کد خبر: ۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017 July 06
رايزني براي رفع فيلتر يوتيوب براي دانشگاهيان و شايعاتي درباره انتقال سرورهاي تلگرام، از حاشيه‌هاي اخبار حوزه فناوري در اين هفته بود.
به گزارش آی تابناک : هفته گذشته، هفته‌اي پربار در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات بود. در روزهاي ابتدايي اين هفته، نسل سوم شبکه علمي کشور راه‌اندازي و دوازدهمين کنگره اتحاديه پستي آسيا و اقيانوسيه در اواسط هفته برگزار شد. پايان هفته نيز با برگزاري رويداد TGC به عنوان نخستين همايش بين‌المللي تجاري صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي ايران همراه خواهد بود.

بررسي وضعيت شبکه‌هاي اجتماعي و سياست‌هاي مربوط به اين شبکه‌ها و پيام‌رسان‌هاي اجتماعي، در جلسات اخير شوراي عالي فضاي مجازي مورد بررسي قرار گرفت و در آخرين جلسه اين شورا که در اولين روز هفته برگزار شد، در رابطه با آخرين وضعيت شبکه‌هاي اجتماعي ارائه شد و اعضاي شورا به بحث و تبادل نظر پيرامون آن پرداختند. رئيس‌جمهور به عنوان رئيس شوراي عالي فضاي بر تحکيم ارزش‌هاي اسلامي و ملي در فضاي مجازي تاکيد کرد و دستور داد گزارش اقدامات انجام‌شده براي تحقق شبکه ملي اطلاعات در جلسات آينده به شورا ارائه شود.

باج‌افزار پتيا و راه‌هاي جلوگيري

همچنين هفته گذشته اخباري مبني بر گسترش يک باج‌افزار جديد به نام پتيا منتشر شد که تنها راه پيشگيري از آلودگي دستگاه‌ها به اين باج‌افزار، به‌روزرساني تمامي دستگاه‌هاي شبکه اعلام شد. با توجه به آسيب‌پذيري‌هايي که اين باج‌افزار ايجاد مي‌کند، پيشنهاد مي‌شود نرم‌افزار مايکروسافت آفيس، جهت جلوگيري از آلوده شدن به اين باج‌افزار به‌روزرساني شود.

آخرين بررسي‌هاي تحليلي نشان داده است که اين باج‌افزار اساساً تخريب‌گر اطلاعات بوده و حتي مهاجمين دسترسي به کليدهاي رمزنگاري و امکان بازگرداني اطلاعات رمز شده را ندارند. علاوه بر اين، ايميل ارتباطي با مهاجمين نيز توسط سرويس‌دهنده مربوطه مسدود شده است. لذا جدا از پرداخت هرگونه وجهي به مهاجمين خودداري کنيد. البته بنا به گزارش مرکز ماهر (مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌اي)، تاکنون گزارشي مبني بر آلودگي کاربران داخل کشور به اين باج افزار دريافت نشده است.

مراسم بهره‌برداري از نسل سوم شبکه علمي کشور نيز اين هفته برگزار شد و وزير ارتباطات در اين مراسم اظهار اميدواري کرد اين شبکه در خدمت هدف توسعه اقتصادي و فناوري باشد. به گفته او اين شبکه به سرعت‌بخشي و هم‌افزايي توليد محتواي فاخر در کل کشور کمک مي‌کند و بايد به شبکه‌هاي علمي دنيا متصل شويم و از تجربيات يکديگر استفاده کنيم و با راه اندازي شبکه علمي کشور، تعرفه از سازوکار ديگري تبعيت مي کند و به مراتب ارزانتر مي شود.

کاهش تعرفه و رفع فيلتر براي دانشگاهيان

در اين مراسم همچنين محمدجواد آذري جهرمي - مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت - اظهار کرد: بنابر دستور وزير ارتباطات ما بر مدل تعرفه بازنگري داشتيم و مصوب کرديم خدمات دانشگاه‌هاي کشور در بستر شبکه ملي اطلاعات و اينترنت با ۵۰ درصد تخفيف نسبت به آنچه در سطح جامعه ارائه مي‌شود به دانشگاه‌ها عرضه شود.

وي با بيان اين که نکته ديگري که ما از طريق دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌ها مورد اعتراض واقع مي‌شويم، نظام پالايشي است که بر اينترنت مورد استفاده دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: ما اعتراضات مکتوب و شفاهي درباره‌ي استفاده از بلاگ اسپات و يوتيوب دريافت مي‌کنيم، به همين دليل مذاکراتي را با دادستاني کل کشور آغاز کرديم و به نظر مي‌رسد اين آمادگي وجود داشته باشد که با حضور نمايندگان دولت و با تضميني که به لحاظ پالايش محتوا وجود دارد، در دانشگاه‌ها رفع فيلتر از اين دو سرويس داشته باشيم.

همچنين نصراللـه جهانگرد -رئيس سازمان فناوري اطلاعات کشور - از اعمال نظام تعرفه‌گذاري ترجيحي اينترنت براي نظام آموزش عالي علاوه بر نظام تعرفه تخفيف‌دار که در سطح ملي براي محتواي داخلي در سطح کشور فراهم شده خبر داد و گفت: وزير ارتباطات از ابتدا به اين موضوع اعتقاد داشتند، فرآيند حقوقي اين موضوع طي شده و مصوبه آن تصويب شده است؛ بدين ترتيب امروز براي نظام آموزش عالي، نظام تعرفه ترجيحي علاوه بر نظام تعرفه تخفيف‌دار که در سطح ملي براي محتواي داخلي در سطح کشور فراهم شده، انجام مي‌شود.

نخستين رويداد تجاري صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي ايران

برگزاري رويداد Tehran Game Convention نيز از ديگر رويدادهاي آخر هفته خواهد بود. بدين ترتيب مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، با اعلام برگزاري نخستين همايش بين‌المللي در حوزه بازي به عنوان نخستين رويداد تجاري صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي ايران در ۱۵ و ۱۶ تيرماه گفت: هدف ما از برگزاري اين رويداد، اتصال بازي‌سازان ايراني به بازار جهاني است و در اين راه ۹۹ درصد شرکت‌هاي خارجي در اين رويداد، خريدار محصول و ناشر هستند.

وي با بيان اين که مي‌توان ادعا کرد TGC نخستين همايش بين‌المللي نه تنها در حوزه بازي که در صنعت ICT است، گفت: براي نخستين بار، به جاي آن که به طور فرمايشي هياتي از طرف يک دولت خارجي به ايران بيايد، بيش از ۱۰۰ نفر از فعالان صنعت گيم از بخش خصوصي واقعي کشورهاي مختلف جهان به ايران مي‌آيند و اميداوريم حضور اين افراد در رشد و توسعه صنعت بازي‌هاي ويدئويي ايران موثر باشد.

دوازدهمين کنگره اتحاديه پستي آسيا و اقيانوسيه

همچنين دوازدهمين کنگره اتحاديه پستي آسيا و اقيانوسيه با حضور بشار حسين دبيرکل اين کنگره، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و سران و مسئولين پستي 32 کشور از قاره آسيا و اقيانوسيه برگزار شد و محمود واعظي با بيان اينکه در حال حاضر آحاد اقشار جوامع از درآمد و سبک زندگي متفاوتي برخوردارند، گفت: به کارگيري فناوري‌هاي نوين در زنگي روزمره اکثر فعاليت‌ها را به سمت هوشمندسازي و الکترونيکي شدن سوق داده است که بخش پستي ما نيز نمي‌تواند از اين مقوله مستثني باشد. بخش پست يکي از مولفه‌هاي کليدي در توسعه اقتصادي است که بايد با جهان در حال تغيير سازگار شود.

در اين مراسم، حسين مهري -مديرعامل شرکت پست- با اشاره به تهديدها و فرصت‌هاي عرصه فناوري اطلاعات گفت: آينده پست وابسته به واکنش درست به اين گستره وسيع الکترونيکي دارد که آنچه را که مي‌توانيم از اين فضا تقليد کنيم و آنچه را که نمي‌توانيم ابداع کنيم تا بتوانيم پاسخگو و حساس به نيازمندي‌هاي مشتريان باشيم.

حمايت از شبکه‌هاي اجتماعي با اعضاي سه تا پنج ميليون

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص بحث انتقال سرورهاي شبکه‌هاي اجتماعي به داخل کشور نيز توضيح داد: در ارتباط با شبکه‌هاي اجتماعي برنامه‌ريزي‌هاي کاملي در شوراي عالي فضاي مجازي انجام داديم و قرار شد تا شبکه‌هايي که صد درصد بومي هستند اگر تعداد اعضايشان از سه تا پنج ميليون بيشتر شود ما اجازه انواع و اقسام خدمات مالي و تبليغاتي را خواهيم داد، اما شبکه‌هاي خارجي در اين حوزه اگر مي‌خواهند تسهيلاتي را دريافت کنند بايد خودشان را با مصوبات دولت در اين خصوص وفق دهند.

پس از آن محمدجواد آذري جهرمي، مديرعامل شرکت زيرساخت در پاسخ به شايعات مطرح شده در خصوص استقرار سرورهاي تلگرام گفت: آنچه در شوراي عالي فضاي مجازي مورد بحث قرار گرفته، صدور مجوز به وزارت ارتباطات براي مذاکره باCDN‌ هاي بين‌المللي براي استقرار در ايران است. نقض حريم خصوصي آفت اين اقدامات است، زيرا باعث مي شود تعامل با سرويس دهندگان خارجي بهم بريزد و در نهايت اين تعامل ها به نتيجه نرسد.

اظهار نظر واعظي درباره شايعات تلگرامي

در نهايت نيز وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اظهارات رييس‌جمهور مبني بر عدم دخالت در زندگي مردم و اعتماد آنها به اين وزارتخانه، در اينستاگرام خود نوشت: رعايت حريم خصوصي افراد جامعه و تلاش براي جلوگيري از نقض آن همواره مورد تاکيد رييس‌جمهور و اين وزارت بوده و سياست ما بر ادامه اين مسير با جديت بيشتر در سال‌هاي آتي است. لازمه رشد سرويس‌هاي بومي و بين‌المللي نيز احترام به حقوق کاربران است.

همچنين در حالي که رئيس سازمان فضايي ايران اخيرا از انتقال ماهواره «مصباح» به موزه فناوري فضايي خبر داده بود، محمود واعظي اظهار کرد: کار اين ماهواره در حدود ۱۴ سال پيش آغاز و چهار سال بعد تمام شد، اما در دوره دولت قبل با توجه به شرايطي که کشور داشت بدون توجه به هزينه‌هايي که براي اين ماهواره وجود داشت، آن را به کشور ايتاليا منتقل کردند که در آنجا براي اين ماهواره مشکلاتي پيش آمد که عملا از دور پرتاب خارج شد.

او درباره تعيين تکليف متولي نهايي مساله کسب و کارهاي اينترنتي نيز گفت: اين فعاليت‌ها بسيار نوين هستند و به همين دليل در شروع کار با واکنش‌هايي رو به رو هستند که در صنف آنها نيز خود را نشان مي‌دهد. در خصوص تکليف صنفي صاحبان اين کسب و کارها قرار شد تا آنها بين خود يک کميته‌اي را تشکيل دهند و بررسي کنند که آيا مايلند بخشي از سيستم نظام صنفي رايانه‌اي باشند يا نه؟ که هنوز در اين خصوص تصميم‌گيري نکرده‌اند.

دريافت 10 ريال پيامک‌ها همچنان باقي است

همچنين چندي پيش با انتشار اخباري از سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، اعلام شد اخذ ۱۰ ريال بابت ارسال هر پيامک از سوي اپراتورها که طي دو سال اخير از مشترکان صورت گرفته است، از تاريخ ابلاغ نامه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خرداد ماه سال جاري متوقف مي‌شود.

با وجود اين، واعظي درباره سرنوشت اين اضافه دريافت توضيح داد: يک دستگاه به ما اعلام کرد که ما حق دريافت اين ۱۰ ريال را نداشتيم و دستگاه ديگر با استناد به يک بند ديگر به ما گفت که هر چند اين مصوبه صراحت قانوني ندارد، اما با توجه به پيشينه اين موضوع و همچنين درآمدهايي که از اين حوزه به دست مي‌آيد، چون هنوز حذف نشده، بنابراين دولت محق دريافت اين هزينه بوده است. در اين وضعيت ما از مجلس شوراي اسلامي استعلام گرفتيم و آنها پاسخ دادند که دولت بايد اين هزينه را دريافت کند





منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار