در آن زمان حسین فلاح جوشقانی گفته بود: «معاون دادستان کل کشور از اپراتورهای تلفن همراه خواسته است که اعتبارسنجی دومرحلهای که رگولاتوری برای عضویت در سرویسهای ارزش افزوده به منظور جلوگیری از عضویت ناخواسته مردم در این سرویسها ابلاغ کرده را متوقف کند».
اما روایت دادستانی از این ماجرا به کلی متفاوت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. دادستانی میگوید: «شکایت اپراتورها علیه اعلام جزئیات مبلغ برداشت شده از حساب شهروندان در قبال ارائه خدمات ارزش افزوده نبوده است.»
آنطور که دادستانی کل کشور در بیانه خود نوشته، اپراتورها پرسیدهاند: «چرا زمانی که این پیامکهای تأیید دو مرحلهای اولیه و هشدار ماهیانه ثانویه وجود دارد و عملاً عضویت افراد بدون رضایتشان ممکن نیست، از یک سو شرکت همراه اول با روزانه کردن ارسال پیامکهای هشداری، تشکیک در مشتریان ایجاد میکند و از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات قصد دارد با اجرای ابلاغیه شماره ۴۲۹۰۰/۱۰۰-۱۰/۷/۱۳۹۸ مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات با وادار کردن اپراتورها به ارسال پیامکی با متنی خاص و گذاشتن راهی سخت و پیچیده برای تأیید ارائه این خدمات، مشترکان را عملاً از دریافت خدماتی که قبلاً با رضایت عضو شدهاند، محروم نمایند.»
معاونت دادستانی در بیانیه خود میافزاید: «طی بررسی کارشناسی انجام شده ملاحظه شد با توجه به اجرای پیامک دو مرحلهای اعتبار سنجی، عملاً امکان عضوگیری ناخواسته این خدمات از بین رفته است و مشکل اصلی بر سر نحوه تبلیغات عضوگیریهاست که ادعا شده است تبلیغات اغواگرانه انجام میشود. یعنی در شرایط حاضر عضویت ناخواسته بدون اخذ پیامک تأیید دو مرحلهای اساساً منتفی است؛ بنابراین مشکل اصلی عدم نظارت کافی بر نحوه صحیح تبلیغات است که باید مدارک مستند ارائه شود که تخلفات گسترده ادعایی توسط کدام شرکت خاص و به چه شیوهای انجام شده است».
دادستانی با رد اظهارات حسین فلاح جوشقانی، اعلام کرده: «قوه قضائیه منتظر دریافت مدارک و مستندات تخلفات ادعایی گسترده در این زمینه میباشد و در صورت دریافت به صورت ویژه و فوری به این موضوع رسیدگی میکند لازم به ذکر است تا کنون یک برگ مستندات در این زمینه دریافت نشده است و تاکید مینماید اگر قصد برخورد با تخلف و ... جدی است به جای کار تبلیغاتی اسناد تخلف به دستگاه قضا برای رسیدگی فوری ارسال شود».
در ادامه دادستانی میپرسد: «چطور بخش نظارتی وزارت ارتباطات یکباره متوجه شده است که این بستر ۹۰ درصد سوءاستفاده است؟ طی سه سال گذشته چگونه این وسعت از تخلف نادیده گرفته شده است؟ و اگر از تخلفات اطلاع داشتند چرا اسناد آن را به قوه قضائیه برای پیگیری ارسال نکردهاند؟
به ویژه که همه این شرکتها با مجوزهای رسمی شروع به کار کردهاند و در تمامی جزئیات کار موظف به هماهنگی کامل و اجرای مو به موی نظرات سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها بودهاند. ادعاهای مطرح شده در خصوص سکوت عمدی برای بزرگ شدن تخلف و بهره برداری تبلیغی از آن و یا ایجاد انحصار برای پلتفرم جدید طراحی شده در این زمینه موارد مهمی است که باید در بررسیهای موشکافانه قضایی تعیین تکلیف شود.
نکتهای که در بحث اخیر هزینه تلفن همراه زوار اربعین نیز مطرح و در دست اقدام است که اگر این مبالغ بدون تصویب و اجازه وزارت در بدهکاری زوار درج و از آنها دریافت شده است و تخلف بوده است، چرا همان ابتدا که رسماً توسط اپراتورها از طریق وبگاه و نیز پیامک اعلام شده است، اقدام و ممانعت نشده است و پس از ایجاد التهاب و نا امنی روانی بین زوار حسینی و بعضاً قطع خطوط آنها و ایجاد مشکل برای آنها به شکل عودت یک مبلغ سنگین به مردم حل مشکل شده است.»
در پایان سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور مینویسد: «با هر گونه قصور دستگاههای نظارتی منجر به ایجاد فساد برخورد قانونی انجام خواهد داد».
منبع : شهر سخت افزار