کد خبر: ۲۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 22
شرکت AMD با تکیه بر ریزمعماری ZEN در سال‌های اخیر بخش بزرگی از بازار را تحت اختیار گرفته است. ورود پردازنده‌های Ryzen 3000 سهم این شرکت در بازارهای جهانی را به شکل قابل توجهی افزایش داد. حالا به نظر می‌رسد که رقابت بین این دو شرکت در حال ورود به مرحله جدیدی است؛ مرحله‌ای که در نهایت به نفع مصرف کنندگان تمام خواهد شد.

به گزارش آی تابناک : اینتل مدعی است که پردازنده‌های نسل نهم این شرکت در بازی‌ها موفق به شکست پردازنده‌های Ryzen 3000 هستند؛ هرچند که این ادعا در تمامی تست و بررسی‌ها اثبات شده است، اما قیمت کمتر در پلتفرم Ryzen 3000 وسوسه انگیز است. فراز و فرودهایی در اخبار هر دو شرکت دیده می‌شود؛ به عنوان مثال، به تازگی عدم رسیدن به فرکانس بوست اعلامی در پردازنده‌های Ryzen 3000 برای AMD خبرساز شده است.

افشای نگرانی اینتل از سهم بازار خود که توسط ای‌ام دی در حال بلعیده شدن است هم جزو همین اخبار است. افزایش روز افزون سهم AMD از بازار پردازنده‌ها، برای اینتل به یک نگرانی مبدل شده است؛ حالا می‌بینیم که اینتل معماری‌های فعلی و پردازنده‌های موجود را تبلیغ کرده و به دنبال نمایش برتری‌های خود است. این شرکت به تازگی پردازنده‌های Core i9-9900KF وCore i9-9900KS را از ریزمعماری نسل نهم وارد میدان کرده است که به مراتب سریع‌تر ازCore i9-9900K هستند. اما می دانیم که این مسکن‌های موقتی نمی‌توانند در مقابل یک پلتفرم کامل قد علم کنند.

9622.png

در ماه ژوئن درز اطلاعات داخلی از شرکت اینتل، نشان داد که غول آبی تراشه جهان که همچنان عنوان بزرگ‌ترین سازنده پردازنده جهان را یدک می‌کشد، نگران افزایش سهم AMD از بازارCPUها است. این مسئله می‌تواند رفتار غیر عادی اینتل را در ماه‌های اخیر توجیه کند. از جمله این رفتارها می‌توان به عدم معرفی نسل دهم، معرفی پردازنده‌های لپ تاپ در سری Comet Lake با لیتوگرافی 14 نانومتری آن هم در شرایطی که پردازنده‌های 10 نانومتری Ice Lakeپتانسیل بالایی دارند، و معرفی پردازنده‌هایی مانند KS و KF اشاره کرد.

در حاشیه مراسم E3 2019، اینتل به صراحت پردازنده‌های Ryzen 3000 را به یک چالش در بازی‌ها دعوت کرد؛ حالا اتفاقی مشابه در خلال Gamescom 2019 روی داده است. اینتل مجدداً تأکید کرد که آنها هنوز هم سریع‌ترین پردازنده‌های بازی را تولید می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، از نظر فنی این ادعای اینتل صحیح است اما گیمرها تنها خریداران پردازنده در جهان نیستند. اینتل می‌داند که سیستم‌های ایستگاه کاری، رندرینگ، مهندسی، تولید محتوا، طراحی و ... شدیداً تشنه هسته‌های بیشتر در کنار قیمت تمام شده مناسب هستند که این عامل نگرانی آن را تشدید می‌کند.

چندی پیش، مدیر عامل اینتل در مورد تأخیر نسل دهم گفت که آنها به دنبال طراحی یک ریزمعماری هجومی بودند که همین امر سبب تأخیر در عرضه این پلتفرم بوده است. حالا اینتل مدعی است که پردازنده‌های Comet Lake با لیتوگرافی 14+++ پتانسیل کافی برای رقابت باZEN2 را داشته و نیازی به حرکت به سمت یک لیتوگرافی کوچک‌تر نیست. آیا اینتل در لیتوگرافی 14 نانومتری طلسم شده است؟ آیا این شرکت از قدرت پردازنده‌های Comet Lakeدر برابر Ryzen 3000 مطمئن است؟

core-i5-9500-1.jpg

می دانیم که نسل نهم اینتل در بازی‌ها عملکرد بهتری را به نسبت نسل سوم ذن به نمایش می‌گذارند؛ هرچند که قیمت تمام شده آنها، همچنان از رقیب سرخ بالاتر است. شاید بسیاری از گیمرها افزایش چند فریم را به قیمت بالاتر ترجیح نداده و از این رو معادلات اینتل درست از آب در نیاید. حالا تصور کنیم که پردازنده‌های Comet Lake در بخش‌های دیگر از جمله تعداد هسته‌ها، فرکانس، حافظه کش و ... به‌روزرسانی شده و بهبودهایی را به‌دست آوردند. با یک حساب ساده می‌توان گفت که احتمالاً در سری Comet Lake امکان رقابت با Ryzen 3000وجود دارد. اما یک فاکتور مهم و حیاتی همچنان موقعیت اینتل را تهدید می‌کند که آن هم قیمت تمام شده است. در نتیجه اینتل راهی جز تغییر رویه در قیمت گذاری را پیش روی خود نخواهد داشت.

اخبار حاصل از پردازنده‌های Cascade Lake-X هم نوید یک پلتفرم 14 نانومتری دیگر را می‌دهد. اگر اینتل نتواند در سری Cascade Lake-X و Comet Lake قدرت لیتوگرافی 14 نانومتری را به ZEN2های 7 نانومتری رسانده و حتی آنها را شکست ندهد، بخش بزرگی از اعتماد کاربران را از دست خواهد داد.

از هر سمت که به موقعیت اینتل نگاه می‌کنیم، خواهیم دید که این شرکت نیازمند تغییر و بازگشت ثبات، به همراه یک نگرش جدید است. از دست دادن بخشی از بازار پردازنده‌ها، احتمالاً معادلات این کمپانی را به هم ریخته و سیاست‌های اینتل را نیازمند تغییر سریع کرده است. به هر حال می دانیم که احتمالاً پردازنده‌های Comet Lake حریف پردازنده‌های Ryzen 3000 خواهند بود. اما در بخش دسکتاپ سطح بالا (HEDT) و پردازنده‌های Cascade Lake-X مطمئن نیستیم. به هر حال این رقابت به نفع کاربران تمام خواهد شد، هرچند که ورود سخت افزارهای جدید به بازار ایران در روزهای اخیر با قیمت سرسام آور نگران کننده به نظر می‌رسد!




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار