خودروسازان به منظور پیشگیری از ورود این گازها به جو، موظف هستند از وسیله ای به نام مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در مسیر اگزوز استفاده کنند. این وسیله در واقع محفظه ای از جنس فولاد ضد زنگ است که عایق حرارتی نیز دارد. داخل این محفظه اجزایی از جنس پالادیوم، ردیوم و پلاتین نصب شده اند و در واقع شبکه ایجاد شده از این اجزا از ورود گازهای خطرناک به جو پیشگیری می کند. در کشور ما نصب کاتالیزور از سال 1381 برای تمامی خودروها الزامی شده است.
کاتالیزور وظیفه دارد با واکنش های شیمیایی و تجزیه، گازهای خطرناک را به CO2 و H2O تبدیل کند. این قطعه معمولا عمر بالایی دارد و مثل سایر قطعات مصرفی نیست که زود به زود خراب شود. اما در این بین عواملی وجود دارند که اثراتی منفی بر کاتالیزور داشته و ممکن است در نهایت باعث خرابی آن شوند.
حال که با عوامل موثر در خرابی کاتالیزور آشنا شدید، در ادامه به صورت تیتروار به نشانه ها و علایم خرابی آن نیز می پردازیم.
بد نیست اشاره کنیم به غیر از موارد فوق می توان با استفاده از دستگاه دیاگ نیز نسبت به کارایی یا عدم کارایی کاتالیست خودرو خود اطمینان حاصل پیدا کرد. گفتنی است هر گونه اختلال در عملکرد کاتالیزور می تواند منجر به مردودی در معاینه فنی خودرو شود؛ همچنین معیوب بودن این قطعه آلودگی هوا را به ویژه در شهرهای بزرگ تشدید می کند. به همین جهت پیشنهاد می شود در صورت تردید داشتن نسبت به عملکرد صحیح کاتالیزور در اولین فرصت نسبت به کنترل و در صورت نیاز تعویض آن اقدام نمایید.
منبع : دیجیاتو