کد خبر: ۳۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 24
مدت زمان زیادی بود که وقتی حرف از اورکلاک در مادربردهای چیپست اینتل میشد، فقط پای مادربردهای چیپست سری Z در میان می‌آمد و مبحث اورکلاک بیشتر در چیپست‌های رده بالای دسکتاپ خلاصه میشد.
به گزارش آی تابناک : مدت زمان زیادی بود که وقتی حرف از اورکلاک در مادربردهای چیپست اینتل میشد، فقط پای مادربردهای چیپست سری Z در میان می‌آمد و مبحث اورکلاک بیشتر در چیپست‌های رده بالای دسکتاپ خلاصه میشد. فناوری Turbo Boost اینتل یکی از روش‌های مرسوم افزایش فرکانس پردازنده به حساب می‌آید. بر خلاف اورکلاکینگ سنگین، با این روش با توجه به میزان حرارت و بار روی پردازنده، فرکانس به طور خودکار تنظیم می‌شود تا ضمن افزایش توان، پایداری سیستم حفظ شود. برای مثال می‌توان به پردازنده Core i9-10900 اشاره کرد که فرکانس هسته‌های آن 2.8 گیگاهرتز است اما می‌تواند در حالت بوست با ارتقای 60 درصدی، به فرکانس 4.5 گیگاهرتز برسد. Turbo Boost در انحصار چیپست Z490 نیست اورکلاک در پلتفرم های B460 و H410 نیز با این روش امکان‌پذیر است.
پردازنده های نسل دهم دسکتاپ اینتل

در سال 2020 کاربران سیستم‌های میان رده با مادربردهای چیپست B460، H470 و H410 نیز می توانند به روش توربو بوست توان کامپیوتر خود را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند. اما نکاتی وجود دارد که برای دریافت بهترین نتیجه از اورکلاک چیپست‌هایی که ذاتا برای اورکلاک طراحی نشده‌اند باید در نظر گرفته شود.

سیستم تغذیه پیشرفته MSI برای اورکلاک در پلتفرم های B460 و H410

اولین نکته که احتمالا مهم‌ترین آن نیز محسوب می‌شود، طراحی سیستم تغذیه مادربرد است. این بخش از مادربردهای سری Z در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها به مراتب پیشرفته‌تر بوده، به همین دلیل توانایی اورکلاک قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. یک مادربرد با قابلیت اورکلاک باید به بهترین شکل پردازنده را تامین کند. این موضوع وابستگی زیادی به فازهای تغذیه سیستم تامین نیروی پردازنده توسط مادربرد دارد. حد بالاتر توان به معنای محدودیت کمتر در رسیدن به فرکانس‌های بالاتر است. به همین منظور کمپانی MSI نه تنها مدارات تغذیه سری Z490 خود، بلکه تمامی پلتفرم های B460 و H410 را نیز بهینه‌سازی کرده و با فناوری‌های پیشرفته همراه کرده است. در جدول زیر می‌توانید به خوبی شاهد حد توان پلتفرم‌های مذکور باشید و اینکه با مادربردهای B460 و H410 شرکت MSI می‌توان به چه فرکانس‌هایی دست پیدا کرد.

پلتفرم های B460 و H410

اساسا همه مدل‌ها از شدت جریان 180 آمپر پشتیبانی می‌کنند و در برخی مدل‌ها تا 210 آمپر پشتیبانی می‌شود. برای مثال مادربرد MAG B460M Mortar را در نظر بگیریم که دارای حد جریان 210 آمپر می‌باشد و حد توان آن نیز 255 وات است. این مادربرد با پردازنده i9-10900 می‌تواند فرکانس 4.45 گیگاهرتز را به راحتی هندل کند و تست Prime95 AVX را نیز پاس کند. امتیازات کسب شده در این فرکانس در تست CineBench برابر با 5987 در R20 و 2467 در R15 بوده که تقریبا با یک سیستم اورکلاک شده مجهز به مادربرد MAG Z490 TOMHAWK یکسان است. فرکانس پردازنده به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. امتیازات با مادربردهای دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

امتیازات اورکلاک پلتفرم های B460 و H410

شرایط دما و حرارت

با اینکه توربو بوست هسته‌های پردازنده را به حد فوق‌العاده شدیدی اورکلاک نمی‌کند و احتیاط رعایت می‌شود، اما در هر صورت باید به موضوع حرارت CPU توجه ویژه‌ای داشت. پردازنده‌های اینتل و مادربردهای MSI هر دو دارای سیستم‌هایی برای محافظت از سیستم در مقابل آسیب‌های احتمالی در شرایط اورکلاک هستند. مادربرد MAG B460M MORTAR به یک هیت‌سینک کارآمد و پد حرارتی 7W/mK مجهز است که باعث می‌شود حداکثر دمای ماسفت از 60 درجه سانتی گراد تجاوز نکند. در کنار طراحی حرارتی پیشرفته، خنک سازی CPU نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. کولر پردازنده‌های اینتل فقط از تنظیمات توان 65W/125W پشتیبانی می‌کنند. اگر حد توانی که می‌خواهید برای پردازنده در نظر بگیرید بیشتر از پیشفرض‌های اینتل است، اکیدا توصیه می‌شود از خنک کننده‌های قدرتمندتر، به طور مثال کولرهای مایع AIO استفاده کنید.

بر خلاف دیگر برندهای مادربرد، مادربردهای B460 و H410 کمپانی MSI به طور پیشفرض از جریان 180A/210A پشتیبانی می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانید بدون تغییری در تنظیمات بایوس، از تمام توان پردازنده‌های نسل دهمی اینتل استفاده کنید.




منبع : سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار