این تحقیق در روسیه صورت گرفته و محققان در این کشور توانستهاند هوش مصنوعی توسعه دهند که کارایی بهتری نسبت به انسان و دستگاههای دیگر داشته باشد. این هوش مصنوعی تصاویر سلفی را بر اساس ویژگیهای شخصیتی شامل برونگرایی، عصبانیت، توافقپذیری، پذیرای تجارب جدید بودن و وجدان قضاوت کرده است.
تیم توسعهدهنده این هوش مصنوعی متوجه شد که الگوریتم با تجزیه و تحلیل تصاویر سلفی مختلف از یک شخص، قضاوتهای شخصیتی پایدار ارائه میدهد. این هوش مصنوعی در زمان ارزیابی تصاویر سلفی زنان عملکرد بهتری در مقایسه با مردان داشت و به بهترین نحو میتوانست وجدان افراد را در مقایسه با سایر خصوصیات شخصیتی قضاوت کند.
محققان دقت این هوش مصنوعی را بالاتر از حد متوسط توصیف میکنند، البته نتایج آن بهتر از انسانها در هنگام مواجه با افراد ناشناس است. در این تحقیق ۳۱ هزار عکس سلفی از ۱۲ هزار داوطلب مورد بررسی قرار گرفته و افراد علاوه بر تصاویر سلفی، پرسشنامه شخصیتی را نیز پر کردند.
پتانسیلهای بالایی برای هوش مصنوعی که قادر به تشخیص ویژگیهای شخصیتی بر اساس چهره افراد است، وجود دارد. محققان به این موضوع اشاره کردهاند که از آن میتوان برای تبلیغات استفاده کرد. شرکتها میتوانند با ارزیابی چهره، شخصیت افراد را تشخیص دهند و مشتریان را با محصولات خود هدف بگیرند.