کد خبر: ۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 29
۲۲ سال پیش در چنین روزی فضاپیمای معروف آتلانتیس در یک ماموریت فضایی با برقراری اتصال به ایستگاه فضایی میر دو فضانورد جدید را وارد ایستگاه فضایی و سه فضانورد آن را به سلامت به زمین بازگرداند.

به گزارش آی تابناک : ۲۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۹ ژوئن ۱۹۹۵ فضاپیمای آمریکایی آتلانتیس موفق شد تا با اتصال به ایستگاه فضایی روسی میر اولین اتصال ایستگاه فضایی و شاتل را برقرار کند و فضانوردان جدید را به مقصد منتقل و سه فضانوردی که پیش از آن در ایستگاه فضایی میر حضور داشتند را به سلامت به زمین بازگرداند.

فضاپیمای آمریکایی آتلانتیس یکی از فضاپیماهای سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) بود که بعد از ساخت در سال ۱۹۸۵ ماموریت ارسال فضانوردان و قطعات فنی را به ایستگاه های فضایی تا زمان بازنشستگی در سال ۲۰۱۰ بر عهده داشت.

atlantis-mir-gpn-2000-001315-ga

یکی از معروف‌ترین ماموریت‌های فضاپیمای آتلانتیس انتقال تجهیزات برای تعمیر تلسکوپ هابل بود. این فضاپیما در طول خدمت خود حدود ۳۳ ماموریت فضایی که هر یک بین ۵ تا ۱۳۳ روز بطول می‌انجامید را انجام داد که از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های ناسا  یاد می‌شود. در طرف دیگر این داستان ایستگاه فضایی معروف میر قرار داشت این ایستگاه فضایی نخستین ایستگاه پژوهشی بشر در فضا بود که انسان بطور طولانی مدت در آن سکونت داشت. طراحی این ایستگاه به اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی باز می‌گردد ولی ساخت این ایستگاه فضایی در سال ۱۹۸۶ آغاز شد و طی مدت ۱۰ سال به تدریج تبدیل به بزرگترین سازه فضایی ساخت بشر شد و این رکورد را تا سال ۲۰۰۱ در اختیار داشت.

mir

این ایستگاه فضایی برای تحقیق در حوزه‌های گوناگون چون زیست شناسی، فیزیک، ستاره شناسی و هواشناسی مورد استفاده قرار گرفت ولی مهمترین دستاورد آن رسیدن بشر به سطحی از فناوری بود که او را قادر می‌ساخت بتواند در خارج از جو زمین و در فضا بصورت بلند مدت زندگی کند. والری پلیاکوف پزشک و کیهان نورد روسی به‌مدت ۴۳۷ روز و ۱۸ ساعت یعنی حدود ۱۴ ماه را بدون وقفه در ایستگاه فضایی میر به تحقیق پرداخت تا رکورد بیشترین حضور بدون وقفه در فضا را به‌خود اختصاص دهد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و مساعدتر شدن روابط شرق و غرب این ایستگاه فضایی به پایگاهی تبدیل شد تا سایر دانشمندان از کشورهای دیگر نیز بتوانند فرصت حضور در آن را برای اجرای تحقیقات خود بدست آورند. به عنوان مثال می‌توان به همکاری‌های بین المللی فضایی چون اینتر کاسموس، یورومیر و میرشاتل اشاره کرد. سر انجام ایستگاه فضایی میر در سال ۲۰۰۱ بعد از سال‌ها خدمت به علم بازنشسته شد و در ۲۳ مارس همان سال با برخورد به جو زمین بعد از متلاشی شدن در اقیانوس آرام فرود آمد.

دیگر رویدادهای مهم ۸ تیر (۲۹ ژوئن)

۱۹۲۹ - ساخت اولین تونل باد آزمایشی جهان

۱۹۷۵ - ساخت نمونه‌ی اولیه یا پروتوتایپ کامپیوتر Apple 1 توسط استیو وزنیاک

۱۹۹۴ - کشف اولین فسیل کامل از یک ماموت

۲۰۰۷ - عرضه‌ی رسمی اولین گوشی آیفون اپل در بازار






منبع : زومیت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار