بنا به اطلاعات مندرج در یکی از گزارش ها، خلبان بوئینگ 737 مکس 8 اعلام کرده بلافاصله پس از فعال کردن سیستم پرواز خودکار هواپیما به سرعت کاهش ارتفاع داده که با خارج کردن سیستم خودکار از مدار، شرایط تحت کنترل درآمده است.
خلبان دیگری نیز اظهار داشته که عجیب است شرکت سازنده، سازمان هوایی فدرال و خطوط هواپیمایی هیچکدام به فکر آموزش صحیح و کامل خلبانان نبوده و اطلاعات یا راهنمای لازم برای آموزش تفاوت های بوئینگ 737 مکس 8 با مدل های قبلی (که چندان هم کم نیستند) را در اختیار آنان قرار نداده اند.
کمپانی بوئینگ در حال حاضر تحت فشارهای شدید بین المللی بوده که به دلیل بروز دو حادثه (در هر دو مورد تمام سرنشینان کشته شده اند) در اندونزی و اتیوپی به وجود آمده است. در این حوادث که به ترتیب منجر به کشته شدن 189 و 157 نفر شده اند، مشکل اصلی سیستم پرواز خودکار بوده که شرکت سازنده قول داده به زودی با ارائه یک آپدیت اساسی، مشکلات موجود را برطرف کند.
لازم به ذکر است که یکی از بخش های اصلی مورد بروزرسانی، سیستم مانور پرواز خودکار بوئینگ 737 مکس 8 است که گویا به دلیل تغییر مکان موتورهای جت و افزایش طول ارابه فرود دماغه و در نتیجه تغییر رفتار هواپیما در شرایط خاص، نیازمند تنظیمات ویژه ای خواهد بود.
گفتنی است علت جهت گیری دماغه بوئینگ 737 مکس 8 که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، وجود همین سیستم مانور پرواز خودکار است که به منظور جلوگیری از واماندگی هواپیما در هنگام برخاستن از زمین، دماغه را به سمت پایین هدایت می کند؛ اما از آنجایی که بوئینگ به جای استفاده از چند سنسور، تنها از یک حسگر مرکزی برای سیستم خودکار استفاده کرده، این مکانیزم در برخی موارد دچار اشتباه شده و مشکلاتی را برای خلبانان به وجود می آورد.