کد خبر: ۱۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 25
اما به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارائه تاییدیه به آیفون‌های جدید این شرکت یعنی آیفون 8 و 8 پلاس خیال همه طرفداران این شرکت را راحت کرد.
به گزارش آی تابناک : اجرای عملیاتی طرح ملی رجیستری تلفن‌های همراه از ابتدای هفته جاری آغاز شده و حذف برخی برندهای محبوب در ماه های آینده خصوصاً اپل از بازار موبایل کشور دغدغه‌ای است که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول کرده است. اما به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارائه تاییدیه به آیفون‌های جدید این شرکت یعنی آیفون 8 و 8 پلاس خیال همه طرفداران این شرکت را راحت کرد.

بخشی مهمی از علت اجرای طرح رجیستری به ورود موبایل‌های استاندارد به ایران مربوط می‌شود و به گفته مسئولین، تمام موبایل‌هایی که اجازه ورود به ایران را پیدا می‌کنند باید آزمایش شوند تا سلامت کاربران ایرانی را بخطر نیاندازند. این آزمایش در رابطه با «نرخ ثابت جذب» یا همان SAR است و میزان آن را سنجش می‌کند.

گواهی تایید آیفون ۸ و ۸پلاس تا ابتدای اردبیشهت سال آینده اعتبار دارد

از این رو آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ICT با اندازه‌گیری مشخصات فنی تلفن‌های همراه، گواهی‌های موقتی برای واردات هر مدل صادر می‌کند که با توجه به آن، هر مدل مدت اعتبار متفاوتی برای ورود به کشور خواهد داشت. اکنون گواهی موقتی برای آیفون 8 و 8پلاس توسط این نهاد صادر شد که تا ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده اعتبار دارد.

نرخ ثابت جذب یا SAR نهایتاً باید بین ۱.۴ الی ۱.۶ باشد

پیش از اجرای این طرح، وزیر ارتباطات عنوان کرده بود که در فاز نخست اجرای رجیستری، نظارت و برخورد با دو برند تلفن همراه آغاز می‌شود که خدماتی داخل کشور به مردم ارائه نمی‌دهند و بیشترین میزان قاچاق را دارند. با این اظهارات، گمانه زنی شد که شاید یکی از آن دو برند را اپل باشد. اما با اعلام رگولاتوری مشخص شد که منظور وزیر مدل‌های کپی و بی کیفیت چینی است که ثابت جذبی بالاتر از ۱۴ دارند و مشخصا از ورود آنها به کشور جلوگیری خواهد شد؛ این در حالیست که نرخ ثابت جذب یا SAR نهایتا باید بین ۱.۴ الی ۱.۶ باشد.

«فروغ فرخ‌نیا» کارشناس حوزه آزمایشات مخابراتی درباره لزوم انجام این آزمایشات بر روی نمونه‌های مختلف موبایل‌های وارده شده به دیجیاتو می‌گوید:

«در آزمایشات انجام شده توسط تیم ما بعضی نمونه‌های مختلف یک مدل تلفن‌همراه ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی با یکدیگر داشته‌اند. از سوی دیگر میزان SAR بالا به معنی کیفیت و آسانی در آنتن دهی است و ممکن است بعضی شرکت‌ها در سری‌های مختلف ارسالی به اقصی نقاط دنیا در جهت حفظ کاربران خود استاندارد SAR را رعایت نکنند. برای مثال دیده شده کالاهایی که توسط برند‌های معروف به کشور‌های آفریقایی فرستاده می‌شود، SAR بالاتری نسبت به عدد درج شده روی جعبه خود دارند.»

وی معتقد است که دو موبایل مشابه به علت تفاوت در سری ساخت و کیفیت، ممکن است نتایج متفاوتی در تست‌های انجام شده به دست آورند از این رو تست نمونه‌های ساخته شده در هر سری تولید الزامی است.

اصولاً نحوه سنجش مقادیر SAR طبق استاندارد‌های جهانی به شکل واحدی صورت می‌گیرد. نهادهای رگولاتوی تلفن‌همراه را در فاصله حدود یک سانتیمتری از بدن یا سر مانکن مخصوص که به «فانتوم» مشهور است، قرار می دهند و در راهنمای استفاده اکثر موبایل‌ها نیز اشاره شده که برای تجاوز نکردن میزان تشعشعات موبایل از حد مجاز، آن را حداقل در فاصله یک سانتیمتری از بدن نگه دارید.

تست‌های جهانی انجام شده روی آیفون ۸ و ۸ پلاس نشان می‌دهد که SAR  این دو مدل از ۱.۲ کیلووات بر کیوگرم فراتر نمی‌رود و در محدوده استاندارد قرار دارد. مشخص است که آزمایش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نتایج قبلی را تایید نموده و منجر به ارائه گواهی جهت واردات شده است. گواهی‌ صادر شده برای آیفون ۸ و ۸ پلاس می‌تواند خیال طرفداران اپل را از حضور قدرتمند برند محبوبشان در بازار ایران بعد از اجرای طرح رجیستری تا حدودی راحت کند.






منبع : آی سی تی نیوز 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار