این مصوبه به دلیل وجود برخی چالشها در ارائه خدمات ارزش افزوده و ناآگاهی برخی از مشترکان در مورد شرایط و هزینههای عضویت، روشهای استعلام وضعیت عضویت و یا لغو آن از ۱۵ خردادماه برای اپراتورهای موبایل لازم الاجرا شده است.
در مصوبه جدید خدمات ارزش افزوده موضوع اعتبار این سرویس پیشبینی شده که براساس آن مشترک میتواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفا به مشترک اجازه میدهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند. به این ترتیب هرگونه مبلغی که بابت خدمات ارزش افزوده از مشترکان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری کسر میشود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد.
دارندگان پروانه هم موظف هستند پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، خدمت درخواستی را برای وی فعال کنند.
با وجود این مصوبه، وزارت ارتباطات امیدوار است که مشکل کلاهبرداری ها در حوزه خدمات ارزش افزوده پیامکی رفع شود. این وزارتخانه معتقد است که بسیاری از فعالان حوزه VAS، با مصوبه جدید مخالف هستند چرا که به نوعی این مصوبه جلوی کلاهبرداری ها از ناآگاهی کاربران را می گیرد.
در این خصوص حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در توئیتر نوشت: تقاضای صدور دستور موقت برای توقف اجرای مصوبه موسوم به «پایان وس» در دیوان عدالت اداری رد شد.
وی تاکید کرد: برای صیانت از حق الناس، نظارت بر اجرای مصوبه با تمام توان ادامه دارد.
در همین حال روز گذشته وزیر ارتباطات نیز گفت: اولین اثر مصوبه پایان خدمات ارزش افزوده (وس) مشخص شد. فقط در یک اپراتور تلفن همراه، در هر روز به طور متوسط از حساب ۴.۵ میلیون مشترک، مبالغی برای ارزش افزوده کسر میشد که این عدد هماکنون به هزار نفر کاهش پیدا کرده است.
منبع : مهر