کد خبر: ۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 March 06
روز گذشته – شنبه – و امروز یعنی 5 و 6 مارس را به عنوان روز بین المللی Open Data میشناسند و بر همین اساس مراسم مختلف و بزرگی در سراسر دنیا از سوی هکرها، تیم های تخصصی برنامه نویس و حتی افراد عادی برای بزرگداشت این روز برگزار شده و میشود. در واقع روز بین المللی Open Data یا آزادی داده ها روزی است که افراد مختلف – اغلب هکرها – از شهرهای مختلف در سراسر دنیا اقدام به نوشتن نرم افزارها، انتشار داده ها، تهیه نقشه های گرافیکی و تجزیه و تحلیل هایی با استفاده از داده های به شکل عمومی در دسترس میکنند تا حمایت و پشتیبانی خود را از آزادی انتقال و دسترسی به داده ها در سراسر دنیا نشان دهند. هدف اولیه از این کار تشویق دولت ها و نهادهای محلی برای مطابقت با اصل آزادی داده ها است.

روز گذشته – شنبه – و امروز یعنی 5 و 6 مارس را به عنوان روز بین المللی
Open Data میشناسند و بر همین اساس مراسم مختلف و بزرگی در سراسر دنیا از سوی هکرها، تیم های تخصصی برنامه نویس و حتی افراد عادی برای بزرگداشت این روز برگزار شده و میشود. در واقع روز بین المللی Open Data یا آزادی داده ها روزی است که افراد مختلف – اغلب هکرها – از شهرهای مختلف در سراسر دنیا اقدام به نوشتن نرم افزارها، انتشار داده ها، تهیه نقشه های گرافیکی و تجزیه و تحلیل هایی با استفاده از داده های به شکل عمومی در دسترس میکنند تا حمایت و پشتیبانی خود را از آزادی انتقال و دسترسی به داده ها در سراسر دنیا نشان دهند. هدف اولیه از این کار تشویق دولت ها و نهادهای محلی برای مطابقت با اصل آزادی داده ها است.

در واقع ایده آزادی داده ها یا داده های آزاد – Open Data – ایده ای است مبتنی بر این که برخی از داده ها باید بدون هیچ گونه ممنوعیت اساسی از جمله حقوق کپی رایت در اختیار همه افراد قرار بگیرد تا آنها آنگونه که میخواهند از آن استفاده کنند. این ایده دقیقا در تطابق با سایر ایده های همسان و مشابه خود نظیر Open Source و Open Access است.

امسال از روز 5 مارس یعنی روز گذشته چهارمین مراسم بین المللی برای بزرگداشت روز آزادی داده ها برگزار شده است و جالب آن است که این مراسم معمولا به شکل خودجوش در سراسر دنیا برگزار میشود و هیچ نهاد و ارگان دولتی و غیر دولتی پشت آن قرار ندارد.

امروز روز جهانی Open Data است / به امید آزادی تمام داده‎‌ها!


با این حال از سال گذشته تعدادی از نهادهای مربوطه از جمله موسسه Open Knowledge به همراه ILDA و بنیاد Sunlight اقدام به حمایت مالی خود خواسته از این روز و این مراسم کردند تا هرچه بیشتر که منجر به برگزاری هرچه بهتر این مراسم به شکل بین المللی شد. امسال نیز برخی نهادها همین رویه را در پیش گرفته اند و آن گونه که به نظر میرسد همین رقم های ناچیز تا کنون منجر به آن شده است که تیم های بزرگ و متنوعی از سراسر دنیا برای به اشتراک گذاری دانسته ها و ابزارهای خود در این روز اقدام کنند.

در مراسم امسال تقریبا همه کشورها از سراسر دنیا شرکت میکنند و فهرست بلند بالایی از شرکت کنندگان در این مراسم دیده میشود.

امروز روز جهانی Open Data است / به امید آزادی تمام داده‎‌ها!


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار