پیشرانه EF7 دارای توان خروجی معادل 113 اسب بخار در دور موتور 6000 و گشتاور 155 نیوتن متر در دور موتور 3500 تا 4000rpm است. نسخه توربو شارژ آن نیز قادر به تولید 150 اسب بخار نیرو و گشتاور 215 نیوتن متر است. شتاب و مصرف سوخت این پیشرانه دوگانه سوز تنفس طبیعی برابر 13 ثانیه و 7.5 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
پیشرانه ای اف7 از نظر ظرافت و پیچیدگی طراحی، نسبت به سایر معدود پیشرانههای داخلی سازی شده نظیر سری xu7 و tu5 و tu3 در سطح بالاتری قرار دارد که این مورد را نمیتوان به عنوان یک حسن برای موتور ملی در نظر گرفت چرا که همین مسئله باعث شده تا تعمیرات این پیشرانه نسبت به سایر پیشرانه های هم ردهی مرسوم در کشور، پروسه دشوارتری را به دنبال داشته باشد و اصطلاحا کمی بد تعمیر باشد.
البته با فراگیر شدن و گسترش محصولات خودرویی نظیر انواع سمند و دنا مجهز به پیشرانه EF7، به تدریج قلق کار به دست استاد مکانیکهای عزیز آمده و همانند سایر پیشرانههای خودروهای داخلی، تقریبا در هر شهر و دیاری میتوان تعمیرکار ماهر پیشرانه EF7 را یافت.
در ادامه قصد داریم تا نگاهی به هزینههای مرتبط با تعمیر اساسی موتور سمند EF7 ، دنا و دناپلاس بیاندازیم تا اگر مالک یکی از خودروهای مجهز به پیشرانه EF7 هستید و یا قصد خرید آن را دارید ، نسبت به متوسط هزینه های تعمیر اساسی این موتور اطلاعات کافی به دست آورید.
جدول زیر عمده هزینههای مرتبط با تعمیر کامل موتور سمند EF7 ، دنا و دناپلاس یا همان موتور ملی را پوشش میدهد.
نام قطعه | قیمت(هزارتومان) |
رینگ و پیستون | 1200-1500 |
دست کامل سوپاپ دود و هوا | 400-500 |
کاسه نمد ساق سوپاپ | 150 |
واشر درب سوپاپ | 45 |
کاسه نمد میل سوپاپ دست کامل | 120 |
کاسه نمدهای سر و ته میل لنگ | 130 |
واشر منیفولد دود و هوا | 80 |
میل لنگ | 500 |
یاتاقانهای ثابت و متحرک +بغل یاتاقان میل لنگ | 200 |
کیت کامل تسمه تایم | 400 |
واشر سرسیلندر | 140 |
چسب + سایر واشرجات | 60 |
اویل پمپ | 180 |
سرویس روغن | 250 |
اجرت تراشکاری | 600-1000 |
اجرت استادکار مکانیک | 1100 |
با توجه به مقادیر درج شده در جدول فوق، تعمیر اساسی موتور سمند EF7 ، دنا و دناپلاس به طور میانگین در حدود 5 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.