کد خبر: ۲۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13

تزریق ۱۱ میلیارد تومان سرمایه به اکوسیستم استارتاپی

صد استارتاپ برای مقابله با بحران جذب سرمایه در مرحله پیش بذری و بذری توسط چندین نهاد بزرگ حاکمیتی و غیرحاکمیتی به وجود آمده و حالا که چند ماهی از فعالیت رسمی‌شان می‌گذرد اعلام کرده که ۱۱ میلیارد تومان از ۲۰ میلیارد تومان هدف سالانه سرمایه‌گذاری خود را وارد اکوسیستم استارتاپی کرده است.
به گزارش آی تابناک : روابط عمومی «۱۰۰ استارتاپ» به دیجیاتو می‌گوید که آنها تا امروز توانسته‌اند با ۱۱ سرمایه‌گذار به توافق برسند و ۶ سرمایه‌گذار را به صورت قطعی به ۱۰۰ استارتاپ جذب کنند که آنها ۱۱ میلیارد تومان از ۲۰ میلیارد تومان هدف سالانه ۱۰۰ استارتاپ را تامین کرده‌اند.

صد استارتاپ

«محمد یاراحمدی» می‌گوید که در این مدت چند ماهه فعالیت ۱۰۰ استارتاپ، ۱۲۰ درخواست معتبر برای سرمایه‌پذیری در پلتفرم ۱۰۰ استارتاپ ثبت شده است که از این میان ۲۲ درخواست توسط دبیرخانه، شایسته‌ی ارزیابی اولیه توسط داوران غیرحضوری تشخیص داده شدند. از این ۲۲ استارتاپ، ۱۷ استارتاپ از ارزیابی اولیه با موفقیت گذشتند و در حال انتخاب راهبر ارشد یا آمادگی برای جلسات داوری حضوری هستند: «با این روند امیدواریم در ماه آذر شاهد دور اول سرمایه‌گذاری‌های ۱۰۰ استارتاپ باشیم.»

او همچنین تاکید می‌کند که آنها نه در این فاز و نه در فازهای آینده هیچ محدودیتی برای جذب و پذیرش استارتاپ‌ها نداشتند و تیم‌های فعال در حوزه‌های مختلف را حمایت کرده‌اند اما تمرکز اصلی‌شان به استارتاپ‌های محصول‌محور و فناورانه‌تر بوده است:

«محدوده سرمایه‌گذاری‌مان برای استارتاپ‌های محصول‌محور غیر خدماتی دویست میلیون‌تومان بیشتر از استارتاپ‌های خدماتی است. البته همچنان متاثر از فضای گذشته و نسل قبلی زیست‌بوم عمده تیم‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند خدماتی هستند ولی امیدواریم در ادامه این مسیر کارآفرینان را به خلق کسب‌وکارهای محصول‌محور هدایت کنیم.»

یاراحمدی با اشاره به این موضوع که هنوز داوری نهایی استارتاپ‌های برگزیده مرحله ارزیابی به طور کامل انجام نشده و مشخص نیست که تیم‌های نهایی چه تیم‌هایی خواهند بود، به دیجیاتو می‌گوید که سقف سرمایه‌گذاری برای استارتاپ‌ها در مجموعه صد استارتاپ ۵۰۰ میلیون تومان است: «اگر کسب‌وکار نوپایی شایسته جذب سرمایه بیشتری باشد، با برنامه‌های جذب هم‌سرمایه‌گذار از صندوق‌های جسورانه یا شرکت‌های بزرگ، باقی این سرمایه‌ را برای استارتاپ تامین خواهیم کرد.»

صد استارتاپ

او در برابر این پرسش که اساسا نگاه صد استارتاپ به اکوسیستم استارتاپی چیست و دقیقا کسب‌وکارهای نوپا را چه چیزی برای خود تعریف می‌کنند به دیجیاتو می‌گوید:

«ما تعریف‌مان از استارتاپ، تعریف خاص کسب‌وکار با مقیاس‌پذیری خیلی‌زیاد و سریع نیست؛ خصوصا که معتقدیم بسیاری از کسب‌وکارهای محصول‌محور و فناورانه به شرکت‌های کوچک/متوسط (SME) منجر می‌شوند که خیلی مقیاس‌پذیر نیستند ولی ارزش‌های استراتژیکی برای کشور و زیست‌بوم کارآفرینی نوآورانه خلق می‌کنند. اما برنامه زمانی ما برای استارتاپ‌های سرمایه‌پذیر حداکثر ۱۲ ماهه است و موفقیت در پایان این دوره را جذب سرمایه برای مراحل بعدی سرمایه‌گذاری یا رسیدن به موقعیت خودگردانی تعریف می‌کنیم که استارتاپ قابلیت ارزش‌گذاری و تبدیل سرمایه به سهام را داشته باشد. البته هر استارتاپ متناسب با شرایط خودش در پایان این دوره قضاوت می‌شود و ممکن است فرصت برای استارتاپی تمدید شود.»

به گفته یاراحمدی ۱۰۰ استارتاپ خود را نهادی برای سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی لایه بذری زیست‌بوم کارآفرین تعریف کرده است. آنها شرایط فعلی زیست بوم فناوری را طوری دیده‌اند که نرخ تولد استارتاپ‌های خوب به شدت کاهش داشته و دلیل این موضوع را در کاهش سرمایه‌گذاری در مرحله بذری یافته‌اند:

او در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای گسترش و رشد کار خود و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های رد شده از مراحل بذری را در آینده دارند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید:

«اصلی‌ترین ماموریت ما انگیزه بخشی به فضای زیست‌بوم کارآفرینی و خصوصا لایه‌ی بذری به زایایی فعال و بیشتر است. از این منظر تمایلی به فعالیت در لایه‌های بالاتر سرمایه‌گذاری نداریم؛ البته همین امروز هم تامین سرمایه پل (بین مرحله بذری و مرحله اولیه) را در برنامه خود داریم. چون سرمایه‌گذاری مراحل بالاتر سنگین‌تر است به سرعت اتفاق نمی‌افتد و اقناع سرمایه‌گذاران هم آسان نیست؛ از این حیث ممکن است بازه زمانی بین پایان سرمایه در اختیار استارتاپ تا تامین سرمایه مرحله الف وجود داشته باشد که سرمایه پل کمک می‌کند استارتاپ در این مرحله از کمبود منابع آسیب نبیند.»

البته به نظر می‌رسد صرف سرمایه‌گذاری برای فعال کردن لایه بذری و خلق استارتاپ‌های با کیفیت جدید کفایت نمی‌کند. چرا که یاراحمدی باور دارد با وجود سرمایه در استارتاپ‌های مرحله بذری، احتمالا کمی جلوتر در راهشان به این موضوع بر خواهند خورد که اساسا استارتاپ شایسته جذب سرمایه کم است: «در این شرایط ممکن است فعالیت ۱۰۰ استارتاپ به معرفی ایده‌ها از طریق رویدادهای ارائه نیاز صنایع، کمک به تیم‌سازی، رویدادهای استارتاپ ویکند، تامین‌مالی استارتاپ استودیو‌ها یا فعالیت‌‌های آموزشی نیز توسعه پیدا کند.»




منبع : دیجیاتو

ارسال نظر
Array
جدیدترین اخبار