تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 20
محققان چيني با ارسال يک سيگنال کوانتومي در فضاي اطراف زمين، گام بلندي در راه اندازي شبکه‌هاي ارتباطي غير هک برداشته اند.
به گزارش آی تابناک : امروزه با تجربه انتقال اطلاعات به وسيله فيبر نوري و دستگاه‌هاي بي سيم، هدف بعدي دانشمندان رسيدن به يک روش سريع تر و ايمن تر با استفاده از سيگنالهاي کوانتومي است. با توجه به اين که رکورد قبلي براي انتقال يک سيگنال کوانتومي غير قابل هک به فضا۱۰۰ کيلومتر بوده است.

به گزارش وي تي وي؛ محققانيک سيگنال کوانتومي را به يک ايستگاه زميني به سمت ماهواره چيني Micius ارسال کرده اند. بعد از رسيدن به رکورد ارسال يک سيگنال کوانتومي غيرقابل هک به صد کيلومتري زمين، حالا اين رکورد به ۱۲۰۰ کيلومتر ارتقا يافته است.

محققان بر اين باور هستند که امکان ارسال ذرات فوتون درهم تنيده به اين شيوه هم از طريق خطوط ارتباطي بين زميني و هم از زمين به سمت ماهواره ها وجود دارد که اين موضوع نشان دهنده قابليت بالاي اين روش مي باشد. دانشمندان عرصه ارتباطات اميد دارند تا با تکميل روش ارسال اطلاعات با ذرات کوانتومي و ساخت تجهيزات و رايانه هاي کوانتومي بتوانند انقلابي جديد در اين حوزه به وجود آورند. از مزيت هاي اصلي استفاده از ذرات کوانتوني اين است که اطلاعاتي که با اين روش منتقل مي شوند در مقابل نفوذ هکرها ايمن هستند و از لحاظ ايمني در سطح بالايي قرار دارند.

از جمله تغييراتي که جلوي سرقت و رمزگشايي داده هاي در حال ارسال را مي گيرد اين است که، در اين روش که محققان چيني آن را در هم تنيدگي کوانتومي ناميدند، ذرات زيراتمي در وضعيت کوانتومي به يکديگر متصل مي شوند و تغيير وضعيت مداوم اين ذرات در تعامل با يکديگر منجر به انتقال ايمن اطلاعات مي شود. در واقع وضعيت اين ذرات در حين ارسال به يک شکل است و در هنگام دريافت نيز داراي وضعيت دگرگون شده اي هستند به همين خاطر رمزگشايي و هک اين اطلاعات، کاري غير ممکن به نظر مي رسد.

يکي از مشکلاتي که دانشمندان را درگير خود کرده است، کنترل همين بي ثباتي و تغيير و تحولات در جهان واقعي است. اجراي اين طرح شايد در خلاء و در شرايط خارج از جو زمين با ثبات تر و راحت تر به نظر بيايد اما، براي انتقال اين ذرات از طريق خطوط فيبر نوري و يا هوا هنوز دشواري هايي وجود دارد و با شرايط و امکانات امروزي ممکن نيست.





منبع : باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار