجسته این هارد دیسک‌ها می باشد.

هارد دیسک‌های سری RED و RED PRO شرکت وسترن دیجیتال، سری N300 از توشیبا و Ironwolf و Ironwolf Pro شرکت سیگیت از مهمترین هارد دیسک‌های این رده مهم کاربری به شمار می روند.

5. هارد دیسک اینترنال مخصوص استفاده در سیستم های نظارتی دوربین مدار بسته

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک­های Surveillance به صورت تخصصی برای استفاده در سیستم های امنیتی ضبط تصاویر DAS، NVR، DVR و یا CCTV طراحی شده­اند. این درایو ها، می­توانند بیشترین میزان Write را تحمل کنند و به صورت 24/7 روشن باشند. در برخی سیستمهایی که به تعداد زیادی دوربین مجهز هستند، دقت کنید حتما ویژگی پشتیبانی از 64 دوربین در هارد مورد نظر شما وجود داشته باشد. هارد دیسک­های Purple شرکت وسترن دیجیتال، هارد دیسک­های Skyhawk و Skyhawk AI از شرکت سیگیت و درایو های S300 و V300 از توشیبا برای این دسته از کاربری ها مناسب هستند.

هارد دیسک‌های اکسترنال:

هارد دیسک‌های اکسترنال عموما همان هارد دیسک اینترنال هستند که در یک قاب یا باکس هارد مبدل SATA به USB مورد بهره برداری قرار گرفته اند. هارد دیسک‌های اکسترنال عموما برای هر نوع کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل مشخص نبودن نوع هارد دیسک مورد استفاده در هارد دیسک‌های اکسترنال می توان به صورت پیش فرض تصور کرد ارزانترین نوع هارد دیسک‌ عموما در هارد دیسک‌های اکسترنال استفاده می شوند، در عوض شرکت های عرضه کنند بیشتر بر روی کیفیت و استحکام بدنه برای محافظت از هارد دیسک و همچنین دوام آن بیشتر تمرکز می کنند. هارد دیسک به صورت ذاتی آسیب پذیر است، تصور کنید سوزن هارد تنها چند صدم میلیمتر با دیسک فاصله دارد و با کوچکترین ضربه ای ممکن است سوزن به سطح دیسک تصادف کرده و باعث بروز خطا در اطلاعات روی دیسک شود. بنابراین شرکت های سازنده هارد دیسک اکسترنال باید تمهیداتی در نظر بگیرند تا احتمالا آسیب در اثر ضربه را در هارد دیسک‌های اکسترنال به حداقل رسانند. مطلب مهم بعدی در هارد دیسک‌های اکسترنال، بحث منبع تغذیه است. اغلب هارد دیسک‌های اکسترنال از طریق همان ارتباط USB تغذیه می شوند، اما برخی مجهز به آداپتور مجزا برای تغذیه هستند. عموما درگاه های USB بسته به کیفیت مادربرد می توانند به طور مطلوب یا بسیار ضعیف نسبت به تغذیه پورت USB اقدام کنند. اگر تغذیه پورت USB به طور مطلوبی صورت نپذیرد، احتمال کار نکردن هارد اکسترنال و یا بروز خطا در آن را بالا می­رود. پس باید دقت کنید مثلا اگر هارد دیسک ظرفیت بالایی تهیه می کنید، حتما یا منبع تغذیه مجزا داشته باشد و یا اینکه به پورت USB مادربرد درست و حسابی رده بالا متصل باشد تا تغذیه آن به طور مطلوب صورت پذیرد.

انواع درگاه های USB

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

یکی از مباحث گیج کننده نسخه USB مورد استفاده در هارد دیسک‌های اکسترنال است. انجمنی وجود دارد به اسم به کار گیرندگان USB یا به اختصار USB-IF که این انجمن هر از گاهی تشکیل جلسه می‌دهد، و بر اساس رای گیری اسامی نسخ USB را عوض می‌کند. برای مثال نام USB 3.0 یک بار به اسم USB 3.1 Gen.1 و سپس به اسم USB 3.2 Gen.1 تغییر نام داده است، و این درحالی است که سرعت هر سه مساوی 5Gbps (معادل 500MB/s) که می شود تقریبا نزدیک به سرعت SATA III. این درگاه با 3 اسم متفاوت، همه سرعت یکسان دارند و مناسبترین درگاه برای هارد دیسک‌های اکسترنال است.

نسخ دیگر USB مانند USB 3.2 Gen.2 یا همان USB 3.2 Gen.2، سرعتی دو برابر USB 3.0 دارند که توانایی هارد قدرت بهره برداری از چنین سرعتی را ندارد. برخی از انواع هارد دیسک‌های اکسترنال به اتصالاتی مانند Thunderbolt مجهز هستند که در جدول فوق برای آنها نیز نسبت به USB معادل سازی شده است. باید به یاد داشته باشید که هارد دیسک‌ها به صورت تک به سرعتی بالاتر از درگاه USB 3.0 نیازی ندارند مگر آنکه چند عدد از آنها به صورت RAID 0 به کار گرفته شده باشند که بسیار تعداد اندکی را شامل می‌شوند.

همچنین برخی هارد دیسک‌های اکسترنال مجهز به اتصال Wi-Fi هستند که می توانند در شبکه خانکی به عنوان درایو ذخیره ساز در شبکه مورد استفاده قرار گیرند.

1. هارد دیسک اکسترنال اقتصادی

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هاردهارد دیسک‌های ساده موجود در ایران اغلب به روز نیستند اما مدلهای به روزی که در آن یافت می شوند سری My Passport از شرکت وسترن دیجیتال و سری Canvio Basics و Canvio Advance از شرکت توشیبا هستند. مدل Advance توشیبا قابلیت پسورد گذاری و امکانات نرم افزاری بهتری دارد. این هارد دیسک‌ها عموما با کیفیت و دوام خوبی دارند. شما می توانید حجم مورد نظر خود را از میان این مدلهای ارزان قیمت تهیه کنید.

2. هارد دیسک اکسترنال RGB

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

در زمینه هارد دیسک‌های مجهز به نورپرداز، دو مدل در ایران موجود است، یکی مدل HD770G تولید شرکت Adata و دیگری هارد دیسک FX EHD از شرکت ایسوس. نورپردازی هارد دیسک RGB ایسوس از اکو سیستم Aura Sync پشتیبانی می کند. طراحی جذاب و پشتیبانی از رمزگذاری پیشرفته 256bit AES از دیگر ویژگی های هارد دیسک‌های اکسترنال RGB ایسوس است.

اما نورپردازی هارد اکسترنال مدل Adata HD770G قابلیت همسان سازی ندارد، در عوض در کنار پشتیبانی از رمزگذاری پیشرفته 256bit AES، هارد مدل ای دیتا مجهز به استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6 است که می تواند افتادن از فاصله 1.2 متری را تحمل کند و با داشتن استاندارد IP68، ضد آب و ضد گرد و غبار است. ناگفته نماند شرکت آونگ نماینده انحصاری برند Adata، هارد اکسترنال ADATA HD770G RGB را با گارانتی 4 ساله و یک سال بازیابی رایگان در ایران عرضه می‌کند.

هر دوی این درایو ها در حجم های 1 و 2 ترابیتی عرضه می شوند.

3. هارد دیسک اکسترنال لوکس

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک‌های اکسترنال لوکس در ایران حضور پر رنگی ندارند. برخی از مدلهای شرکت لسی که زیر مجموعه شرکت سیگیت است با طراحی پورش دیزاین در بازار کمابیش یافت می شوند. این هارد دیسک‌ها از نظر ظاهری بسیار زیبا، اما از نظر پرفورمنس و کارایی و همچنین از لحاظ محافظتی ضعیف تر از دیگر مدل ها هستند. دقت کنید برخی از آنها حتی درگاه USB 2.0 دارند، و از این جهت، با توجه به قیمت بالایی که دارند، اگر به دنبال تکمیل دکور میز کار خود هستید، این مدلها پیشنهاد می شوند، در غیر این صورت، اگر به کارایی اهمیت می دهید، از آنها چشم پوشی کنید.

4. هارد دیسک اکسترنال کلاس نظامی

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

در زمینه هارد دیسک‌های کلاس نظامی، شرکت Adata در این زمینه پیشتاز بقیه برندها است. سری HD830 ای دیتا، از نظر مقاومت مجهز به پوشش آلومینیومی با توانایی تحمل 3000 کیلوگرم وزن را دارد. ضد آب، ضد گرد و غبار، با استاندارد نظامی MIL-STD-810G 516.6 قادر به تحمل افتاده از فاصله 1.2 متری را داراست. این هارد اکسترنال مجهز به سنسور های ضد شوک است که به محض احساس ضربه، سریعا سوزن هارد را به حالت پارک برده و مانع از آسیب دیدگی هارد دیسک می شود.

یک سطح پایین تر مدلهای HD650، HD680، HD720 و HD710 نیز مجهز به استاندارد نظامی و پوشش چند لایه ای هستند.

4. هارد دیسک اکسترنال سایز 3.5 اینچی

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

این دسته از هارد دیسک‌ها، عموما یا منبع تغذیه مجزا دارند و یا امکان منبع تغذیه مجزا را دارند. ضبط و پخش همزمان فیلم، و قدرت مولتی تسکینگ بالا از جمله ویژگی های خاص این دسته از هارد دیسک‌های اکسترنال است. پشتیبانی از تلویزیون های هوشمند و امکان بک آپ و ویژگی های خاص دیگر از امکانان ویژه این نوع هارد دیسک اکسترنال است.

در این دسته از هارد دیسک‌ها مدل هایی مانند Seagate Backup Plus Hub Desktop که مجهز به دو خروجی USB برای پشتیبان گیری از موبایل و شارژ آن است، همچنین Western Digital My Book که حجم بالایی از اطلاعات را در خود جای می دهد. از طرف دیگر مدل با ارزش Adata HM800 که توانایی پشتیبانی از تلویزیون های هوشمند را داراست، و مدل حرفه ای d2 Professional از برند لسی، حضور دارند.

5. هارد دیسک اکسترنال امنیتی

راهنمای خرید هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

هارد دیسک‌های امنیتی عموما ضد انفجار و مجهز به Keypad و یا سنسور اثر انگشت برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز هستند. این هارد دیسک‌ها کاملا کد گذاری شده و غیر قابل بازگشایی و هک کردن می باشند و قابلیت تعریف انواع سطوح دسترسی را دارند. اخیرا برخی از مدلهای برند اپریکورن و سایبرپل در بازار ایران نیز دیده شده است، اگرچه هر دوی این برند ها ایران را تحریم کرده اند.





منبع : سخت افزار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار