کد خبر: ۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 13
پژوهشی که ماه گذشته میلادی منتشر شد نشان دهنده آن است که اعضای گروه تروریستی داعش از گوشی نوکیا 105 بیش از هر مدل دیگری برای ساخت و استفاده از بمب های کنترل از راه دور کنار جاده ای استفاده می کند.


آی تابناک- حامد کشاورز: پژوهشی که ماه گذشته میلادی منتشر شد نشان دهنده آن است که اعضای گروه تروریستی داعش از گوشی نوکیا 105 بیش از هر مدل دیگری برای ساخت و استفاده از بمب های کنترل از راه دور کنار جاده ای استفاده می کند.

در فرآیند ساخت این بمب ها از دو گوشی استفاده می شود: یکی برای تماس و ارسال سیگنال و دیگری به عنوان بخشی از مداری که جرقه انفجار را فعال می کند.

اگرچه گوشی های ارزان قیمت با عمر باتری طولانی وجود دارند که داعش از آنها برای اهداف خودش استفاده می کند، اما استفاده از نوکیا 105 که با عنوان مایکروسافت موبایل 105 نیز تولید شده است، بیش از سایر گوشی ها بوده است. در واقع تروریست های داعش تنها به یک گوشی ارزان قیمت دارای ویبره نیاز دارند و چیز خاصی وجود ندارد که این گوشی را از سایر مدل ها متمایز کند. یوناح لف، مدیر عملیات های موسسه «پژوهش های درگیری های مسلحانه» می گوید استفاده گسترده از این گوشی احتمالا به دو دلیل است: عرضه فراوان و راحتی کاربرد.

او می گوید: احتمالا داعش توانسته راهی برای تهیه تعداد زیادی از این گوشی های ابتدایی و ارزان قیمت پیدا کند؛ یا از طریق خریدن و یا دزدیدن در حجم عظیم. این مسئله در مورد اجزای دیگر همچون سیم کارت ها هم صادق است.


همچنین، این فرضیه وجود دارد که استفاده گسترده اعضای داعش از نوکیا 105 به دلیل آن است که راحت تر و سریع تر می توانند طریقه راه اندازی و نصب این گوشی ها در بمب های کنار جاده ای را آموزش دهند.

لف می گوید بر اساس پژوهشی که صورت گرفته مشخص شده است که نفرات کمی نحوه استفاده از این گوشی را آموزش می دهند و آنها جریان صنعت ساخت بمب را با این گوشی خاص ترسیم کرده اند و دانش آن را به دیگران منتقل می کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در ژانویه سال جاری، از ژانویه 2014 تا اکتبر 2015 بیش از 18 هزار نفر توسط داعش در سوریه و عراق کشته شده اند و گزارش مرکز پژوهش های درگیری های مسلحانه اضافه می کند ساخت و توسعه بمب های کنترل از راه دور در مقیاسی نیمه صنعتی دنبال می شود.

در حالی که هیچ حدسی در مورد کشور یا شرکتی که این مدل گوشی را برای داعش فراهم کند وجود ندارد، به نظر می رسد بیشتر آنها به صورت قانونی به شرکت های کوچک در کشورهای مناطق تحت اشغال داعش فروخته شده بودند و از این طریق به دست این گروه تروریستی رسیده است.

منبع: ان بی سی نیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار