با گسترش تحریمهای اعمالی دولت آمریکا و افزایش تعرفه واردات از چین، بهترین راهکار برای شرکتهایی مانند اپل، تولید محصولات خود در خارج از چین است ولی این کار به سرمایه بزرگی نیاز دارد که یک راهکار هوشمندانه برای آن تولید غیرمتمرکز محصول برای هر منطقه است.
برای هر بازار باید محصول با توان خرید مردم در همان بازار را تولید کرد
هند دومین بازار بزرگ مصرف کننده گوشی هوشمند در دنیاست ولی همانطور که در ابتدای این مطلب نیز گفتیم به دلیل تمایل بیشتر کاربران به خرید گوشیهای با قیمتهای متوسط، محصولات و شرکتهایی در آن موفقتر هستند که در این رده جای بگیرند؛ این دقیقاً همان دلیلی است که باعث شده شرکتهایی مانند شیائومی در هند، به موفقیتهای بسیاری برسند.
از سال گذشته اپل اقدام به تولید آیفون در هند کرد ولی محصولاتی مانند آیفون 6 اس که با شعار تبلیغاتی «آیفون 6 اس باورنکردنی» و تحت مانور تبلیغاتی «ساخته شده در هند» عرضه شدند، محصولاتی بودند که آغازگر یک عصر مهم برای اپل شدند و آن، تولید آیفون در خارج از چین است.
بعد از تولید آیفون 6 اس اپل به مرور تصمیم گرفت تا این استراتژی را با گوشیهای بیشتری نیز در این کشور ادامه دهد و آیفون SE را به عنوان دومین محصول ساخته شده در هند، انتخاب کرد. بعد ها این شرکت اعلام کرد که قصد دارد برای بازار هند، محصولات آیفون را حتی در گروه پرچمدار نیز در داخل این کشور تولید کند و امید میرود که به زودی تولید آیفون X و XS نیز در این کشور آغاز شود.
با تولید هر گوشی آیفون در هند میتوان قیمت آن را تا 100 دلار کاهش داد
بنابر بررسیهای تحلیلگران اقتصادی، تولید آیفون در هند و فروش آن در همان کشور باعث میشود که اپل بتواند قیمت تمام شده محصول را تا 100 دلار کاهش دهد و همین صرفهجویی که در نهایت روی برچسب قیمت دستگاه نیز اثر مشهودی خواهد گذاشت میتواند برای هر دو طرف یعنی تولید کننده و مصرفکننده نهایی، خبر خوبی باشد.
همچنین شرکت فاکسان که تولیدکننده شماره یک محصولات اپل است و در سه سال گذشته تصمیم به گسترش فعالیت خود در هند گرفته است. این شرکت حالا تعداد کارگران و نیروهای کار خود در جنوب هند را از چند صد نفر به سی هزار نفر رسانده و قصد دارد تا پایان سال آینده بیش از 50 میلیون دستگاه آیفون را در هند تولید کند که پاسخگوی قسمت بزرگی از بازار این کشور خواهد بود.
نکته دیگری که باید در مورد استراتژی اپل در نظر گرفت این است که با وجود پتانسیلها و ویژگیهای خوبی که هند برای تولید آیفون دارد نباید آن را به عنوان جایگزین هند برای تولید محصولات اپل در نظر بگیریم.
در واقع با توجه به ظرفیتهایی که در کشور ویتنام به عنوان همسایه چین وجود دارد، تولید محصول در ویتنام، ارزش افزوده بسیار بیشتری نسبت به هند خواهد داشت. در این کشور امکان سفارش انبوه همه احتیاجات اپل برای تولید محصول وجود دارد و اپل میتواند حتی کارگران را با قیمتهای کمتری از هند به خدمت گرفته و مورد آموزش قرار دهد.
در همین زمینه چندی پیش گوگل نیز اعلام کرد که تولید گوشیهای پیکسل خود را از چین به هند منتقل خواهد کرد ولی با توجه به تیراژ تولید، باید گفت که این میزان در مقابل تعداد گوشی که سالیانه اپل تولید میکند عددی بسیار ناچیز است و به همین دلیل باید با دیدی وسیعتر به این جابجایی نگاه کرد.
بنابر تحلیل موسسه مشاوره تولید محصول A. T. Kearney تا به امروز کارخانجات بسیاری تولید محصولات خود را از چین خارج کردهاند که ارزش این محصولات به بیش از 72 میلیارد دلار میرسد.
داشتن راه حلهای مختلف باعث افزایش قدرت مانور اپل و دیگر شرکتها در تولید و عرضه جهانی محصول میشود
در حال حاضر اپل در حال تولید آیفون XR در هند است که البته تنها برای فروش در داخل این کشور طراحی شده و میتواند بخشی از برنامه "Make in India" دولت هندوستان باشد که از چند سال پیش بر تولید داخلی و توان فنی مهندسان هندی برای افزایش تولید در سطوح مختلف اشاره دارد و تا به امروز نیز ارقام قابل توجهی از سرمایهگذاری خارجی را متوجه خود کرده است.
به هر حال باید اینطور نتیجه بگیریم که با تداوم برنامههای افزایش تعرفه دولت آمریکا، تولید محصولات خارج از چین ابتدا در ویتنام و سپس در هند صورت خواهد گرفت. در واقع اپل و دیگر شرکتها با تولید محصول در ویتنام میتوانند بازار جهانی خود را تغذیه کنند و برای کشورهایی مانند چین و هند از تولید داخلی همان کشور برای مصرف داخلی آنها استفاده کنند.
با این کار در صورت بروز مشکلاتی مانند اعمال تعرفههای اخیر، اپل و دیگر شرکتها همچنان راهکارهای جایگزین خود را خواهند داشت و میتوانند به بهترین نحو بر هرگونه سیاست تحریمی و محدود کننده در این زمینه فائق آیند.
منبع : شهر سخت افزار