به گزارش تابناک؛ سفر هوایی یکی از اصلیترین راههای مسافرت و حمل و نقل محسوب میشود. کاهش چشمگیر زمان سفر، سهولت در مسافرتهای بینالمللی و لذتبخش بودن تجربه پرواز برای همگان موجب شده تا در عصر امروز انتخاب مسیر هوایی یکی از گزینههای اصلی در رفتن به سفرهای کاری و تفریحی تلقی شود.
در این مجال قصد داریم تا در انتخاب نوع پرواز و کسب شناخت درباره قیمت بلیط و کیفیت سرویس هواپیماها اطلاعاتی مفید و مختصر برای شما فراهم آوریم.
در وهلهی اول تفاوت اصلی پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس را صندلی هواپیماها و سرویسهایی که ارائه میشود مشخص میکند؛ البته در حوزه شرکتهای هواپیمایی، استاندارد مشخصی برای طبقهبندی کیفی پروازها وجود ندارد، بنابراین، برای این که مطمئن شویم کیفیت هواپیمای مورد نظر ما به اندازهای است که برای آن هزینه کردهایم، باید ابتدا اندکی درباره انتخاب نوع هواپیما برای سفرمان تحقیق کنیم.
در میان شرکتهای هواپیمایی بیشترین تفاوتها بین پروازهای فرست کلاس درونمرزی و پروازهای فرست کلاس بینالمللی به چشم میخورد. اما در حالت کلی، هم در پروازهای درونمرزی و هم پروازهای بینالمللی برای مسافرانی که پیش از سفر خودشان را بیمه میکنند، خدمات بیمهای یکسانی ارایه میشود.
معمولا در پروازهای درون مرزی هواپیماهای دو کابینه فرست کلاس و اکونومی مورد استفاده قرار میگیرند، البته گاهی ممکن است شرکتهای هواپیمایی برای مسافران خود پروازهای متفاوتی ارایه دهند. بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در پروازهای بینالمللی از هواپیماهای سه کابینه فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی استفاده میکنند.
با این وجود هواپیماهای دو کابینه فرست کلاس که در پروازهای درون مرزی مورد استفاده قرار میگیرند، از نظر کیفی با هواپیماهای دوکابینهای که در سفرهای بینالمللی به پرواز در میآیند، همسان نیستند. در حقیقت میتوان گفت کیفیت هواپیماهای فرست کلاس در سفرهای درون مرزی حتی به کیفیت هواپیماهای بیزینس کلاس در سفرهای بینالمللی نمیرسد.
بعضی اوقات از هواپیماهای فرست کلاس بینالمللی در سفرهای درون مرزی استفاده میشود که هدف از تدارک چنین پروازهایی، انتقال هواپیما به یک فرودگاه جهت استفاده در پروازهای بینالمللی است. همچنین ممکن است هواپیمای مورد نظر برای سفری درونمرزی بین یکی از خطوط پررفت و آمد مانند خط لسآنجلس به نیویورک اختصاص یافته باشد.
هواپیماهای فرست کلاس که در پروازهای بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرند از نظر مالی، درآمد قابل توجهی نصیب شرکتهای هواپیمایی میکنند و از این رو، بیشتر این شرکتها توجهشان را به کیفیت پروازها و سرویسهایی که در حین پرواز ارائه میشود، معطوف میکنند. شرکتهای هواپیمایی به طور خاص، به راحتی هرچه بیشتر مسافران در صندلی هواپیما حین پرواز اهمیت زیادی میدهند و در تدارک دیدن تجملات و امکانات رفاهی بیشتر برای مشتریان با یکدیگر رقابت میکنند.
برای مثال صندلیهای کنونی در پروازهای فرست کلاس بین المللی از نوع صندلیهایی هستند که به طور کامل باز میشوند و تنها با زدن یک کلید به شکل تخت خوابی هموار و راحت در میآیند. همچنین، بسیاری از آژانسهای هواپیمایی برای راحتی بیشتر مسافران خود لحاف و بالشتهای نرم و گران قیمت در سرویس خواب هواپیما تدارک دیدهاند. به علاوه، امکانات سرگرمی و رفاهی هواپیما شامل سیستم صوتی و تصویری مجزا نیز میشود که در تک تک صندلیها برای مسافران تعبیه شده است.
این سیستمها با داشتن یک صفحه نمایشگر بزرگ امکان دیدن فیلمهای سینمایی و گوش دادن به صدها ترانه را برای مسافران فراهم میکند. در این پروازها همچنین سرویسهای غذا و نوشیدنی متنوع با استفاده از میوهها و مواد غذایی فرست کلاس سرو میشود و کار پخت و پز و آماده کردن خوراکیها به سرآشپزهای مشهور سپرده میشود.
هواپیماهای بیزینس کلاس در سفرهای بینالمللی از نظر کیفی در ردیف پایینتری نسبت به پروازهای فرست کلاس قرار میگیرند، اما باز هم از کیفیت بالاتری در مقایسه با پروازهای فرست کلاس درون مرزی برخوردار هستند. رقابتی که بین شرکتهای هواپیمایی به منظور جذب بیشتر مسافران و بهرهگیری از فناوریهای جدید در پروازهای فرست کلاس بینالمللی به چشم میخورد، از سوی دیگر موجب بهبود کیفیت پروازهای بیزینس کلاس نیز میشود. اما در هرحال این پروازها در مقایسه با پروازهای فرست کلاس بسیار ارزانتر هستند و به طبع، کیفیت نازلتری دارند.
در هواپیماهای بیزینس کلاس صندلیها دارای امکانات رفاهی و تجملی کمتری هستند. البته اخیرا شرکتهای هواپیمایی به بهبود امکانات در هواپیماهای بیزینس کلاس نیز اقبال نشان دادهاند و در پروازهای پر رفت و آمد برای این هواپیماها صندلی تخت خوابشو نصب کردهاند.
در حال حاضر تفاوت کیفی موجود بین شرکتهای هواپیمایی از این حیث مورد بررسی قرار میگیرد که صندلی تخت خوابشو در هواپیماها تا زاویه ۱۸۰ درجه به طور کامل باز میشود، یا این که مسافران در هنگام خواب فقط میتوانند آن را کمی به سمت عقب باز کنند.
همچنین، در هواپیماهای بیزینس کلاس سیستمهای صوتی و تصویری کم کم جای خود را پیدا کردهاند، با این تفاوت که صفحه نمایشگر این سیستمها کمی کوچکتر از نمایشگر هواپیماهای فرست کلاس است. در مورد سرویس غذا و نوشیدنی هم باید گفت که در مقایسه با پروازهای اکونومی، سرویس پروازهای بیزینس کلاس خیلی بهتر است، اما نمیتوان آن را همردیف سرویس غذای هواپیماهای فرست کلاس دانست.
برخی از شرکتهای هواپیمایی گاهی در لیست پروازهای بینالمللی خود، پروازهای مرکب فرست کلاس و بیزینس کلاس را به مشتریان پیشنهاد میدهند و برای آن هواپیماهای دو کابینه را مورد استفاده قرار میدهند. در اینجا اشاره میکنیم که این مدل پروازی نباید با پرواز فرست کلاس درون مرزی یکسان در نظر گرفته شود.
کیفیت پروازهای مرکب فرست کلاس و بیزینس کلاس درست مطابق همان ذهنیتی است که مشتریان پیش از انتخاب دارند. مشخصه اصلی پروازهای مرکب قیمتگذاری بلیط این هواپیماها است. در این پروازها معمولا سرویسهای متنوع و بیشتری در مقایسه با پروازهای استاندارد بیزینس کلاس ارائه میشود، اما در عین حال قیمت آن بسیار ارزانتر از پروازهای فرست کلاس است.
خاطر نشان میکنیم که این مدل پروازی را نباید با پروازهای فرست کلاس از نوع بینالمللی اشتباه گرفت.
پروازهای فرست کلاس درونمرزی در مقایسه با پروازهای اکونومی از مزایای بیشتری برخوردار هستند. تفاوت فاحش این دو مدل پرواز را میتوان در نوع صندلی هواپیماها مشاهده کرد.
در سفرهای درون مرزی صندلی هواپیمای فرست کلاس به نسبت بزرگتر است و در مقایسه با هواپیمای اکونومی مسافران فضای بیشتری برای دراز کردن پاهایشان دارند. برای مثال، در یک هواپیمای استاندارد بویینگ ۷۵۷ که برای مدل پروازی اکونومی اختصاص یافته است، شش صندلی در فضایی با ابعاد سه متر طول و سه متر عرض قرار دارند؛ اما در مدل پروازی فرست کلاس چهار صندلی در فضایی با ابعاد دو متر طول و دو متر کارگذاری شده است.
از طرف دیگر بسیاری از شرکتهای هواپیمایی اخیرا اقدام به حذف سرویس غذا در پروازهای اکونومی کردهاند؛ اما در پروازهای فرست کلاس همچنان در بسیاری از خطوط هوایی سرویس غذای داغ و نوشیدنیهای متنوع برای مسافران سرو میشود.