به گزارش تابناک؛
قیمتگذاری (امتیاز 8 از 10)
خودروی لکسس ES 300h لاکچری به همراه هزینههای تحویل و آپشن ها قیمت 45200 دلاری دارد. البته قیمت مدلهای لاکچری از 43965 دلار آغاز میشود که 2655 دلار بیشتر از قیمت مدل پایهی این خودرو میباشد.
با انتخاب تریم لاکچری شما صاحب تجهیزاتی همچون صندلیهای چرمی گرم و سرد شونده، تریم چوب واقعی، برفپاککنهای حساس به باران و اسپویلر عقب خواهید شد. ناوبری، سیستم صوتی مارک لوینسون و تجهیزات ایمنی اضافی نیز در لیست آپشن ها به چشم میخورند اما خودروی حاضر در تست از آنها بیبهره بوده است. ناوبری قیمت 1820 دلاری داشته و سیستم صوتی بهتر هم هزار دلار دیگر به قیمت خودرو میافزاید. همچنین پکیج ایمنی که قیمت 1900 دلاری دارد شامل مواردی همچون پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، حسگرهای پارک عقب و تشخیص عابران پیاده میباشد.
نزدیکترین رقیب خودروی موردبحث ما لینکلن MKZ هیبرید است که قیمت پایهی 35995 دلاری آن حاکی از اختلاف قیمت بیش از 5 هزار دلاری است. البته قیمت مدل فول MKZ بلک لیبل از 47990 دلار آغاز میشود. این را هم بدانید که لینکلن با این قیمت دارای آپشن های متنوعی میباشد.
طراحی (امتیاز 6 از 10)
مدل سال 2019 لکسس ES بیشک جذابترین مدل تاریخ این خودرو بوده است. مدلهای قبلی بدنهای با ظاهر دردناک و غیر جذاب داشتهاند و از هرگونه احساسی به دور بودهاند. حتی نسل پیشین نیز علیرغم استفاده از جلوپنجرهی دوکیشکل این برند خیلی توجهات را به خود جلب نکرد.
نسل جدید ES از معماری TNGA بکار رفته در برخی محصولات تویوتا همچون آوالون، کمری و راو 4 سود میبرد. این پلتفرم جدید باعث کشیدهتر و پهنتر شدن ES نسبت به نسل قبلی شده و اگرچه در نمای جلو همچنان جلوپنجرهی دوکیشکل لکسس دیده میشود اما خب هماهنگی بهتری با خطوط بدنه داشته و در کل با خودرویی تیز و سرراست طرف هستیم. جلوپنجرهی آشنای لکسس همچنان نگاهها را به خود جلب میکند اما ES برای اولین بار نظر مثبت ما را به همراه دارد.
در کابین از جدیدترین زبان طراحی لکسس استفاده شده که بخش اعظم آن از خودروی افسانهای LFA و LC الهام گرفته است. یک صفحهنمایش بزرگ در کنسول خودنمایی میکند. هیچچیزی بهطور شوکه کنندهای جذاب نیست اما کابین احساس کلافگی هم ندارد. چرم نرم لکسس روی پانلها و کنسول مرکزی را پوشانده درحالیکه تریم چوب براق نیز بهخوبی روی داشبورد خودنمای میکند. در کل فضای بسیار خوبی را شاهد هستیم مخصوصاً اینکه در مدل هیبریدی آپشن چوب داشبورد را انتخاب کنید. در کل میتوان گفت کابین این خودرو نمرهی خوبی را دریافت میکند.
راحتی (امتیاز 8 از 10)
کیفیت کابین و راحتی سواری از جمله نقاط قوت لکسس ES 300h هستند. در روی داشبورد طراحی دکمهی ساده شده و دکمههای تهویه مطبوع با کاربری آسان را شاهدیم که دارای دکمهی صدای بزرگی نیز میباشد. اگرچه دکمهها به خوبی کار میکنند اما صفحهنمایش سیستم اطلاعات سرگرمی خیلی با کاربر دوستانه رفتار نمیکند.
لکسس از نظر راحتی صندلیها نیز عملکرد خوبی دارد. صندلیهای ES مخصوصاً در ردیف جلو کاملاً راحت و دلپذیر هستند. این صندلیها در تریم لاکچری از نوع گرم و سرد شونده بوده و شاید جذابترین بخش یک سفر کوتاه جادهای باشند.
اگرچه کابین ES از نظر خلاقیت در طراحی هیچ جایزهای را به خود اختصاص نمیدهد اما خود کابین جزو راحتترین فضاها در کلاس خودش میباشد. فضای داخلی ES جادار احساس شده و 5 سرنشین فضای معقولی خواهند داشت. تنها سرنشینانی با جثههای بسیار بزرگ دربارهی صندلیها شکایت خواهند داشت و در اکثر سدان ها موقعیت صندلی وسط کمی تنگ است. خبر خوب اینکه فضای سر خوبی در صندلیهای ردیف دوم وجود دارد.
سر و صدا، لرزش و ناهنجاری جایی در ES ندارند. اگرچه صدای پیشرانه در تخت گاز رفتن درمیآید اما در سواریهای روزمره خبری از صدای آن نخواهد بود. همچنین کمترین میزان صدای باد یا جاده در سرعتهای بالا به گوش میرسد که نشان دهندهی راحتی بالای این سدان ژاپنی در مسافرتها میباشد.
تکنولوژی و ارتباطات (امتیاز 3 از 10)
لکسس ES از صفحهنمایش بزرگ 12.3 اینچی در میانهی داشبورد استفاده میکند. ابعاد این صفحهنمایش قابلتوجه بوده و گرافیک آن نیز خوب است اما کنترلر تاچ پد در نظر گرفته شده از نظر ارگونومیک افتضاح است. حرکت بین منوها و نمادها نیازمند تمرکز کامل راننده روی آن است که کاملاً خطرناک میباشد.
بارها به این نکته اشاره شده که سیستم iDrive ب ام و بهترین روش برای استفاده از سیستم اطلاعات سرگرمی میباشد. تکمیل کنندهی صفحهنمایش اصلی پشت آمپرهای دیجیتالی است که نمونهی تکامل یافتهی پشت آمپرهای LFA میباشد. یک دورشمار دیجیتالی درست جلوی چشم راننده قرار داشته و دو صفحهنمایش نیز آن را احاطه کردهاند و دادههای خودرو، اطلاعات سیستم صوتی و یا جهتهای ناوبری را نشان میدهند.
پرفورمنس و هندلینگ (امتیاز 3 از 10)
قوای محرکهی هیبریدی ES 300h تر و تمیز کار شده است. یک واحد الکتریکی با پیشرانهی 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی همکاری میکند. با حداکثر قدرت 215 اسب بخاری که 15 واحد بیشتر از قبل است، ES 300g با شتاب قابل قبولی حرکت میکند. تا سرعت 56 کیلومتر در ساعت این خودرو تنها با استفاده از پیشرانهی الکتریکی بهپیش میرود.
البته واژهی پرفورمنس بهترین توصیف از این خودرو نیست. حتی با وجود قدرت اضافی نسبت به نسل پیشین، ES جدید اصلاً سریع نیست. البته این شتاب کافی بوده مخصوصاً اینکه شتابش را با رقبایی همچون MKZ هیبریدی مقایسه کنید. البته گول ظاهر ES را نخورید و فکر نکنید که این یک خودروی هیولا در پیست یا جاده میباشد. فرمان خودرو سبک است و برای این کلاس خوب ارزیابی میشود اما خب فاکتوری نه چندان مناسب برای هندلینگ کلی محسوب میشود.
در سرعتهای بزرگراهی، ES بهترین حالتش را پیدا میکند. راحتی و آرامش بهترین واژهها در توصیف این خودرو بوده و ES بدون ناراحت شدن دستاندازها را جذب میکند. توصیهی ما استفاده از حالت سواری کامفورت است که باعث میشود قوای محرکه عملکرد مناسبی داشته باشد.
ایمنی (امتیاز 9 از 10)
لکسس از تجهیزات ایمنی قابلتوجهی در ES استفاده کرده است. سیستم ایمنی 2.0 لکسس شامل هشدار پیشگیری از برخورد، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، هشدار خروج از مسیر، کروز کنترل تطبیقی و نوربالای خودکار میباشد. همچنین ترمز اضطراری خودکار هم بهصورت استاندارد در این سدان لوکس وجود دارد.
اگرچه لیست تجهیزات ایمنی ES کافی است اما لکسس برخی آپشن ها را نیز در نظر گرفته است. پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و حسگرهای پارک را میتوان در پکیجی با بهای 1065 دلار انتخاب کرد. این پکیج کاملاً مناسب میباشد. اگر هم بخواهید دوربین 360 درجه را داشته باشید باید 1900 دلار دیگر بپردازید.
مصرف سوخت (امتیاز 9 از 10)
اگرچه ES 300h از نظر مصرف سوخت همانند پریوس عمل نمیکند اما مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی آن به ترتیب برابر با 5.5/5.1/5.3 لیتر در هر صد کیلومتر میباشد. لینکلن کمی پرمصرفتر بوده و خودروی آوالون هیبرید که از نظر فنی مشابه ES میباشد مصرف تقریباً مشابهی دارد.
قضاوت نهایی (امتیاز 6.6 از 10)
با وجود سدان های اسپورت نام آشنایی که برندهای M و AMG تولید میکنند، به سادگی میتوان پرفورمنس را به دست آورد؛ بنابراین وقتی که فرصت راندن یک سدان لوکس کاملاً نرم و راحت پیش میآید شما قطعاً لکسس را ستایش خواهید کرد. لکسس ES 300h 2019 به عنوان یک سدان سنتی لوکس جایگزین راحت سدان های اسپورت و سرسخت ژرمنی محسوب میشود.
در طی سفری چند صد کیلومتریای که با این خودرو داشتیم لکسس سواری راحت و لذتبخش خود را ثابت کرد. این خودرو از ظاهر جذابتری بهره برده و تصویر کلافهکنندهی همیشگی سدان لکسس را زدوده است.
مشخصات لکسس ES 300h 2019 لاکچری
پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری به همراه 2 واحد الکتریکی
قدرت: 215 اسب بخار
گیربکس: e-CVT، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 8.1 ثانیه (تخمینی)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 5.5/5.1/5.3 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: 41410 دلار
قیمت مدل تست شده: 45200 دلار