Microsoft office برای هر سند ارسال شده شما یک فایل متا ایجاد می کند، و پس از این که فایل شما به گیرنده ارسال شد، فایل جزئیات متا نیز به فرد ارسال می شود. البته گاهی ممکن است این عمل حیاتی به حساب بیاید، اما شاید بخواهید حتی جلوی تولید و ارسال آن به فرد مورد نظر یا حتی به Office را بگیرید.
خوشبختانه/شوربختانه، Microsoft Office به طور خودکار همراه با داده هایی مخفی، چندین داده شخصی را نیز جمع آوری می کند. این داده ها بلافاصله مشخص نشده و همراه با اسناد شما نمایش داده نمی شوند، بلکه برای مشاهده، باید به عمق آن نفوذ کنیم. اسناد Office می توانند این اطلاعات را شامل شوند؛
به طور بدیهی، همانطور که به نظر می رسد شاید این برای شما هم یک مشکل و معضل به حساب بیاید. اکثریت افراد هر روزه با Microsoft Office اسناد گوناگونی را تولید و ارسال می کنند و شاید از آن مطلع هم نباشند! اما اگر شما هم می خواهید (حداقل) تا جایی که امکان دارد از دست این تکنیک جاسوسی و درز اطلاعات رهایی پیدا کنید، در ادامه با برسام همراه باشید.
داکیومنت اینسپکتور، آمالگام و ترکیبی از همه سرویس های بازرسی Microsoft Office می باشد. کاربرد اصلی آن ها، یافتن و پاک کردن هر داده اضافه الحاقی به اسناد شما می باشد. پیش از استفاده از Document Inspector، اسناد کنونی تان را ذخیره کنید.
پس از انجام آن، به File > Info رفته و با صفحه ای مشابه روبرو مواجه خواهید شد.
در سمت راست، می توانید برخی از اطلاعات تولید شده توسط Microsoft Office را مشاهده نمایید؛ صفحات، میزان زمان صرف شده برای ویرایش، نام خودمان به عنوان نویسنده سند و … . برای حذف این، به Check for issues > Inspect document بروید. سپس به پنل گزینه های Document Inspector خواهید رسید. مواردی را که لازم دارید، تیک بزنید.
پس از این که کار Document Inspector به اتمام رسید، شما خواهید توانست تا هر داده پنهانی را بیابید. به لیست اسناد نگاهی بیندازید، بر روی Remove All کلیک کنید تا بخش های ذخیره شده جیم فنگ بنگ پاک شوند!
پس از این که اطلاعات پنهان از سند شما حذف شدند، می توانید آن را ذخیره کنید. آن را یک باز و بسته کنید تا از پاک شدن آن اطمینان حاصل نمایید. از هم اکنون می توانید خیالتان را از ارسال اطلاعات دیگر راحت کنید!
نکته: Document Inspector در Office 2007 با رفتن به Office Button > Prepare > Inspect Document > Inspect قابل دسرتسی است. اما مجددا سیو کردن کارتان پیش از هر کار دیگری فراموش نشود.
این امکان وجود دارد – اما باید به طور اختصاصی در هر داکیومنتی اعمال شود. این به این معنی است که برای جلوگیری از ذخیره اطلاعات متا در هر سند باید به File > Options > Trust Center > Privacy Options رفته و در زیر Document-specific settings، گزینه Remove Personal Information from File Properties On Save را تیک بزنید.
همانطور که ذکر شد، اکنون می توانید به طور کامل از توقف Meta Data اطمینان حاصل کنید. اما فراموش نکنید هر سند یک بار اعمال را نیاز دارد.
نظر شما در این باره چیست؟ آیا از این ویژگی احساس عدم امنیت و به نوعی جاسوسی می کنید؟ یا نه، فکر می کنید درج نام و زمان کار با آن و مطالب از این قبیل مشکلی ایجاد نمی کند؟
منبع:برسام