کد خبر: ۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 12
از اوایل هفته قبل گوگل و پروژه AlphaGo با شکست قهرمان جهان بازی Go خبرساز شده و شگفتی خلق کرده اند. هوش مصنوعی گوگل توانسته است در سه دور از یک رقابت 5 دوره ای Lee Se-Dol را که دان 9 این بازی است شکست دهد. اما بازی Go چیست و چرا پیروزی یک هوش مصنوعی در آن برابر یک ذهن انسانی این قدر اهمیت دارد؟

از اوایل هفته قبل گوگل و پروژه
AlphaGo با شکست قهرمان جهان بازی Go خبرساز شده و شگفتی خلق کرده اند. هوش مصنوعی گوگل توانسته است در سه دور از یک رقابت 5 دوره ای Lee Se-Dol را که دان 9 این بازی است شکست دهد. اما بازی Go چیست و چرا پیروزی یک هوش مصنوعی در آن برابر یک ذهن انسانی این قدر اهمیت دارد؟

در واقع Go یک بازی باستانی بر روی صفحه است که طی آن دو رقیب بر سر تصاحب فضای بیشتری بر روی صفحه با هم رقابت میکنند. این بازی بر روی یک صفحه با 19 در 19 مربع انجام میشود که مهره های آن مهره هایی گرد با نام Stone یا سنگ هستند. یک بازیگر با سنگ های سفید و دیگری با سنگ های سیاه بازی میکند.

بازیگر ها باید یک به یک سنگ های خود را در گوشه های مربع های روی صفحه قرار دهند تا به این ترتیب مربع های بیشتری را در روی صفحه احاطه کرده یا در محاصره مهره های خود در آورند.

بازی Go چیست و چگونه انجام میشود؟


برنده بازی کیست؟

بازی زمانی تمام میشود که تمامی فضاهای باز بر روی صفحه به محاصره در آمده باشد و جایی بیشتر برای تسخیر مهره ها موجود نباشد. در آخر امتیاز بازیکنان بر اساس میزان فضایی که محاصره یا به اشغال خود درآورده اند محاسبه میشود. همچنین یک بازیگر میتواند مهره های حریف خود را با محاصره کردن آنها به تسخیر کرده و به غنیمت بگیرد. در این صورت امتیاز مهره های در محاصره قرار گرفته از مجموع امتیاز بازیگر کسر خواهد شد. بازیگری که با همه این تفاسیر بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی محسوب میشود.

بازی Go چقدر قدمت دارد؟

این بازی در حدود 3 هزار سال قبل در چین اختراع شد و بعد از آن به سرعت در ژاپن و کره نیز تسری یافت. جالب آنکه در چین این بازی جزو 4 مهارت عمده ای بود که برای تحصیلکردگان نیاز بود. در ژاپن همچنین در میان ارتشیان و جنگجویان از احترام زیادی برخوردار بود و امپراتور «شوگون» رقابت های Go میان سربازان نخبه خود را تماشا میکرد.

این بازی به تدریج در میان سایر ملل با توجه به قواعد ساده آن که در حین بازی به یک پیچیدگی تمام عیار ختم میشود؛ مورد استقبال قرار گرفت. همین پیچیدگی در حین بازی است که منجر به آن شده که بازی Go نزد برخی از برترین مغزهای دنیای غربی با احترام نگاه شود. گفته میشود که آلبرت اینشتین در زمانی که در پرینستون بوده است به Go علاقه زیادی داشته است. همچنین آلن تورینگ که وی را به عنوان پدر علم رایانه و محاسبات میشناسند نیز زمانی که با دکتر «جک گود» بر روی Enigma Machine کار میکردند این بازی را به وی معرفی کرده است.

بازی Go چیست و چگونه انجام میشود؟


چرا بازی Go برای هوش مصنوعی گوگل انتخاب شده است

بدون شک بازی های سنتی مبتنی بر صفحه زیادی هست که میتوانست به عنوان آزمونی برای سنجش میزان پیشرفت هوش مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرد. دوز، اوتلو و شطرنج از جمله آنها است. اما اکنون Go به یک بازی پر سر و صدا تبدیل شده است.

تفاوت همه این بازی ها در این است که مانند بازی های دیگر اطلاعات رقیبان از یکدیگر پنهان نیست و همچنین عنصر شانس نیز در آنها دخیل نمیباشد. Go بازی است که معمولا طی آن انسان ها همواره بر ماشین ها ارجحیت و تفوق داشته اند. در نتیجه ساخت یک هوش مصنوعی که در یک بازی به این پیچیدگی قادر به شکست انسان باشد، یک پیشرفت بزرگ در هوش مصنوعی به حساب می آید.

تفاوت هوش مصنوعی گوگل در چیست؟

هوش مصنوعی DeepMind در واقع نیاز به یک برنامه طراح نیاز دارد که به جای تمرکز و تکیه بر استفاده از تکنیک Brut Force قادر به ساخت استراتژی برای بازی Go باشد. برای این کار AlphaGo از سه تکنیک متفاوت در هوش مصنوعی بهره میبرد.

تکنیک اول مبتنی بر یادگیری از طریق تماشا و نظارت است که در واقع از این طریق تیم AlphaGo به هوش مصنوعی خود نحوه دقیق بازی را نشان میدهد. تکنیک دوم مبتنی بر تقویت یادگیری از طریق انجام بازی با خود است که بر اساس آن AlphaGo با انجام بازی هایی با خود سعی در تقویت مهارت و بهره گیری از Deep Learning برای تبدیل شدن به یک بازیگر بهتر دارد.

اما تکنیک سوم از همه مهمتر است و با عنوان Monte Carlo Tree Search شناخته میشود که روشی بسیار موثر برای جستجوی حرکت های بالقوه است. به این شیوه و با استفاده از قدرت بی نظیر محاسباتی گوگل، تا این جا AlphaGo توانسته است قهرمان دان 9 جهانی Go را در سه مرحله شکست دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار