کد خبر: ۲۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 30
به همان اندازه که شتاب گیری و قدرت موتور می تواند نقش موثری در لذت رانندگی داشته باشد ترمز گیری قدرتمند نیز می تواند نقش مشابه ای بازی کند.
به گزارش آی تابناک : به همان اندازه که شتاب گیری و قدرت موتور می تواند نقش موثری در لذت رانندگی داشته باشد ترمز گیری قدرتمند نیز می تواند نقش مشابه ای بازی کند. با وجود این که تمامی ترمزها از یک اصول مشخص یعنی تبدیل انرژی جنبشی به حرارت برای توقف وسیله نقلیه استفاده می کنند اما فن آوری های جدید باعث شده تا عملکرد ترمزها به نسبت پیشینیان رشد خارق العاده ای داشته باشد.

جدای از ترمزهای کاسه ای که عموما در چرخ های عقب خودروهای ارزان قیمت با ابعاد کوچک استفاده می شود، ترمزهای دیسکی حرف اول را در تمامی صنایع می زنند.

کارکرد ترمزهای دیسکی نیز بسیار ساده است زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید کلیپر هیدرولیکی با فشرده سازی دیسک یا روتور بین دو لنت قرار گرفته با اصطکاک بالا دیسک را از حرکت باز نگه می دارد.

هرچه سرعت و وزن خودرو بیشتر باشد نیروی بیشتری برای متوقف سازی خودرو نیاز است که در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می شود.

در خودروهای شهری طراحان ترمز باید موارد دیگری همچون میزان سایش، اصطکاک لنت ترمز و دیسک و سر و صدای اضافی را مد نظر قرار دهند. پیش از این آزبست جز اصلی ترین مواد برای ساخت لنت های ترمز به شمار می رفت اما امروزه لنت ها از مواد آلی غیر آزبست موسوم به (NAO) ساخته می شوند.

اگر مجموعه ترمز بیش از حد گرم شود نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در صورت گرمای بیش از حد روغن ترمز در کلیپر شروع به جوشیدن می کند و گاز (بخار) از ترمز بلند می شود. در این وضعیت ترمز حالت اسفنجی پیدا می کند و قدرت توقف پذیری خودرو به شدت کاهش پیدا می کند.

هرچه سطح اصطکاک بیشتر در نتیجه گرمای بیشتری تولید شود، ضریب اصطکاک افت می کند و توانایی لنت ها برای توقف دیسک کاهش پیدا می کند.

disk brakes vs drum

برای خنک کردن سطوح درگیر دیسک های معمولی از آهن ریختگری ساخته شده است و در بین دو سطح لنت مسیرهای خروجی به صورت انحنا شکل قرار دارد تا هوای داغ را از مرکز ترمز به خارج هدایت کند. همچنین استفاده از دیسک های سوراخ دار یا شیار دار نیز برای کاهش هرچه بیشتر گرما مرسوم است.

نقش ترمز در سوپرخودروها پیچیده تر است. لنت های ساخته شده از فرمول خاص که توانایی کار در دماهای بالا را دارند اما در زمانی که هوا سرد باشد کارایی خود را از دست می دهند.

به همین دلیل تا به امروز مهندسین و طراحان به دنبال ساخت ترمزهایی هستند که توانایی کار در تمامی شرایط را داشته باشد.

امروزه کلیپرهای ترمز پیچیده و گران قیمت شده اند. در حال حاضر ساده ترین نوع کلیپرها موسوم به کلیپر شناور (پیستونی) است که تنها از دو بخش با یک پیستون ساخته می شوند. گرچه در صورت نیاز به قدرت بیشتر باید از پیستون های بیشتر و سطح تماس بزرگ تر استفاده کرد. امروزه حتی از کلیپر ترمزهای 10 پیستونه نیز در خودروهای SUV همچون لامبورگینی اوروس استفاده می شود. همچنین به جای ساخت این بخش از آهن ریختگری شده می توان از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت آن استفاده کرد تا انتقال گرما بهتر صورت بگیرد و وزن کلی ترمز نیز کاهش پیدا کند.

در خودروهای مسابقه ای از روغن ترمز مخصوص با نقطه جوش 300 درجه سانتی گراد استفاده می شود. هرچه کلیپر ترمز سبک وزن تر و به اصطلاح ساختار اسکلتی تری داشته باشد عملکرد آن افزایش پیدا می کند. به طور مثال این کلیپر ترمز مسابقه ای ساخت شرکت AP Racing Pro مدل 5000 R که 4 گلدان (پیستون) دارد از آلیاژ فورج کاری شده ساخته شده تا فرار حرارتی بهتر صورت بپذیرد و قدرت ترمز گیری افزایش پیدا کند.

پیش از این در مطالبی به فن آوری های دیگر در ترمزها همچون ترمز شرکت بوش و بهترین لنت ترمز مناسب خودروی شما پرداخته بودیم.




منبع : دیجیاتو


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار