تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016 January 11
اگر از شما بپرسیم که حدس میزنید کدام سیستم عامل در سال 2015 بیشترین حفره های امنیتی را داشته است، به احتمال زیاد پاسخ شما ویندوز خواهد بود. اما پاسخ سوال اشتباه است و بهتر است دوباره حدس بزنید!

اگر از شما بپرسیم که حدس میزنید کدام سیستم عامل در سال 2015 بیشترین حفره های امنیتی را داشته است، به احتمال زیاد پاسخ شما ویندوز خواهد بود. اما پاسخ سوال اشتباه است و بهتر است دوباره حدس بزنید!

بر اساس گزارش موسسه CVE که رصد مشکلات امنیتی را در طول سال بر وی حجم عظیمی از سیستم های نرم افزاری بر عهده دارد، ویندوز سیستم عاملی نیست که بیشترین حفره های امنیتی را در سال 2015 به خود اختصاص داده باشد. بلکه سیستم عامل اپل یعنی OS X با 384 مورد حفره امنیتی خطرناک در صدر جدول قرار گرفته است.

نا امن ترین سیستم عامل و نرم افزارهای سال 2015 را بشناسید

اگر این موضوع برای شما جالب است، پس باید بدانید که حتی بر اساس این گزارش جایگاه دوم نیز در اختیار اپل است و سیستم عامل موبایل این شرکت یعنی iOS نیز با 375 مورد حفره امنیتی دومین سیستم عامل پر خطر سال بوده است. این در حالی است که هر دو این رقم ها نشان میدهد که حفره های امنیتی سیستم عامل های اپل نسبت به سال 2014 حدودا سه برابر شده است. به عقیده کارشناسان این موضوع بیش از همه ناشی از افزایش محبوبیت و استفاده از دستگاه های اپل در سال 2015 است.

در ادامه این فهرست شرکت ادوبی قرار گرفته است که پلتفرم فلش آن در سال 2015 بارها مورد حمله قرار گرفت و جالب تر از همه آنکه در این فهرست مایکروسافت در رده هفتم قرار دارد، اما نه سیستم عامل ویندوز. اینترنت اکسپلورر با 231 مورد حفره امنیتی در این مکان قرار دارد در حالی که در سال 2014 با 243 مورد در صدر فهرست نرم افزارها قرار داشت و این گویای بهبود در وضعیت این مرورگر است.

در باقی ده جایگاه اول این فهرست به ترتیب مرورگرهای کروم، فایرفاکس و ویندوز سرور 2012 قرار گرفته اند و تا جایگاه دوازده به هیچ نسخه ای از ویندوز دسکتاپ برخورد نمیکنیم در حالی که ویندوز 8.1 با 151 حفره امنیتی در دره دوازده ایستاده است و این نکته جالب توجه است که این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت حتی به لحاظ امنیتی وضعیت بهتری از لینوکس Ubuntu دارد.

نکته جالب دیگر این است که ویندوز 10 مایکروسافت در این فهرست با 53 حفره امنیتی در رده 35 قرار گرفته است که نشان از موفقیتی امنیتی برای سیستم عامل جدید مایکروسافت دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار