کد خبر: ۲۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 15
به گزارش آی تابناک : اگر شما هم نگران هستید که به واسطه بسته‌های پستی یا حتی کلاهایی چون گوشی و قطعات کامپیوتر که از  چین وارد می شوند به «کروناویروس» مبتلا شوید، در ادامه به این نگرانی شما و احتمال ابتلا به کروناویروس از طریق وسایلی چون گوشی و قطعات کامپیوتر که از چین آمده اند، با رویکرد کاملاً علمی و برپایه نتایج آخرین پژوهش های صورت گرفته پاسخ می‌دهیم.

ویروس چیست؟
بر سر اینکه ویروس‌ها یک موجود زنده هستند یا نه هنوز اختلاف نظر وجود دارد. با این حال اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، ویروس‌ها ذره های بسیار کوچکی هستند که قادر به ورود به سلول‌های معینی و آلوده کردن آنها هستند. هنگامی که یک ویروس به سلول‌های هدف وارد می‌شود، فعالیت آن را مختل می‌کند تا در عوض به تکثیر ویروس بپردازد. به این ترتیب مختل شدن عملکرد طبیعی ویروس می‌تواند مشکلاتی برای بدن جاندار به وجود بیاورد که گاهی علائم ساده و گاه بیماری‌های کشنده‌ای را پدید می‌آورد.

554.jpg

کرونا ویروس (Coronavirus) چیست؟
برخلاف آنچه که هر روز از رسانه‌ها می‌شنوید، کروناویروس نام هیچ بیماری نیست. آنچه که امروز چین و دنیا با آن مواجه است، گونه‌ای جدید از ویروس‌های خانواده کروناویروس است که به عنوان «کروناویروس ووهان» (COVID-19) شناخته می‌شود. بنابراین لفظ کرونا ویروس به شدت عامیانه و غیر دقیق است.

ویروس‌های خانواده بزرگ کرونا ویروس هیچ جدید نیستند و طیف مختلفی از بیماری‌ها را پدید می‌آورند که از سرماخوردگی ساده گرفته تا سندرم‌های تنفسی بسیار حاد را شامل می‌شود. مشکلی که درباره کرونا ویروس جدید ووهان وجود دارد و آن را به یک بیماری ترسناک تبدیل کرده، سرایت بسیار سریع آن از طریق هوا است و برخلاف سرما خوردگی ساده، در حدود 16.9 درصد موارد ابتلا [تاکنون]، باعث مرگ بیمار می شود. کرونا ویروس ووهان می‌تواند منجر به سندرم تنفسی شدید و حاد (SARS-CoV-2) شود که حتی در افراد سالم تهدید کننده حیات است.

1236413.jpg

کروناویروس ووهان چطور منتقل می‌شود؟
شایع‌ترین راه انتقال کروناویروس ووهان، قطرات بسیار کوچک ترشحاتی است که هنگام سرفه یا عطسه از دهان و بینی شخص ناقل در هوا پخش می‌شود. بنابراین حضور در فضای بسته در کنار شخص ناقل می‌تواند شانس آلوده شدن به کروناویروس ووهان را به طرز چشمگیری بالا ببرد.

Coronavirus_transmission_diagram.gif

این قطرات چندان در هوا باقی نمی‌مانند اما بر روی اشیاء می‌نشینند که بر پایه پژوهش‌های صورت گرفته، «دست کم»  به مدت چند ساعت دوام می‌آورند و می‌توانند باعث ابتلای افراد دیگر شوند. به این ترتیب تماس با اشیاء آلوده دست کم تا چند ساعت می‌تواند باعث ابتلا به این ویروس شود. البته تماس پوست با کروناویروس ووهان به تنهایی کافی نیست اما لمس چشم‌ها، بینی و دهان توسط دست‌های آلوده می‌تواند باعث ابتلای شما به این بیماری شود. بنابراین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به این ویروس «حیاتی» است.

کروناویروس ووهان چه مدت بر روی اشیاء و خارج از بدن زنده ماند؟
در زمان نگارش این نوشتار هنوز به طور دقیق مشخص نیست کروناویروس ووهان چه مدت خارج از بدن زنده می‌ماند. با این حال برخی مطالعات صورت گرفته بر روی دیگر ویروس‌های خانواده کرونا ویروس، احتمال زنده ماندن تا 9 روز بر روی سطوح سخت را مطرح کرده‌اند.

5211221.jpeg

در عین حال پژوهشگران می گویند کروناویروس ها می‌توانند به طور متوسط «بین چهار تا پنج روز» بر روی مواد مختلف چون آلومینیوم، چوب، کاغذ، پلاستیک و شیشه زنده بمانند.

به گفته دکتر Günter Kampf از بیمارستان دانشگاه Greifswald آلمان، کروناویروس ها در دمای پایین و رطوبت بالا بهتر و برای مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند.

آیا کروناویروس ووهان می‌تواند از طریق بسته‌های پستی منتقل شود؟

فعلاً پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد.

بر پایه اطلاعات فعلی، کروناویروس ووهان می‌تواند به مدت چند روز بر روی اجسام سخت زنده بماند که از نظر تئوری «می‌تواند» برای انتقال از طریق بسته‌های پستی کافی باشد. البته این احتمال «بسیار پایین ارزیابی» شده است.

بر روی وب سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) آمده است:

«احتمالاً خطر شیوع [کروناویروس] از طریق محصولات یا بسته های جابجا شده ظرف چند روز یا چند هفته در دمای اتاق، بسیار پایین باشد»

coronavirus.jpg

دکتر Amesh Adalja از Johns Hopkins Center for Health Security می‌گوید شرایط محیطی و دمای نگه داری و جابجایی بسته‌های پستی برای زنده ماندن ویروس‌ها «مساعد ارزیابی نمی‌شود» و این نگرانی بی مورد است.

چگونه بسته‌های پستی خارجه را ضدعفونی کنیم؟
با اینکه تاکنون هیچ گونه گزارشی از ابتلا به کروناویروس ووهان از طریق بسته های بستی و کالاهای با مبداء چین گزارش نشده است، اما تاکنون این احتمال به کلی هم مردود دانسته نشده است و هنوز سوال های بی پاسخ فراوانی وجود دارد.

535584.jpg

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ضدعفونی کردن سطوح اشیاء در کشتن کروناویروس ووهان و پیشگیری از ابتلا به آن «بسیار مؤثر» است. این سازمان برای ضدعفونی کردن اشیاء استفاده کردن از ترکیبات حاوی مواد زیر را توصیه کرده است:

  • سدیم هیپوکلریت (مایع سفید کننده)
  • هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)
  • اتانول (الکل اتیلیک - الکل سفید بهداشتی)


به این ترتیب اگر یک بسته پستی خارجه یا یک کالای وارداتی به دست شما رسیده و نگران آلوده بودن آن به کروناویروس ووهان هستید، بسته به جنس و نوع آن، می‌توانید از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی به منظور ضدعفونی کردن سطح بیرونی آن استفاده کنید.

در نظر داشته باشید برای ضدعفونی هر چیزی نمی‌توانید از همه مواد بالا استفاده کنید و باید بسته به جنس آن انتخاب کنید. انتخاب ماده ضدعفونی کننده نامناسب می تواند منجر به خرابی یا وارد آمدن صدمه جدی به کالا یا بسته دریافتی شود.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار