کد خبر: ۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 05
خانواده P، سری محصولات رده‌بالای شرکت هوآوی به شمار می‌رود که با گوشی‌های پرچم‌دار بازار رقابت می‌کند و هوآوی موفق شده است تا این محصولات را به هویت خود تبدیل نماید. علاوه‌بر دو گوشی پرچم‌داری که از سری P توسط هوآوی به صورت سالانه معرفی می‌شود، گوشی دیگر یک محصول میان‌رده است که برای محصولات نیمه‌ رده‌بالا شاخ و شانه می‌کشد اما آیا گوشی جدید هوآوی یعنی P10 Lite بهترین انتخابی است که در حال‌حاضر، می‌توان در بین محصولات میان‌رده داشت؟ برای رسیدن به پاسخ خود، با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

به گزارش آی تابناک : به نقل از گویا آی تی هوآوی پی ۱۰ لایت یک گوشی میان‌رده (البته در بین سازندگان، محصولات ۳۰۰ دلاری «نیمه رده‌بالا» خوانده می‎شود) است که در بازار کشورمان در حال‌حاضر، کم‌تر از یک میلیون تومان قیمت دارد. هنگامی‌که صحبت از گوشی میان‌رده زیر یک میلیون تومانی به میان می‌آید، پیشنهاد اول بسیاری محصولات سازندگان چینی از جمله هوآوی یا شیائومی است و کم‌تر دیده می‎شود که محصولات سامسونگ، اچ‌تی‌سی یا ال‌جی مورد استقبال قرار بگیرد.

هوآوی P10 Lite


سیستم‌عامل و آپدیت نرم‌افزاری:

در این بازه قیمتی، حتی در صورت عرضه یک گوشی مناسب (که چنین نیست!) توسط سامسونگ، این مدل از نظر به‌روزرسانی در بدترین شرایط ممکن قرار می‎گیرد و شاید هیچ‌گاه آپدیت جدیدی برای آن منتشر نشود. وضعیت برای محصولات شرکت اچ‌تی‌سی و ال‌جی نیز چنین است؛ البته سونی معمولاً گوشی ارزان‌قیمت‌تر از یک میلیون تومان ندارد و حتی در صورت عرضه چنین محصولی، به هیچ‌وجه خرید آن‌را توصیه نمی‌کنیم. برخلاف سازندگان دیگر، هوآوی به گوشی‌های میان‌رده از سری P Lite یا Honor اهمیت زیادی می‌دهد و این محصولات حتماً در لیست دریافت حداقل یک آپدیت عمده سیستم‌عامل اندروید قرار می‌گیرند.

از طرفی، محصولات شیائومی با تأخیر قابل‌توجه (معمولاً یک ساله) آپدیت‌های جدید سیستم‌عامل اندروید را دریافت می‌کند و در حالت عادی، بسیار کم پیش می‌آید که یک گوشی از بین محصولات شیائومی به اندروید بعدی به‌روزرسانی نشود؛ البته از شیائومی ردمی پرو که هیچ‌گاه به اندروید نوقا آپدیت نخواهد شد، صرف‌نظر کنید.

تا بدین‌جا، مشخص شد که هوآوی پی ۱۰ لایت یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که با پرداخت کم‌تر از یک میلیون تومان می‎توان در بین گوشی‌های میان‌رده داشت؛ این گوشی از سیستم‌عامل اندروید نوقا ۷٫۰ بهره می‌برد و حداقل، به اندروید O آپدیت خواهد شد.

سیستم‌عامل اندروید در هوآوی پی ۱۰ لایت با رابط‌کاربری EMUI 5.1 شخصی‌سازی شده که آخرین نسخه از رابط‌کاربری اختصاصی هوآوی برای گوشی‌های هوشمندش است. در این نسخه از رابط‌کاربری EMUI، شباهت بیش از اندازه به سیستم‌عامل آی‌او‌اس را باید به فراموشی سپرد زیرا هوآوی به سمت همگام‌نمودن رابط‌کاربری محصولات خود با نسخه خام سیستم‌عامل اندروید حرکت کرده است و اپ‌دراور که در نسخه‎های پیشین وجود نداشت، در این مدل وجود دارد.

طراحی:

هنگامی‌که صحبت از یک گوشی میان‌رده به میان می‌آید، بعضی از سازندگان مانند اچ‌تی‌سی، ال‌جی و سونی گمان می‌کنند که باید محصول نهایی با گوشی‌های رده‌بالا متفاوت باشد و به همین جهت، محصولاتی را با بدنه‌ای از جنس پلی‌کربنات (پلاستیک) عرضه خواهند نمود. این در حالی است که شرکت شیائومی و هوآوی به کاربران خود احترام می‌گذارند و محصول نهایی آن‌ها از نظر جنس بدنه، در حد و اندازه‌های یک گوشی پرچم‌دار ۱٫۵ میلیون تومانی خواهد بود.

در محصولات میان‌رده شیائومی، معمولاً از بدنه‎ای از جنس فلز استفاده می‌شود؛ البته استفاده از بدنه فلزی به معنای استحکام بالای آن مانند گوشی‌های پرچم‌دار نخواهد بود اما به هرحال، جنس بدنه پلاستیک نیست. با این‌حال، هوآوی با معرفی هوآوی پی ۱۰ لایت و هوآوی پی ۸ لایت (مدل ۲۰۱۷)، محصولات میان‌رده‌ای را به نمایش گذاشته است که از بدنه‌ای از جنس شیشه استفاده می‌کند.

در رابطه با بدنه شیشه‌ای این محصولات، احساس نهایی بهتر از کار با یک گوشی با بدنه‌ فلزی است اما به هرحال، این موضوع بدین معنی خواهد بود که مقاومت بدنه در پی ۱۰ لایت و پی ۸ لایت (مدل ۲۰۱۷) کم‎تر از گوشی‌های هم‎قیمت خود باشد. شاید در اثر ضربه‌ای نه‌چندان محکم، بدنه شیشه‌ای دستگاه آسیب ببیند و در آن‌ صورت، باید به دنبال تعمیر گوشی خود باشید.

به عنوان نتیجه‌گیری، هوآوی پی ۱۰ لایت بهترین تجربه‌ای را که از کار با یک گوشی میان‌رده به دست خواهید آورد؛ در اختیارتان قرار می‎دهد و این موضوع به لطف بدنه شیشه‌ای آن امکان‎پذیر شده است. با این‎حال، باید به مقاومت ضعیف‌تر بدنه در مقایسه با گوشی‌های میان‎رده دیگر با بدنه‌ای از جنس فلز نیز توجه داشته باشد. در صورتی‌که پی ۱۰ لایت را انتخاب نمودید، یک کیس را نیز برای آن خریداری کنید تا از آسیب وارد شدن به بدنه‌ شیشه‌ای گوشی جلوگیری به عمل آید.

سخت‌افزار:

هنگامی‌که بحث قدرت سخت‌افزاری گوشی‌های میان‎رده و ارزان‌قیمت به میان می‌آید، همان اول باید گوشی‌های هوشمند سونی، ال‌جی و سامسونگ را به فراموشی بسپارید و دور محصولات اچ‌تی‌سی را نیز یک خط پر رنگ بکشید!

شرکت‌های سامسونگ یا ال‌جی، از مشخصات سخت‌افزاری بسیار ضعیفی برای گوشی‌های میان‌رده خود استفاده می‌کنند؛ همین موضوع باعث می‌شود تا عملکرد نهایی گوشی در هنگام اجرای مختلف برنامه‌ها ضعیف باشد زیرا معمولاً ترجیح داده می‌شود تا از دو یا ۱٫۵ گیگابایت رم در میان محصولات میان‌رده اندرویدی استفاه شود که این روز‌ها دیگر جواب‌گوی نیاز کاربران نیست.

برخلاف سامسونگ، ال‎جی و سونی، شرکت‌های هوآوی و شیائومی به خوبی از نیاز کاربران آگاه هستند و به همین جهت، محصولات خود را با حافظه رم بالا عرضه می‌کنند. پی ۱۰ لایت در بازار کشورمان به سه گیگابایت رم مجهز شده است اما نسخه‌هایی از آن نیز با چهار گیگابایت رم به صورت جهانی عرضه شده است؛ سه گیگابایت رم برای اجرای برنامه‌های مختلف و داشتن تجربه مالتی‌تسکینگ مناسب کافی خواهد بود. با این‌حال، اگر کمی در بین محصولات شرکت شیائومی دنبال بگردید؛ می‌توانید گوشی‌های هوشمندی را با چهار گیگابایت رم انتخاب کنید.

موضوع دیگری که از پس حافظه رم جلب‌توجه می‌کند، فضای ذخیره‌سازی دستگاه است؛ موضوعی که هوآوی پی ۱۰ لایت را نسبت به گوشی‌های شیائومی، در موضع ضعف و در مقایسه با محصولات سامسونگ، ال‌جی و سونی در موضع قدرت قرار می‌دهد. پی ۱۰ لایت تنها به ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است که نزدیک به ۲۰ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی بیشتر در دسترس قرار ندارد و باقی آن برای سیستم‌عامل و برنامه‌های پیش‌فرض دستگاه درنظر گرفته شده است.

این در حالی است که اگر یک گوشی میان‌رده از محصولات شیائومی انتخاب کنید، فضای ذخیره‌سازی با پرداخت ۹۰۰ هزار تومان، نزدیک به ۶۴ گیگابایت است. البته می‌توانید فضای ذخیره‌ سازی را در گوشی هوآوی پی ۱۰ لایت با استفاده از یک حافظه SD افزایش دهید اما به هرحال، محدودیت‌هایی که در سیستم‌عامل اندروید وجود دارد؛ اجازه استفاده از حافظه SD را به عنوان فضای ذخیره‌سازی پیش‌فرض در برخی از برنامه‌ها نمی‌دهد و این موضوع در صورت پر شدن فضای ذخیره‌سازی، برای شما مشکل ساز خواهد بود.

از نظر صفحه‌نمایش، هوآوی پی ۱۰ لایت یکی از بهترین‌های بازار است. این گوشی به یک صفحه‌نمایش ۵٫۲ اینچی فول اچ‌دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل مجهز شده است و همین موضوع باعث شده تا تراکم پیکسلی، نزدیک به ۴۲۰ پیکسل در هر اینچ باشد. پنل نمایشگر LTPS IPS است و همین موضوع باعث می‌شود تا عمق رنگ مشکی به اندازه صفحه‌نمایش‌های سوپرآمولد که در این بازه قیمتی به طور عمده در گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‎شود، نباشد. با این‌حال، دقت رنگ‌ها در پنل‌ IPS بسیار بالا است و موضوع اشباع‌شدگی در این نمایشگر وجود ندارد. البته حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش کمی زیاد است و شاید این موضوع در ذوق‌تان بزند!

قلب تپنده هوآوی پی ۱۰ لایت، تراشه Kirin 658 با هشت هسته پردازشی است و در میان محصولات میان‌رده، یکی از بهترین‌های بازار است. به لطف همین تراشه، امکان اجرای جدیدترین بازی‌های سه‌بعدی در گوشی میان‎رده جدید هوآوی وجود دارد؛ هرچند در برخی از بازی‌ها به دلیل چیپ گرافیی ضعیف آن، ناچار خواهید شد تا تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید تا بازی قابل اجرا باشد.

پی ۱۰ لایت هم‌چنین به یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده و گشودگی دریچه دیافراگم آن f2.2 است. سنسور به کار گرفته شده در هوآوی پی ۱۰ لایت، مشابه با سنسوری است که در Honor 8 و هوآوی پی ۹ به کار گرفته شده؛ البته هر دو گوشی مذکور به دوربین دوگانه مجهز شده بود اما حسگر RGB آن‌ها مشابه با سنسور مورد استفاده در پی ۱۰ لایت است.

جزئیات ثبت شده با دوربین اصلی به اندازه کافی بالا است و شاید بیشتر از حد انتظار شما باشد؛ گسترده داینامیکی مناسب بوده و برای شما در هنگام عکاسی مشکل ساز نخواهد شد. هم‎چنین در تصویربرداری در محیط‌های پرنور، نویز بسیار کمی وجود دارد. با این‌حال به هوآوی گله‌مند هستیم چرا علی‌رغم استفاده از یک دوربین دوگانه در Honor 6X تصمیم گرفته است تا در پی ۱۰ لایت (که از اهمیت بیشتری برای شرکت سازنده برخوردار بوده) از یک دوربین استفاده نماید.

بدین صورت، تصویربرداری با افکت بوکه امکان‎پذیر نیست؛ تصاویری را می‌گویند که در آن، پس‌زمینه تار بوده و سوژه عکاسی در اولویت قرار دارد. در محیط‌های کم‎نور نیز، هوآوی پی ۱۰ لایت عملکرد بسیار خوبی دارد؛ هرچند در برخی از تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی، جزئیات به طور چشم‌گیری کاهش می‎یابد. ثبت تصاویر سلفی نیز به کمک یک شاتر ۸ مگاپیکسلی صورت می‌گیرد که دریچه دیافراگم آن f2.0 است و راستش را بخواهید، در برخی مواقع از دوربین اصلی بهتر عمل می‎کند.

گوشی پی ۱۰ لایت به یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است و برای شارژ کامل باتری، به ۲ ساعت و نیم زمان نیاز دارید. البته در صورتی‌که تنها قصد داشته باشید تا گوشی برای چندین ساعت روشن باقی بماند تا به برق دست پیدا نمایید؛ کافی است باتری را به مدت نیم ساعت شارژ کنید تا ۴۰ درصد از انرژی باتری مجدداً بازیابی شود.

پی ۱۰ لایت یکی از نازک‌ترین گوشی‌های میان‎رده در بازه‌قیمتی کم‌تر از یک میلیون تومان است؛ ضخامت این گوشی، تنها ۷٫۲ میلی‌متر بوده و وزن آن نیز ۱۴۶ گرم است. این در حالی است که در گوشی‌های رقیب، ضخامت محصولات میان‌رده به ۸ میلی‌متر و بعضی اوقات، وزن آن‌ها به ۱۷۵ گرم می‎رسد که این اختلاف، قابل‌توجه است.

پی ۱۰ لایت به تقلید از سایر محصولات هوآوی، از دو سیم‌کارت به صورت هم‌زمان استفاده می‎کند اما اسلات سیم‎کارت هیبریدی است؛ بدین صورت که در صورت تمایل برای استفاده از دو سیم‌کارت، باید قید حافظه بیشتر را بزنید یا در صورتی‌که به استفاده از یک حافظه SD احتیاج دارید، باید یکی از سیم‌کارت‌های خود را به فراموشی بسپارید.

جمع‌بندی

پی ۱۰ لایت یکی از بهترین گوشی‌های میان‎رده‌ای است که می‌توان با پرداخت تنها ۹۳۰ هزار تومان، آن‌را خریداری نمود. این گوشی، ضخامت بسیار کمی‌دارد؛ سبک است و هم‌چنین از یک بدنه از جنس شیشه استفاده می‌کند که در هیچ‌یک از گوشی‌های هم‌قیمت آن دیده نمی‎شود. با اینکه حافظه رم و حافظه داخلی می‌توانست بیشتر باشد، اما سه گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه برای یک گوشی میان‌رده مناسب است؛ باید توجه داشته باشید که در صورت خرید یک گوشی شیائومی، آپدیت‌های جدید را با تاخیر قابل‌توجهی دریافت خواهید کرد و در صورت آسیب دیدن آن‌ نیز، امکان تعمیر محصولات شیائومی در کشورمان به دلیل عدم حضور مستقیم این شرکت وجود ندارد.

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید و تمایل دارید تا با گوشی‌ خود، جدیدترین بازی‌های منتشر شده برای سیستم‌عامل اندروید را تجربه کنید، پی ۱۰ لایت یکی از بهترین انتخاب‌هایی خواهد بود که پیش‌رو خواهید داشت.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار