کد خبر: ۱۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 04
سه‌شنبه هفته گذشته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست صبحانه کاری اعضا و هیات ريیسه اتاق بازرگانی ایران حضور يافت و ضمن استماع نظرات و انتقادات بخش خصوصي به بخشي از آنها پاسخ داد.
به گزارش آی تابناک : بخش خصوصي البته پيش از اين و قبل از کسب راي اعتماد جهرمي، در اتاق بازرگاني تهران با حضور وزير پيشنهادي مراسمي را برگزار کرده بود که البته اين بار پاسخ‌هاي جهرمي به خصوصي‌ها اندکی متفاوت و با وعده و وعيد کمتري نسبت به جلسه قبل همراه بود.
نکته حايز اهميت اما آن بود که بسياري از مشکلاتي که بخش خصوصي در اين جلسه مطرح کردند پيش از اين نيز عنوان شده بود و اين مساله گوياي آن است که همچنان بسياري از مشکلات خصوصي‌ها حل نشده باقي‌مانده است.
اگرچه مدیران اتاق ایران و فعالان اقتصادی به طرح نظرات کلی و متفاوت خود پرداختند لیکن از آنجا که هدف جلسه و گزارش حاضر پرداختن به مشکلات فعالان حوزه ICT بوده است، تنها به این بخش از دیدار مذکور پرداخته می‌شود.
 
تعدد مجوزها گریبانگیر بخش خصوصی
در اين جلسه محمدرضا طلايي، رييس کميسيون ICT اتاق بازرگاني ايران از جمله نمايندگان بخش خصوصي بود که برخي از مشکلات اين بخش را به وزير خاطرنشان کرد. بحث مالکيت فکري و لزوم بازپس‌گيري لايحه فرستاده شده به مجلس از جمله خواست‌هاي وي بود.
طلايي همچنين گفت: در بحث تعدد مجوزها دچار مشکل هستيم و تعداد مجوزها گاهي بالاتر از تعداد پرسنل شرکت‌ها است.
وي در خصوص گمرک نيز خاطر نشان کرد: در زمينه صادرات نرم‌افزار زيرساخت‌هاي لازم را نداريم و از مزاياي صادرکنندگان غيرنفتي نيز برخوردار نيستيم.
يکي از الزامات اساسي ICT در کشور از نظر رييس کميسيون ICT اتاق اما، لزوم تاسيس پايانه‌هاي صادراتي در خارج کشور و معرفي پتانسيل‌هاي داخلي بود.
همچنين به عقيده طلايي شرکت‌هاي ايراني حوزه ICT پتانسيل توليد دارند اما فرصت حضور در مجامع بين‌المللي را ندارند که اين موضوع نياز به رسيدگي وزارت ارتباطات دارد.
وجود تب استارت‌آپ‌ها در کشور و خطر بروز سونامي استارت‌آپ‌هاي بدهکار بانکي از ديگر مواردي بود که طلايي خواستار رسيدگي و حل آنها بود.
وي همچنين در خصوص اينکه بخش خصوصي حوزه نرم‌افزار توسط سه اپراتور دچار انحصار شده و توليدکنندگان محتوا مجبورند توليدات خود را در اختيار يکي از اين سه اپراتور قرار دهند اعتراضاتي را مطرح کرد و براي بررسي مسايل و مشکلات فاوا خواستار همکاري نزديک کميسيون ICT اتاق بازرگاني با وزارت ارتباطات شد.
 
درخواست حمایت از تولید سخت‌افزار
در اين جلسه مسعود شنتيايي، ريیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات نيز به بيان مشکلات موجود براي حوزه سخت‌افزار پرداخت.
وي گفت: در رابطه با برنامه ششم و سياست‌هاي وزارت ارتباطات در حوزه سخت‌افزار بايد گفت براي افزايش توليد تجهيزات فناوري اطلاعات سياست مشخصي وجود ندارد که اين سياست‌ها بايد تدوين شود. همچنين براساس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه باید درمجموع 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط وزارت ارتباطات انجام شود که یک‌سوم یا 35 هزار میلیارد تومان از این میزان سرمایه مربوط به تجهیزات سخت‌افزاری بايد باشد.
شنتيايي خطاب به جهرمي خاطرنشان کرد: خواست ما اين است که سياست‌ها معين شود و منع ورود کالاهاي خارجي که نمونه داخلي دارد نيز رعايت شود.
 
تعدد مراجع متولی گریبانگیر بخش خصوصی
از ديگر نمايندگان بخش خصوصي اما که در اين جلسه به ذکر مسايل خصوصي‌ها پرداخت، افشين کلاهي، رييس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگاني ايران بود. کلاهي با ذکر اين که کشور در حوزه کسب‌و‌کارهاي جديد در بنگاه‌ها موفقيت‌هايي داشته‌ و علت هم آن است که زيرساخت اينترنت فراهم شده، گفت: مشخص نبودن مرجع و نهاد اعطاي مجوز در سال‌هاي ابتدايي فعاليت کسب‌و‌کارهاي نوپا از ديگر علل رشد محسوس در اين حوزه بوده است.
وي افزود: فکر مي‌کنم وظيفه وزارت ارتباطات بهبود فضاي کسب‌وکارهاي آنلاين است. در حال حاضر هر شرکتي مي‌بايست 10 مجوز بگيرد که دريافت اين مجوزها زمان‌بر است؛ عدم دخالت دولت نيز باعث شده که خصولتي‌ها فضا را از بخش خصوصي واقعي بگيرند. از سوي ديگر کارفرمايان نمي‌دانند از کجا بايد مجوز بگيرند و مشکلات بسياري در اين عرصه وجود دارد که دخالت وزارت ارتباطات در اين شرايط لازم است.
 
پاسخ وزير ارتباطات به بخش خصوصي
جهرمی اما در خصوص انحصار يکي از اپراتورهاي موبايل کشور بر تبليغات صدا و سيما که باعث شده بخش خصوصي ده‌ها نامه به او بنويسند، با لحنی انتقادی از این افراد گفت: نه صدا و سيما و نه آن اپراتور موبايلي مسووليتشان با من نيست و بخش خصوصي براي حل اين مساله بايد به شوراي رقابت رجوع کند و اين موضوع ربطي به وزارت ارتباطات ندارد.
**وزير ارتباطات برخلاف جلسه قبل اين بار اما با لحن تندتري خصوصي‌ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: مطالبه‌گري بخش خصوصي بايد مشخص باشد از چه کسي است و نبايد بگويد دولت چون قوه قضاييه و مجلس هم در بسياري از مسايل صاحب‌نظر و اثرگذار هستند.**
وي براي حل ايرادات متعدد وارد شده به لايحه کپي‌رايت که در مجلس است و بخش خصوصي خواهان بازپس گرفتن آن است نيز گفت: معاون خود را مامور مي‌کنم در خصوص اين لايحه با اعضاي اتاق بازرگاني صحبت کند. وي همچنين تاکيد داشت که براي حل اين مشکل مجلس درخواست کرده به جاي بازپس گرفتن لايحه برخي از اعضاي بخش خصوصي را که انتقاد دارند به مجلس ببرند تا کميسيون مربوطه در مجلس موارد مطروحه توسط آنها را پس از بررسي لحاظ کند.
جهرمي در خصوص خطر به وجود آمدن بخش خصوصي بدهکار بانکي در آينده نيز گفت: طرح ما وام دادن به استارت‌آپ‌‌ها نيست و در حوزه تامين مالي پروژه‌ها پست‌بانک را داريم و اگرچه يک نگاه اين است که به استارت‌آپ‌ها وام بدهيم اما ما قصد داريم که منابع را به سمت آنها ببريم.
پيشنهاد وزير ارتباطات براي ارتقاي سنديکاي مخابرات و نظام صنفي
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سه‌شنبه گذشته در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حاضر شد دو پیشنهاد را در جمع فعالان بخش خصوصی ارایه کرد.
وزیر ارتباطات نخست طی پیشنهادی اعلام کرد: به نظر می‌رسد که سندیکای نظام صنفی رایانه‌ای را گسترده کنیم و مجموعه‌های دیگر را به آن اضافه کنیم تا به سندیکای نظام صنفی فناوری اطلاعات تبدیل شود.
وی در پیشنهاد دیگر افزود: همچنین سندیکای مخابرات را به سندیکای فناوری اطلاعات ارتقا دهیم شاید لازم است این دو کار را داشته باشیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در اين زمينه همچنين تاکيد کرد: اگر این اتفاق بیفتد قول می‌دهیم هم از سندیکای فناوری اطلاعات و هم سندیکای نظام صنفی فناوری اطلاعات در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عضو داشته باشیم.
هنوز چيزي از اين صحبت‌هاي جهرمي نگذشته بود که در کمتر از چند ساعت فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ايران برای عملی شدن پیشنهاد وزیر ارتباطات اعلام آمادگی کرد. وي در همين راستا نامه‌اي خطاب به وزير ارتباطات ارسال کرد و در آن خاطر نشان کرد که باتوجه به اشاره جهرمي به گسترش و ارتقاي فعاليت‌هاي سنديکاي مخابرات و تبديل آن به سنديکاي فناوري اطلاعات در اساس‌نامه جديد اين سنديکا اين موضوع پيش‌بيني شده است.
طبق اين نامه در اساس‌نامه جديد اعضاي تشکيل‌دهنده اين سنديکا مرکب از شرکت‌هاي فعال اعم از شرکت‌هاي تحقيقاتي، توليدکنندگان، طراحان سخت‌افزار و نرم‌افزاري، مهندسان مشاور و پيمانکاران در حوزه فناوري اطلاعات هستند.
شايان توجه است که پيش از کسب راي اعتماد جهرمي، سنديکاي صنعت مخابرات از به وزارت رسيدن او حمايت کرده بود.
مشکلات اجراي دولت الکترونيکي
جهرمي در اين جلسه به موضوع دولت الکترونيکي نيز پرداخت. وي با ذکر اينکه شاخص ايران در زمينه دولت الکترونيکي پايين آمده گفت: ما در شاخص OSI افت داشتيم که اين شاخص مربوط به در دسترس بودن سرويس‌ها براي مردم است.
وي افزود: **توزيع خدمات در کشور به صورت سيلويي است و شهرداري، دارايي، ثبت و ساير سازمان‌ها به صورت جداگانه سرويس‌هايي براي خود راه انداخته‌اند که استفاده از آنها مستلزم ثبت‌نام چندباره مردم در اين سرويس‌ها است. اما واقعيت اين است که ما بايد توپ (اطلاعات) را در زمين بگردانيم و نه مردم را.**
جهرمي با ذکر مثالي اضافه کرد: براي يک استخر آبزيان ساده 17 مجوز نياز است که 52 مرحله را شامل مي‌شود و اگر يک مرحله انجام نشود کار عقب مي‌ماند و در اين شرايط از ما توقع اجراي دولت الکترونيکی را دارند.
وزير ارتباطات تاکيد کرد: خود وزارت ارتباطات در زمينه شاخص‌هاي دولت الکترونيکی عقب است و معتقديم همه سازمان‌ها بايد وضعيت و ميزان آمادگي‌شان براي اجراي دولت الکترونيکی را مشخص کنند.
جهرمي با انتقاد از برخوردهاي دوگانه صورت گرفته گفت: از طرفي از ما ترقي شاخص‌ها را مي‌خواهند و از طرفي مي‌گويند چرا مي‌خواهيد واي‌فاي در اماکن عمومي ارايه دهيد.
وي در خصوص اين که اين پروژه تا اين لحظه به کجارسيده نيز گفت: بخش فني قسمت سختش انجام شده اما تعامل دستگاه‌ها براي تحقق دولت الکترونيکی هنوز جاي کار دارد.
تاکيد مجدد وزير براي اجراي رجيستري
موضوع رجيستري از ديگر محورهاي اصلي صحبت‌هاي وزير جوان ارتباطات در بين فعالان بخش خصوصي بود. جهرمي در خصوص احتمال پايين آوردن تعرفه موبايل نيز گفت: اينکه تعرفه گوشي‌هاي موبايل که الان پنج درصد است پايين بيايد مقدور نيست چرا که در صحبت‌هايي که با وزارت صمت داشته‌ايم موبايل را کالاي لوکس ارزيابي کرده و آن را جزو شاخص‌ها نمي‌دانند و سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کننده مي‌گويد اين کالا تعريف نشده و ما نمي‌توانيم از آن حمايت کنيم.
جهرمي ادامه داد: اين که يک روزه 300 هزار تومان قيمت گوشي زياد شود آيا غير از اين است که فروشنده آن را زياد کرده است؟ اگر تصور مي‌کنيد که من در اين زمينه سکوت مي‌کنم خير اين‌گونه نيست.
وي افزود: طبيعتا وقتي شروع به ساماندهي مي‌کنيد و کساني که قاچاق موبايل مي‌کنند هم کم نباشند فشار مي‌آورند و فحش مي‌دهند.
جهرمي در حالي که خنده‌اي بر لبانش نشسته بود اضافه کرد: عيب ندارد اين فحش‌ها را به من بدهيد.
جهرمي با اشاره به بازار بزرگ موبايل کشور گفت: **بازار ما بازار بزرگي است و نمي‌شود اين بازار 6 ميليارد دلاري هيچ رسوبي در کشور نداشته باشد. ما بايد هزينه را بالا ببريم تا شرکت توليدکننده مجبور شود توليد را به داخل ايران بياورد.**
جهرمي همچنين مدعي شد که با اجراي طرح رجيستري در همين مدت 100 درصد رشد واردات موبايل از مبادي رسمي اتفاق افتاده است.
 
*حاشيه‌های پررنگ‌تر از متن
* از جمله حاشيه‌هاي جالب اين برنامه اما حضور پرتعداد نمايندگان شرکت‌هاي خصوصي و رسانه‌ها و رقابت نمایندگان شرکت‌هاي خصوصي براي فرصت پيدا کردن براي چند دقيقه صحبت با وزير ارتباطات بود.
* همچنين شوخی‌های وزير ارتباطات نيز در حين جلسه باعث خنده حضار شد؛ وي در حين جلسه خطاب به يکي از نمايندگان بخش خصوصي که سوالات و نقدهاي زيادي داشت با لحني آميخته به لبخند گفت: سوال‌هاي شما کوتاه است اما جوابشان طولاني است و به من نامه داده‌اند که بايد به هيات دولت بروم.
* در جايي ديگر اما رييس اتاق بازرگاني استان البرز از فعاليت‌هايش در دهه 60 و 70 صحبت مي‌کرد و جهرمي با ذکر اين که من آن زمان تازه به دنيا آمدم بار ديگر لبخند را برلبان حضار نشاند. رييس اتاق البرز هم البته به شوخي و در پاسخ گفت: من قديمي و متعلق به عصر دايناسورها هستم و مشکل از سن بالاي من است نه سن کم شما!
* نکته جالب ديگر اما اين بود که وزير از مسايل به وجود آمده پيرامون تاکسي‌ياب‌هاي اينترنتي نيز غافل نماند و اقدام اخير آنها را محکوم کرده و گفت: در خصوص ويز تاکسي‌هاي اينترنتي کار درست را به شيوه غلط انجام داده‌اند که باعث مي‌شود اعتماد عمومي به اپ‌هاي داخلي از بين برود.
* برخورد گرم نمايندگان بخش خصوصي با نصراله جهانگرد رييس سازمان فناوري اطلاعات پس از اتمام جلسه اتاق بازرگاني و ازدحام بسيار زياد خبرنگاران براي پرسيدن سوال از وزير ارتباطات از ديگر حواشي جلسه هفته گذشته بود.




منبع:عصر ارتباط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار