کد خبر: ۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016 February 07

بروزرسانی فیسبوک در نظریه «شش درجه جدایی»: شما با فاصله 3.57 نفر، دیگران را میشناسید!

محاسبات جدید نشان میدهد که اگر به شکل اتفاقی دو نفر را در شبکه اجتماعی فیسبوک انتخاب کنید، این دو با فاصله 3.57 نفر یکدیگر را میشناسند. این همان نظریه معروف Six Degree of Separation است که اکنون به روز رسانی شده!

محاسبات جدید نشان میدهد که اگر به شکل اتفاقی دو نفر را در شبکه اجتماعی فیسبوک انتخاب کنید، این دو با فاصله 3.57 نفر یکدیگر را میشناسند. این همان نظریه معروف
Six Degree of Separation است که اکنون به روز رسانی شده!

فیسبوک با استفاده از داده های جدید و بررسی 1.6 میلیارد نفر کاربر این شبکه اجتماعی و در 12 امین سالگرد تولد خود دست به ارزیابی مجدد نظریه «شش درجه جدایی» زده است.

این شرکت در این باره میگوید: این موضوع بازتاب مهمی از این نکته است که افراد در سراسر جهان چگونه با یکدیگر مرتبط هستند. وقتی افراد با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، زندگی ها تغییر میکند و اتفاقات شگفتی رخ میدهد. ما هر روز در فیسبوک شاهد این موضوع هستیم که پیدا کردن یکی از دوستان قدیمی لبخندی بر لبان شما می آورد و یا شاهد ارتباطی جدید هستیم که زندگی شما و شاید دنیا را به کلی تغییر میدهد. معنی این همه آن است که اکنون در دنیا یا حداقل در میان 1.6 میلیارد کاربر فیسبوک، هر دو نفر با فاصله تقریبا 3.5 نفر یکدیگر را میشناسند:

بروزرسانی فیسبوک در نظریه «شش درجه جدایی»: شما با فاصله 3.57 نفر، دیگران را میشناسید!


نظریه شش درجه جدایی چیست؟

اگر فاصله فرد را از تمام افرادی که مستقیما می‌شناسد یک گام فرض کنیم و این فاصله را برای تمام افرادی که با یک نفر واسط با آن آشنایی دارد دو گام در نظر بگیریم آن وقت میانگین فاصله هر دو نفر در کره زمین 6 گام است.

حدود هشتاد سال پیش، یک نویسنده مجارستانی به نام Frigyes Karinthy نظریه شش درجه جدایی را مطرح کرد. البته در آن زمان نه کسی این نظریه را قبول کرد و نه خودش آن را جدی گرفت.

اما سال‌ها بعد یک جامعه شناس آمریکایی به نام استنلی میل‌گرام با ارائه نظریه دنیای کوچک "small world" سعی کرد تا همان مفهوم را برساند.

استنلی میل‌گرام به دنبال پاسخی برای چگونگی ارتباط افراد با یکدیگر بود. او می‌خواست بداند که ارتباط انسان‌ها یک ارتباط یک به یک است یا به در شبکه‌ای محدود روابط شکل می‌گیرد.

او برای رسیدن به مکانیزم روابط انسانی دست به یک آزمایش زد. 160 پاکت آماده کرد و برای 160 نفر که در ایالت نبراسکا زندگی می کردند فرستاد و از آنان خواست که به هر طریق که صلاح می‌دانند پاکت را بدست یک کارگزار بورس که در ایالت ماساچوست زندگی می‌کرد برسانند. نتیجه نهائی مطالعه میل‌گرام این بود که اکثر نامه‌ها پس از طی 5 یا 6 مرحله به دست فرد مورد نظر رسیده بود.

بروزرسانی فیسبوک در نظریه «شش درجه جدایی»: شما با فاصله 3.57 نفر، دیگران را میشناسید!


از مجموع پاکت ها 24 تای آنها به آدرس منزل کارگزار بورس پست شده بود. از این تعداد 16 تای آنها از مسیر یک فروشنده لباس به نام Mr. Jacobs بدست او رسیده بود. بقیه پاکت‌ها به محل کار کارگزار مورد نظر پست شده بود که اکثر آنها از طریق دو نفر که میل‌گرام از آنان با عنوان آقای براون و آقای جونز نام می برد به مقصد رسیده بودند.

ده‌ها نفر بدون اینکه به یکدیگر ارتباطی داشته باشند از فاصله 2500 کیلومتری از طریق تنها سه نفر به فرد مورد نظر مرتبط می‌شوند. در پله اول افراد پاکت را به یک دوست دانشگاهی قدیمی، یک فامیل یا یک همکار در شهری دیگر پست کرده بودند که اکثرا در ایالت های مختلف زندگی می کردند. اما نهایتا اکثر پاکت ها به کانال سه نفر محدود می شدند.

مفهوم "شش درجه جدائی" این نیست که الزاما هر دو نفر حتما با 5 یا 6 واسطه به یکدیگر مرتبط می‌شوند بلکه گروهی کوچک از انسانها هستند که همچون لینکی تمام آدم‌ها را که در شبکه‌های مختلف قرار دارند بهم وصل می‌کنند. این افراد Connectors نامیده می‌شوند.

در سال 2012 فیس‌بوک و تیمی تحقیقاتی از دانشگاه میلان در تحقیقات خود برروی نظریه 'شش درجه جدایی' در شبکه‌های اجتماعی دریافتند تعداد افرادی که ارتباط بین هر دو انسان در جهان را ایجاد می‌کنند در حقیقت شش نیست و 4.74 است.

این در حالی است که آزمایش فیس‌بوک برروی 800 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی انجام شده بود که این تعداد حدود 10 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد. تحقیقات فیس‌بوک و تیم دانشگاه میلان نشان داد وقتی تعداد افراد را به یک کشور محدود می‌کنیم لینک‌ها به عدد 3 نیز می‌رسد.

فیس‌بوک در وبلاگش در این مورد گفت: "با بزرگ‌تر شدن فیس‌بوک طی چند سال اخیر، این شبکه بخش بزرگتری از جمعیت جهان را شامل می‌شود و ارتباطات آن نیز بیشتر می‌شود. در سال 2008 فاصله بین افراد 5.28 بوده اما اکنون به 4.74 رسیده‌است."

حال یافته های جدید فیسبوک نشان میدهد که اساسا فاصله بین افراد حتی کمتر نیز شده و به 3.5 نفر رسیده است که این موضوع خود میتواند شاهد بزرگی بر جهان کوچک باشد.

ارسال نظر
Array
جدیدترین اخبار