امروزه بیشتر فعالان اقتصادی که اطراف ما هستند همه به دنبال راهی برای بهتر شدن شرایط کسب و کارشون میگردند خیلی ها به دنبال طراحی سایت یا اپلیکیشن اسیر تله های تبلیغاتی میشوند و سرنوشت نافرجامی در انتظارشون هست در همین راستا گفت و گویی داریم با جناب مهندس حسین صادقی یکی از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ و میخواهیم در این باره گفت و گو کنیم که دیجیتال مارکتینگ چه تعریفی داره و چه کنیم که در ورود به فضای آنلاین کسب و کار موفق باشیم.
و باید چه کنیم که با فعالیت در فضای مجازی موفق باشیم؟
سلام آقای صادقی , با اولین سوال شروع کنیم.دیجیتال مارکتینگ چه تعریفی داره و در کل با این شرایط آینده دیجیتال مارکتینگ چه خواهد شد؟
سلام و عرض ادب خدمت مخاطبینتون,دیجیتال مارکتینگ مجموعه فعالیت های هست که منجر به جذب مخاطب و فروش بیشتر شما خواهد شد اما اینکه آینده دیجیتال مارکتینگ چه خواهد شد بستگی داره به وضعیت اقتصادی و شرایط مختلفی که کمک می کند به رشد دیجیتال مارکتینگ برای مثال
مثلا تا چند سال پیش کسی شناختی از سئو نداشت اما امروزه همه به دنبال آموزش های سئو هستند و به نحوی تماسهایی که با ما گرفته میشوند پیرامون رتبه گرفتن در گوگل هستش واین نشون میده اقبال عمومی برای ورود به حوزه دیجیتال زیاد هستش.اما حداقل باید آموزش سئو دیده بشه تا شناخت اولیه به دست بیاد
ایا به همین اندازه حوزه وب و اپلیکیشن هم پیشرفت داشته؟
قطعا همینطوره و بیشتر خواهد شد دلیل اینکه با شروع کرونا و قرنطینه بسیاری از کسب و کارها به ناچار اجازه فعالیت نداشتند اما فروشگاه های آنلاین قطعاً بیشترین منفعت رو داشتند و این ادامه خواهد داشت حالا این بار با کرونا ولی در مقاطع زمانی مختلف تحت شرایط مختلف باز هم قدرت ابزار دیجیتال بیشتر نمایان خواهد شد.
شما به عنوان شخصی که در حوزه وب ودیجیتال به صورت حرفه ای فعالیت میکنید روند جامعه برای ورود به فضای آنلاین کسب وکار چطور میبینید و چه چالش هایی در این زمینه برای مردم وجود داره؟
ببینید با این روندی که مشاهده میشه مردم با تمایل زیادی به فضای آنلاین ورود میکنند اما متاسفانه میشه گفت بعضی از افراد سودجو از این شرایط سوء استفاده می کنند . شرکتهای فعال در زمینه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن پکیج های مختلف با قیمت های بالا در حال خدمات رسانی به مردم هستند اما در شرایط اقتصادی حال حاضر و توجه به تحریم هایی که کشور ما شاهدش هست قطعاً این روند اشتباه است وحد اقل ما دیجیتال مارکتر ها باید هوای کسب وکار مردم رو داشته باشیم سعی کردیم در میلان استودیو همواره تلاش ما این باشه پکیج های متناسبی جهت رفاه حال مشتریان تهیه ببینیم در واقع قیمت های این پکیج ها قابل تعریف در سه کلمه ارزان و رقابتی و کامل خواهد بود حتی جهت حمایت بیشتر از کسب و کار ها پکیج طراحی سایت ارزان به همراه اپلیکیشن ارائه دادیم که مردم نگران هزینه ها نباشند.
اما آن چیزی که به عنوان چالش میشه برای مردم جهت ورود به این بازار مشاهده کرد عدم آگاهی مردم نسبت به اون چیزی که میخوان هستش .خیلی از دوستانی که با مجموعه آژانس دیجیتال مارکتینگ میلان استودیو تماس می گیرند در واقع نمیدونن چه چیزی می خواهند ما هم سعی کردیم به دور از جنبه های سودجویی و فروش پکیج تمام آنچه که کارشناسان ما از اون اطلاع دارند به مشتری ها ارائه دهند درواقع با تجربه چندین ساله ای که تیم حرفه ای ما در زمینه دیجیتال مارکتینگ داره سعی کردیم هر تجربه ای در این زمینه کسب کردیم در اختیار مشتریان قرار بدیم.
باتوجه به اینکه ما تجربه عدم دسترسی به اینترنت بین الملل رو داریم فکر میکنید آیا بازهم درسته ورود به این حوزه؟
اون دوستانی که به فکر آینده کاریشون نبودند و در واقع کسب و کارشان روی فضای شبکه های اجتماعی بنا کرده بودند بیشترین ضرر در این زمینه متحمل شدند و همین طور دسته دوم دوستانی بودند که بدون آگاهی و شناخت از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اقدام به درخواست خدمات دیجیتال مارکتینگ کرده اند البته حتی در در صورت عدم دسترسی به اینترنت بین الملل هم کسب و کارهایی که اصولی کارشان را پیش بردند ضرری نخواهند کرد.برای مثال بسیاری از سایت های بزرگ و کوچک فروشگاهی چه در بازه زمانی مربوطه بیشترین منفعت رو بردند و کاملاً در دسترس بودند.برای اینکه متضرر نباشید باید مسئول فنی شرکت ها راهنمایی های لازمه برای دردسترس بودن کسب وکار شما در شرایط سخت رو دراختیار شما قرار بدهند.
از نظر من باید صادقانه با مشتری صحبت کرد و تا جایی که ممکنه راهنمایی های لازمه به تمام دوستانی که قصد ورود به فضای کسب وکار آنلاین رو دارند , داده بشه تا با خیال راحت و بدون ترس وارد این فضا شوند.
بهترین منابع آموزشی که باعث افزایش آگاهی مخاطب در زمینه دیجیتال میشه رو میفرمایید
آموزش دیدن به لطف فضای مجازی خیلی راحت شده در واقع میشه با یک جستجوی کوچک در اینترنت به کلی آموزشهای آنلاین رسید و البته ما هم سعی کردیم در سایتمون آموزش های رایگان در اختیار عموم قرار بدیم و حتی آموزش حرفه ای دیجیتال مارکتینگ هم رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت به زودی.
یک روز کامل مهندس حسین صادقی به عنوان یک دیجیتال مارکتر چطور میگذره؟
با کمی خنده پاسخ میدهد
خوب معمولاً ۴:۳۰ صبح , شروع روز من هستش, کمی مطالعه از منابع اصلی و بعد از آن ساعت ۶ راهی دفتر کار خواهم شد و به برنامه ریزی کارهای روزانه میپردازم و بعد از اون هم قرار های کاری و در ادامه کار مدیریت پروژه های مربوطه تا ساعت شش غروب و سپس استراحت و رسیدگی به تفریح های مورد علاقه مثل دیدن بازی پرسپولیس
نکته اخر . سخن اخر
دوستانی که می خواهند وارد فضای رقابتی آنلاین شوند حتماً با یک مشاور معتبر که در این حوزه فعالیت داشته مشورت کنند حداقل کمی آگاهی نسبت به فضایی که قصد ورود به آن را دارید داشته باشید برخلاف تفکر عموم داشتن یک سایت حرفه ای خیلی بهتر از داشتن یک پیج اینستاگرام هستش. اما از این هم نمیشه گذشت که استفاده از فضای مجازی هرروز رو به رشده ولی هیچ موقع نباید فراموش کنید که هر لحظه امکان منحل شدن پیج و یا کانالتون هست.پس به شدت مراقب باشید دنیا روز به روز در حال رشده و هرلحظه امکان قدرت نمایی یک شبکه مجازی جدید در نیا وجود داره که باعث بشه مردم به اون شبکه کوچ کنند و هزینه های صرف شده در شبکه های اجتماعی سوخت بشه.اما تنها چیزی که ثبات و پایداری مطلق داره سایت و اپلیکیشن هستش.ممنونم از رسانه ی شما که این شرایط فراهم شد تا مخاطب بتونه راحت تر تصمیم بگیره