کد خبر: ۲۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 28
پس از معرفی بخش عمده ای از پرچمداران سال 2019 و نزدیک شدن به ماه های پایانی از سال جاری میلادی، اکنون نوبت به آن رسیده است که در مورد گوشی های پرچمدار سال 2020 و ویژگی ها و قابلیت های موجود در آن ها صحبت کنیم. مطمئناً یکی از مهم ترین ویژگی های این محصولات، تراشه جدید اسنپدراگون 865 است.
به گزارش آی تابناک : این روزها به ندرت می توان گوشی هوشمندی را یافت که به دلیل ویژگی ها و قابلیت های تازه  خود سبب شگفتی شوند؛ در واقع در زمانی که ما در آن قرار داریم به راحتی می توان قابلیت های نسل بعدی از این محصولات را با تقریب خوبی تخمین زد. یکی از این قابلیت ها که با اطمینان فراوان می توان از حضور آن  در گوشی های پرچمدار سال 2020 مطمئن بود، تراشه اسنپدراگون 865 است که شرکت سازنده آن یعنی کوالکام، در نظر دارد در آینده نزدیک آن را به صورت رسمی معرفی کند.

snapdragon-865-2.jpg

اما Snapdragon 865 به عنوان یک چیپست پردازنده پرچمدار سال 2019 چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ آیا اسنپدراگون 865، نسل جدیدی از تراشه های پردازشی قابل حمل را معرفی می کند یا تنها سبب خواهد شد که سرعت این رده از محصولات نسبت به محصولات نسل گذشته افزایش پیدا کند؟

با بررسی ویژگی ها و قابلیت های جدید این پردازنده، که در ادامه با جزییاتی کامل آن ها را معرفی می‌کنیم، باید گفت که اسنپدراگون 865، ترکیبی مشترک از هر دوی این موارد بوده و علاوه بر افزایش سرعت و عملکرد، قابلیت های مربوط به نسل جدید از تراشه های پردازشی را هم در خود جای داده است.

نسخه ای بروز شده، اما با قابلیت هایی بسیار بهتر
در سال 2019 شاهد آن بودیم که فناوری لیتوگرافی مورد استفاده در تولید تراشه های قابل حمل از 10 نانومتری به 7 نانومتری تغییر کرد که تراشه اسنپدراگون 855 نیز از این قاعده مستثنی نبود و با استفاده از فناوری لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شد. اما انتظار می رود در سال آینده، از کاهش دوباره ابعاد ترانزیستورها خبری نباشد و تنها شاهد استفاده از نسل جدیدی از فناوری لیتوگرافی 7 نانومتری باشیم.

جدیدترین گزارش ها نشان می دهند که تراشه اسنپدراگون 865 قرار است با استفاده از فناوری Extreme Ultra-Violet شرکت سامسونگ که به اختصار EUV نامیده می شود تولید شود. این در حالی است که هم اکنون تولید تراشه اسنپدراگون 855 با فناوری DUV را شرکت تایوانی TSMC بر عهده دارد.

کوالکام به این دلیل مسئولیت تولید تراشه های اسنپدراگون 855 را به TSMC سپرد که این شرکت خط تولید وسیعی برای فناوری لیتوگرافی 7 نانومتری، در اختیار داشت. اما اکنون با گذشت نزدیک به یکسال، سامسونگ با فناوری جدیدتر و بهتری بازگشته تا تولید نسل جدید از تراشه های کوالکام را عهده دار شود. این فناوری جدید علاوه بر اینکه سبب می شود بازدهی تولید این تراشه ها بیشتر شود، بر روی نحوه عملکرد آن ها نیز تاثیر فراوانی دارد.

فناوری EUV، این امکان را فراهم می کند که تراشه اسنپدراگون 865 نسبت به نسخه پیشین خود چیزی در حدود 20 تا 30 درصد سریع تر عمل کند و همچنین بین 30 تا 50 درصد بازدهی انرژی بهتری داشته باشد. استفاده از نسل جدید از هسته های پردازشی ARM نیز می تواند دلیل دیگری برای بهبود عملکرد این تراشه باشد. بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت ARM، هسته های پردازشی جدید Cortex-A77، در قیاس با هسته های Cortex-A76، در حدود 20 درصد سریع تر عمل می کنند.

snapdragon-865-3.jpg

هسته Cortex-A77، همچون نسخه پیشین خود به گونه ای طراحی شده است که در کنار هسته های Cortex-A55 مورد استفاده قرار بگیرد. این هسته های پردازشی دارای مصرف انرژی کمتر و سرعت پردازشی پایین تری هستند و می توانند برای پشتیبانی از فرامین ساده بسیار عالی باشند.

انتظار می رود همچون گذشته، کوالکام با استفاده از هسته های Cortex-A77 و Cortex-A55، هسته های سفارشی خود با عنوان Kryo را طراحی و در تراشه اسنپدراگون 865 به کار بگیرد. با توجه به این موضوع به نظر می رسد چیدمان هسته های پردازشی این تراشه نیز بسیار شبیه به اسنپدراگون 855 باشد. به این ترتیب انتظار می رود یک هسته Kryo با سرعت بالا و مبتنی بر هسته Cortex-A77، سه هسته Kryo دیگر با ساختاری مشابه اما با سرعت کمتر و بالاخره چهار هسته Kryo مبتنی بر هسته  Cortex-A55، چیدمان دقیق تراشه پرچمدار جدید کوالکام باشد.

بهبود سرعت، کارایی و مصرف بهینه تر انرژی، از جمله تغییراتی است که هرساله در محصولات پرچمدار جدید کوالکام قابل مشاهده است؛ اما ویژگی های جدید دیگر که در زیر با جزییات بیشتری به بررسی  آن ها می پردازیم، معمولاً هر چند سال یک بار به این رده از تراشه های پردازشی افزوده می شود.

پشتیبانی از حافظه های رم DDR5
بروزرسانی به فناوری جدیدتر حافظه‌های رم از این نظر اهمیت دارد که موجب بهبود قابل توجه سرعت و عملکرد تراشه ها می شود. در مورد حافظه های رم LPDDR5 نیز این موضوع صادق است و در قیاس با حافظه های رم LPDDR4x که دارای حداکثر سرعت انتقال اطلاعات 4266 مگابیت بر ثانیه هستند و هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند، حافظه های LPDDR5 می توانند سرعت 6400 مگابیت بر ثانیه را فراهم کنند و این یعنی در حدود 50 درصد بهبود سرعت.

حافظه های LPDDR5 می توانند بر روی تمامی جنبه های عملکردی پردازنده ها تاثیر بگذارند. انتظار می رود تراشه اسنپدراگون 865 به لطف استفاده از این حافظه های رم بتواند فایل های بزرگ و برنامه های سنگین را سریع تر باز کند و یا در هنگام اجرای بازی ها روان تر باشد. از سوی دیگر انتظار می رود قابلیت چند وظیفگی یا Multitasking نیز با بهبودهایی همراه شود تا بتوان با سرعت بهتری میان برنامه های مختلف جا به جا شد.

snapdragon-865-6.jpg

حافظه های رم LPDDR5 حتی سبب می شوند که دوربین موجود در گوشی های هوشمند نیز بهتر از قبل عمل کند؛ چرا که سرعت پردازش های موردنیاز در این بخش، شدیداً به قطعات سخت افزاری موجود در گوشی های هوشمند وابسته است. این حافظه ها موجب می شوند که پیاده سازی فناوری های پیچیده، نظیر فناوری هایی که در حالت شب (Night Mode) مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار سریع تر از قبل به انجام برسد.

ترکیب حافظه های LPDDR5 با حافظه های ذخیره سازی UFS 3.0، حتی می تواند نتایج بهتری را به دنبال داشته باشد و سبب شود با عملکرد بسیار بهتری از سمت گوشی های هوشمند روبرو شویم. این بهبود عملکرد می تواند به قدری زیاد باشد که تاثیر حاصل از استفاده از هسته های پردازشی جدید را هم تحت الشعاع قرار دهد.

پشتیبانی از استاندارد HDR جدید
در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد هسته گرافیکی که قرار است در تراشه اسنپدراگون 865 مورد استفاده قرار بگیرد در دسترس نیست. تنها می دانیم که این هسته گرافیکی Adreno 650 نام دارد و قادر است در هنگام اجرای بازی ها و همچنین پردازش های گرافیکی عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

snapdragon-865-7.jpg

یکی از ویژگی های اصلی این هسته گرافیکی پشتیبانی از قابلیت HDR10+ است؛ اما این قابلیت با آنچه که تراشه پرچمدار کنونی کوالکام قادر به پشتیبانی از آن است تفاوت دارد. این شرکت در نظر دارد در تراشه اسنپدراگون 865، نسل جدیدی از استانداردهای HDR را معرفی کند که اگرچه نام HDR10+ را در اختیار دارد، اما قابلیت های جدیدی را در خود جای داده است. استانداردهای HDR10+ کنونی، که در حال حاضر توسط تراشه های پرچمدار پشتیبانی می شود توسط سامسونگ طراحی و تعریف شده است.

خوشبختانه پس از معرفی و عرضه تراشه اسنپدراگون 865، می توانیم با اطمینان بیشتری در مورد تفاوت های این دو استاندارد صحبت کنیم. از سوی دیگر، به نظر می رسد در این زمان پاسخ این سوال که چرا با در دسترس بودن استانداردِ رایگان HDR10+، کوالکام بازهم به تولید یک استاندارد جدید و مشابه دست زده است را هم بیابیم.

پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از ارتباط 5G، مسئله این است
این روزها فناوری ارتباطی 5G بحث بسیاری از محافل است. با توجه به اینکه هنوز بخش اعظمی از اپراتورها نتوانسته اند این فناوری را به سیستم های ارتباطی خود اضافه کنند استفاده چندانی از آن صورت نمی گیرد. اما ممکن است در اواسط یا اواخر سال 2020 میلادی اوضاع تغییر کند و بخش بیشتری از کاربران به خرید گوشی های مجهز به این فناوری علاقه مند شوند.

به نظر می رسد کوالکام نیز خود را برای کنترل این شرایط آماده کرده است، چرا که در حال حاضر مشغول آماده سازی دو نسخه مجزا از تراشه اسنپدراگون 865 است که تنها یکی از آن ها به فناوری ارتباطی 5G مجهز است.

snapdragon-865-4.jpg

براساس اطلاعات در دسترس، این تراشه از یک مودم 5G یکپارچه بهره می برد که گامی مهم جهت تجهیز گوشی های هوشمند به این فناوری محسوب می شود. در حال حاضر مودم Snapdragon X50 5G، یک تراشه مجزا است که علاوه بر اینکه فضای قابل توجهی را در گوشی های هوشمند اشغال می کند، در قیاس با مودم های یکپارچه، دارای بازدهی انرژی کمتری نیز هست.

نسل دوم از مودم های 5G شرکت کوالکام که گفته می شود Snapdragon X55 نام دارد گامی بزرگ در جهت رفع این موانع محسوب می شود؛ چرا که با کاهش قابل توجه ابعاد، امکان یکپارچه‌سازی آن با تراشه های اسنپدراگون 865 نیز فراهم شده است. یکپارچه سازی این مودم با تراشه های پردازشی، گام دیگری در جهت تبدیل شدن ارتباط 5G به ویژگی استاندارد گوشی های پرچمدار است.

اما تا زمانی که این شبکه های ارتباطی در کشورهای مختلف در دسترس قرار نگیرد، مودم های 5G تنها یک قابلیت اضافه در گوشی های هوشمند باشند و تنها سبب افزایش میزان انرژی مصرفی آن ها شوند.

به همین علت است که کوالکام در نظر دارد یک نسخه بدون مودم 5G از تراشه اسنپدراگون 865 را هم تولید کند که قیمت کمتری داشته و به تولیدکنندگان گوشی های هوشمند اجازه می دهد، گوشی های پرچمدار ارزان قیمت تری تولید کنند. تاکنون اطلاعاتی مبنی بر حضور تفاوت های دیگر میان این دو نسخه از تراشه اسنپدراگون 865 منتشر نشده اما مطمئناً با نزدیک شدن به زمان رونمایی از این محصولات جزییات بیشتری از این موضوع در دسترس قرار می گیرد.

مطمئناً نسخه 5G از تراشه اسنپدراگون 865 دارای مصرف انرژی بیشتری خواهد بود و ممکن است به منظور فراهم کردن قابلیت های پیشرفته خود به قطعات سخت افزاری دیگری نظیر آنتن های 5G نیاز داشته باشد.

زمان عرضه و اولین گوشی های بهره مند از اسنپدراگون 865
با توجه به زمان عرضه تراشه اسنپدراگون 855 از سوی کوالکام، انتظار می رود که تراشه پرچمدار جدید این شرکت نیز در اوایل ماه دسامبر (اواسط آذرماه) روانه بازار شود. طبق انتظار این موضوع سبب می‌شود که تا پیش از نخستین ماه های سال 2020، شاهد عرضه گوشی های بهره مند از این تراشه نباشیم.

snapdragon-865-5.jpg

انتظار می رود که سری گوشی های گلکسی اس 11، اولین اسمارت فون هایی باشند که همراه با این تراشه ها روانه بازار می شوند. به احتمال فراوان در اواخر ماه فوریه سال آینده شاهد رونمایی از این گوشی های هوشمند خواهیم بود.

چندی پیش یک شرکت چینی اسمارت فونی را با نام 8848 Titanium M6 معرفی کرد که باید آن را به عنوان اولین گوشی هوشمند بهره مند از تراشه اسنپدراگون 865 معرفی کنیم. هرچند که بعید به نظر می رسد این اسمارت فون پیش از گوشی های گلکسی اس 11 روانه بازار شود. انتظار می رود پس از پرچمداران سامسونگ، شاهد عرضه انبوهی از دیگر گوشی های هوشمند باشیم که به این تراشه قدرتمند مجهز هستند.





منبع : شهر سخت افزار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار