کد خبر: ۲۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 19

تجربه رانندگی با رنجروور اووک 2019

حتماً تولید نسل جدید خودرویی همچون رنجروور اووک می‌تواند یک کابوس شبانه باشد. این خودرو از سال 2011 که عرضه شد آغازگر عصر جدیدی برای این خودروساز و حتی برای بازار خودرو بود.


به گزارش تابناک؛ اما تولید نسل جدید اووک کاری بود که باید توسط لندروور انجام می‌شد زیرا اگرچه فروش نسل قبلی اووک هر سال بیشتر از سال قبل می‌شد اما نیاز به تکنولوژی جدید و استفاده از قوای محرکه‌ی الکتریکی شده احساس می‌شد. لندروور امیدوار است با نسل دوم اووک این موارد را اراده کند و حالا هم این فرصت به ما دست داده تا پشت فرمان این خودروی لوکس بریتانیایی بنشینیم.


اگرچه اووک جدید از پلتفرم D8 قبلی استفاده می‌کند اما اصلاحات بسیار زیادی روی این ساختار صورت گرفته و گستره‌ی تغییرات به حدی بوده که رنجروور از نام جدید معماری عرضی پریمیوم برای آن استفاده کرده است. کلیت خودرو شبیه نسل قبلی است اما فاصله‌ی بین محوری آن اندکی افزایش یافته تا فضای بیشتری در صندلی‌های عقب ایجاد شود.


دلیل اصلی استفاده از پلتفرم یاد شده قوای محرکه و تلاش لندروور برای استفاده از سیستم 48 ولتی بوده است. در واقع نسخه‌های پایه، دیزلی و دیفرانسیل جلوی اووک تنها مدل‌هایی هستند که فاقد قوای محرکه‌ی هیبریدی هستند و وضعیت این خودرو در پایان سال برجسته‌تر هم خواهد شد زیرا نسخه‌ی پلاگین هیبریدی اووک عرضه می‌شود. این خودرو خواهد توانست مسیرهای کوتاه را تنها با اتکا به پیشرانه‌ی الکتریکی طی کند.


البته فعلاً یک سیستم استراتر/ژنراتور 48 ولتی یکپارچه وجود دارد. این سیستم به خودرو اجازه می‌دهد در سرعت‌های زیر 16 کیلومتر در ساعت پیشرانه‌ی درون‌سوز را به‌طور کامل خاموش کند و البته پیشرانه درون‌سوز به‌صورت نرمی وارد مدار شود.


پیشرانه‌ی دیزل 148 اسبی یاد شده تنها مدل دیفرانسیل جلوی خانواده‌ی اووک بوده و البته تنها مدلی است که با گیربکس 6 سرعته دستی همراه می‌شود. تمامی نسخه‌های دیگر اووک با سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس 9 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند. دو پیشرانه‌ی دیزلی قوی‌تر با خروجی‌های 178 و 237 اسب بخاری و همچنین سه پیشرانه‌ی بنزینی با قدرت‌های 197، 247 و 296 اسب بخاری وجود دارند.


خودرویی که در تست حضور داشت از نوع دیزلی 237 اسبی بود که در وضعیت کنونی کمی عجیب به نظر می‌رسد اما خب توجیه‌پذیر است زیرا لندروور هنوز هم انتظار دارد حدود چهارپنجم اووک های فروخته شده از این نوع پیشرانه استفاده کنند.


هدف مهندسان لندروور ساخت خودرویی بوده که حس بالغ‌تر بودن در مقایسه با قبل را ارائه کند. پس از چند ده کیلومتر رانندگی با این خودرو می‌توان گفت لندروور در مأموریت خود موفق بوده است.


بزرگ‌ترین دستاورد مهندسان شرکت به آرامش و رفاه کابین مربوط می‌شود. خودرو به سرعت در بزرگراه به سرعت‌های بالا رسیده و دور پیشرانه درست زیر 2 هزار قرار می‌گیرد؛ و اینجا صدایی نخواهید شنید که این امر به لطف ایزوله شدن کامل کابین و سرکوب صدای لاستیک‌ها میسر شده است. بزرگ‌ترین صدای داخل کابین در سرعت‌های بالا احتمالاً به صدای برخورد باد با آینه‌های جانبی مربوط می‌شود اما حتی با وجود این هم مشتریان اووک کاملاً از آرامش کابین رضایت خواهند داشت.


تکنولوژی هیبریدی به عملکرد بهتر خودرو در شهر هم کمک می‌کند. پیشرانه‌ی الکتریکی بکار رفته کاملاً نرم عمل کرده و به استارت‌های اووک در شهر کمک می‌کند.


فاصله‌ی مشخص دینامیکی بین اووک و جگوار ای پیس در جاده‌های پرپیچ‌وخم هویدا می‌شود. اووک بیشتر به دنبال حفظ مسیر مستقیم بوده و اگرچه پاسخ‌های آن سریع‌تر از حد انتظار است اما هرگز احساس حمله به پیچ به راننده دست نمی‌دهد. تکان‌های بیشتری هم در بدنه وجود داشته بنابراین تغییرات جهت اووک به آسانی ای پیس نخواهد بود.


این کمبود نسبی هیجان و درگیری در رانندگی یک مشکل خواهد بود. لندروور بیشتر به دنبال ساخت خودرویی راحت بوده تا محصولی که تنها به فکر پایداری زیاد در پیچ‌ها و عبور از مسیرهای تنگ و پیچ‌درپیچ باشد؛ و این حس برای کوچک‌ترین رنجروور تولیدی کاملاً خوب است مخصوصاً اینکه پیشرانه هم صدایی ایجاد نمی‌کند. مقایسه‌ی اووک با ولوو XC40 هم بسیار جذاب خواهد بود چراکه سوئدی‌ها هم راحتی را بر چابکی و فرزی ترجیح داده‌اند.


شایان ذکر است خودروی حاضر در تست از رینگ‌های 21 اینچی سفارشی و دامپرهای تطبیقی استفاده کرده بود. البته انتظار داریم اووک با استفاده از رینگ‌های 18 یا 20 اینچی و همچنین سیستم تعلیق استاندارد عملکرد بهتری در جاده‌های مخملی بریتانیا داشته باشد.


جدای از همه‌ی این موارد، نقطه‌ضعف اووک گیربکس اتوماتیک آن است. گیربکس 9 سرعته اتوماتیک جگوار لندروور بهتر از هر زمان دیگری بوده و در کل نرم عمل می‌کند اما در جاده‌های پیچ‌درپیچ و زمانی که عجله دارید کاملاً خونسرد باقی مانده و البته هنوز هم نرم‌افزار آن جای کار دارد.


از هر هزار اووک تنها حدود یکی به آفرود خواهد رفت اما برای افرادی که خواهان ماجراجویی خارج از جاده هستند لندروور خبرهای خوبی دارد. عمق غوطه‌وری اووک جدید به 600 میلی‌متر رسیده که 100 میلی‌متر بیشتر از قبل است. این خودرو همچنین دارای سیستم پاسخ سطوح 2 جگوار لندروور است که خودرو با استفاده از آن می‌تواند وضعیت زیر چرخ‌ها را بررسی کرده و بهترین حالت رانندگی را انتخاب کند. شایان ذکر است چهار حالت کامفورت، شن، چمن-شن-برف و گل وجود دارد. قطعاً خودروهای معدودی در این کلاس خواهند توانست توانایی آفرود مشابه اووک داشته باشند.


اووک همچنان خودرویی است که آن را کاملاً با عقل خود انتخاب نخواهید کرد اما فضای بار 591 لیتری آن حدود 10 درصد بیشتر از نسل پیشین است. همچنین با خواباندن صندلی‌های عقب این فضا به 1383 لیتر افزایش می‌یابد که تقریباً مشابه فضایی است که در یک هاچبک خانوادگی کوچک دیده می‌شود.


فضای کابین هم بیشتر شده اما انتظار نداشته باشید در فضای عقب حس حضور در یک لیموزین را تجربه کنید. احتمالاً پا و زانوی افراد قدبلند در بخش عقب کابین با صندلی‌های جلو برخوردار خواهند کرد.


اووک جدید تریم های پیچیده‌ای دارد اما مدل‌های پایه با چراغ‌های جلوی LED خودکار، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران، رینگ‌های 17 یا 18 اینچی، آینه‌های جانبی و شیشه‌ی جلوی گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، صفحه‌نمایش 10 اینچی، دستیار پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب عرضه می‌شوند.


مدل‌های اووک S دارای رینگ‌های 18 اینچی، پوشش چرم و صندلی‌های جلوی برقی با تنظیم در 10 جهت می‌باشند. شما همچنین شاهد ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی، تشخیص علائم ترافیکی، محدود کننده سرعت تطبیقی، آینه‌های جانبی برقی و… خواهید بود.


مدل‌های SE هم با دو صفحه لمسی 10 اینچی، درب پشتی برقی، صندلی‌های جلوی برقی با تنظیم در 14 جهت، چراغ‌های جلوی LED با نوربالای خودکار و رینگ‌های 20 اینچی در دسترس هستند.


نهایتاً به مدل پرچم‌دار HSE می‌رسیم که مجهزتر از همه‌ی مدل‌ها بوده و دارای چرم باکیفیت‌تر، صندلی‌های برقی با تنظیمات بیشتر، طراحی متفاوت رینگ‌های 20 اینچی، کنترل حرکتی برای درب پشتی برقی و آینه دید عقب دیجیتال و… می‌باشد. شما می‌توانید پکیج R دینامیک را برای تمامی این تریم ها سفارش دهید که قیمت 1500 پوندی داشته و شامل رینگ‌های متفاوت و برخی طرح‌های جدید بدنه است.


خودروی حاضر در تست از نوع S بوده و به‌صورت سفارشی از سیستم اطلاعات سرگرمی Dual Touch Pro استفاده کرده است. این سیستم بهتر از هر زمان دیگری بوده اما خب با رتبه‌ی اول کلاس فاصله دارد. پاسخ کند و انیمیشن‌های مبهم از جمله نقاط ضعف این سیستم هستند اما خب وجود اندروید اتو و اپل کارپلی باعث بهبود اوضاع شده است.


آینه‌ی دید عقب دیجیتال هم یکی دیگر از تجهیزات مفید اووک بوده و احتمالاً مشتریان زیادی آن را سفارش خواهند داد. این آینه از یک دوربین نصب شده روی سقف برای مشاهده اطراف استفاده می‌کند که با توجه به دید محدود بخش عقب کاملاً مفید است.


نسل جدید اووک خودرویی با جذابیت‌های فراوان است. ما آرزو داریم که ای‌کاش نسخه‌ی پلاگین هیبریدی آن قبلاً عرضه می‌شد اما تکامل طراحی، راندمان بهتر و تکنولوژی‌های جدید باعث می‌شود افراد زیادی به اووک متمایل شوند. همچنین آرامش، راحتی و اشرافیت کافی وجود دارد تا اووک را به یک بچه رنجروور کامل تبدیل کند.

تعداد بازدید : 0


مشخصات رنجروور اووک D240 S

  • قیمت: 41750 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: 237 اسب بخار/500 نیوتون متر
  • گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر

ارسال نظر
Array
جدیدترین اخبار