کد خبر: ۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 27
يک استاد دانشگاه با بيان اين که خطر مهاجرت نخبگان حوزه فناوري اطلاعات و مخابرات بسيار جدي است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و شرکت‌هاي اروپايي و آمريکايي حتي در بدترين شرايط سياسي در روابط با دولت ايران اما از جذب نخبگان ايراني در حوزه‌هاي فناوري اطلاعات و مخابرات غافل نمي شوند.
به گزارش آی تابناک : شهريار پورآذين با بيان اين که حرف ايجاد اشتغال براي جذب نخبگان حوزه فناوري اطلاعات کفايت نمي‌کند، بر حمايت‌هاي معنوي و دادن منابعي که زمينه‌ي بروز توانايي‌ها و خلاقيت‌هاي اين افراد را دربرداشته باشد، تاکيد کرد.

او ادامه داد: اين مساله زماني اهميت بيشتري مي‌يابد که بدانيم حوزه آي تي در واقع فرافناوري به حساب مي‌آيد که در اين زمينه نخبه‌هاي دانشگاهي ما که در واقع سرمايه‌هاي ملي کشور هستند، به راحتي از کشور خارج مي‌شوند.

وي در خصوص اهميت حوزه فناوري اطلاعات در عصر جديد، گفت: امروزه هر فعاليت اقتصادي نيازمند به حوزه فناوري اطلاعات است و اگر اين فرافناوري امروزه وجود نداشته باشد طراحي و ساخت بدنه هواپيما، تونل‌هاي عظيم، توربين‌هاي بادي و بسياري صنايع ديگر مختل مي‌شود. امروز صادراتي که برخي کشورهاي قدرتمند در عرصه فناوري اطلاعات به دنيا دارند حتي از صادرات نفت هم بيشتر است.

اين استاد دانشگاه با تاکيد بر نقش حمايتي دستگاه‌هاي دولتي از نخبه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات براي جلوگيري از مهاجرت آنها به کشورهاي خارجي، ادامه داد: اين که دولت بيايد و يک حمايت مالي بدون برنامه و همگاني از فارغ‌التحصيلان اين حوزه داشته باشد، کاري از پيش نمي‌برد. دولت بايد حمايت‌هاي مالي برنامه ريزي شده و هدفمندي از دانش آموختگان و نخبه‌هاي برتر حوزه فناوري اطلاعات براي منصرف کردن آنها از مهاجرت به ديگر کشورها داشته باشد.

پورآذين با بيان اين که حمايت مالي همگاني و حرف دادن وام‌هاي اشتغال توسط وزارت کار عملا يکسري افراد متوسط و ضعيف را جذب مي‌کند، گفت: بديهي است که افراد متوسط و ضعيف در حوزه‌هاي دانشگاهي فناوري اطلاعات و مخابرات که در خارج از کشور جايي ندارند، توسط اينگونه وام‌ها در داخل جذب مي‌شوند. در حالي که اينها براي افراد نخبه جذابيتي ندارد و در نتيجه نيز نمي‌تواند آنها را قانع کند.

وي با تاکيد بر لزوم حمايت از نخبه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات درباره راه‌هاي شناسايي و حمايت از اين افراد، اظهار کرد: شناسايي و حمايت از نخبگان اساساس بايد از دوران دبيرستان و حتي قبل از آن آغاز شود. مرکز مطالعات استراتژيک و سازمان فناوري اطلاعات بايد تشريک مساعي کنند تا بتوانند به جايي برسند که نخبه‌ها را رصد و براي جذب آنها برنامه ريزي کنند.

اين استاد دانشگاه در پايان با بيان اين که حرف ايجاد اشتغال براي يک فرد نخبه در حوزه فناوري اطلاعات نمي‌تواند او را از مهاجرت منصرف کند، بر عوامل معنوي دخيل در اين قضيه تاکيد کرد و گفت: مساله‌ي مهم براي يک فرد نخبه صرفا شغل نيست، بلکه قدرت تاثير گذاري و خلاقيت است. از اين رو براي حفظ اين افراد بايد زمينه‌ي ايجاد اشتغال در بالاترين سطوح ممکن و در نقاط کليدي فراهم شود تا اين افراد بتوانند در اين حوزه ايجاد ثروت کنند و اين ثروت نيز توسط همين افراد نخبه مديريت شود.





منبع : ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار